طرح مالیات بر عایدی سرمایه؛ هرآنچه باید بدانید

لست سکند

رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که افرادی با بیش از چهار واحد مسکونی، چهار وسیله نقلیه، بیش از 200 گرم طلای 18 عیار در پنج سال و ذخیره ارزی بیشتر از 2 هزار یورو شامل طرح مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس سود سرمایه‌گذاری‌های غیرتولیدی شامل مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند. به عنوان مثال در صورتی که فرد خانه‌ای خریداری کند و زمانی که بخواهد آن را بفروشد، قیمت آن بالاتر رفته باشد، میزانی مالیات بر سود کسب شده تعلق می‌گیرد. طرح مالیات بر عایدی سرمایه 11 اردیبهشت ماه سال جاری در مجلس تصویب و راهی شورای نگهبان شد.

علاوه بر میزان سرمایه، مدت زمان نگهداری آن نیز بر مالیات تأثیرگذار است. بر این اساس چنانچه خودرو پنجم، طلای بیش از 200 گرم و ارز بیش از 2 هزار یورو زیر یک‌سال به فروش برسند، شامل 30 درصد مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند. فروش طی 1 الی 2 سال شامل 20 درصد و فروش بین 2 تا 3 سال شامل 10 درصد مالیات بر سود می‌شود. این اعداد برای خانه پنجم به ترتیب 60، 40 و 20 درصد هستند. فروش خانه زیر چهار سال 10 درصد و زیر پنج سال 5 درصد مالیات دارد.

بیشتر بخوانید:

راز آسمان پایتخت

 

این اعداد و ارقام در حالی تعیین شده‌اند که طبق اطلاعات سامانه املاک تنها 1 درصد از خانواده‌ها بیش از چهار واحد خانه دارند. به‌علاوه آمار پایگاه رفاه ایرانیان نشان می‌دهد که بیش از 98 درصد خانوارهای ایرانی سه دستگاه خودرو یا کمتر دارند. به این ترتیب طرح مالیات بر عایدی سرمایه شامل معافیت گسترده‌ای می‌شود. همانطور که مهدی موحدی اعلام کرده تنها 4 یا 5 درصد مردم با این قانون سر و کار داشته و 95 درصد مردم مشمول این طرح نمی‌شوند.

چنین مالیاتی قرار است با سوداگری، دلالی و سفته‌بازی مقابله کند، سرمایه‌ها را به سمت تولید برده و سبب ایجاد عدالت اجتماعی شود. به‌علاوه این مالیات می‌تواند منبع درآمد خوبی برای دولت باشد. در همین راستا وزیر اقتصاد و دارایی دو نامه برای دبیر شورای نگهبان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کرده و خواستار تصویب هرچه سریع‌تر طرح مالیات بر عایدی سرمایه شده است. او این طرح را عاملی برای کاهش انگیزه‌های سوداگرانه و افزایش اشتیاق سرمایه‌گذاری تولیدی دانست. با این وجود طرح مذکور شامل معافیت گسترده‌ای شده و کارکردی که از آن انتظار می‌رود در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.

برخی از نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی این طرح را مفید و پاسخگو دانسته‌اند، اما برخی دیگر با آن مخالفت کرده و ایرادهایی را وارد کرده‌اند. احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با این طرح اعلام کرد که در طرح جدید قرار است از خرید و فروش غیر قانونی ارز مالیات دریافت شود، به این ترتیب به یک کار غیرقانونی مشروعیت ‌بخشی می‌شود.

حسن لطفی نماینده مردم رزن و درگزین با اشاره به عدم ثبات اقتصادی، تورم و بهره بانکی بالا در کشور این طرح را ناکارآمد دانست.

کامران ندری کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با آرمان ملی به کارکردها و ضرورت‌های مالیات بر عایدی سرمایه اشاره کرده و آن را از ارکان مالیاتی هر کشوری دانست. با این حال اجرای این طرح را کاری دشوار و قابلیت‌های نظام مالیاتی برای اجرای این طرح را نامشخص دانست. او به مشکلات و کاستی‌های این طرح اشاره کرده و گفت: یکی از موضوعات مهمی که در این طرح باید لحاظ شود، میزان تورم و نوسانات متفاوت بازارهای مختلف است. ندری مهیا کردن زمینه و پیش‌نیازهای اجرای این طرح، مشاوره گرفتن از اقتصاددانان و استفاده از تجربیات سایر کشورها را مفید تلقی کرد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز