شوک دلار به دستمزد کارگران

افزایش افسارگسیخته قیمت دلار ، در حال فروپاشی زندگی خانوارهای کارگری است. این چکیده گزارش امروز اعتماد از تاثیر کاهش ارزش ریال بر زندگی حداقل‌بگیران است.

به گزارش کاماپرس؛ در میانه شیوع کرونا و بیکاری صدها کارگر قراردادی، باز هم حداقل دستمزد کارگران برای سال جاری بسیار پایین‌تر از حداقل‌های معیشتی بسته شد تا عقب افتادگی مزد از تورم و سبد معیشت (دو عنصر اصلی تعیین حداقل دستمزد)، به سه دهه برسد. حالا و با افزایش بحران معیشتی، مزد کارگر ایرانی به زیر 100 دلار در ماه رسیده است. روزنامه اعتماد در گزارش امروز خود ضمن اشاره به بحران معیشتی که سفره‌های خانوارهای کارگری را کوچک‌تر کرده به تبعات کاهش ارزش ریال بر درآمد و قدرت خرید کارگران و سودجویی صاحبان سرمایه از این آب گل‌آلود بدون درنظر گرفتن تبعات آن پرداخته است.

دستمزد؛ تحت تاثیر شوک ارزی

به نوشته اعتماد؛ «بررسی‌ها نشان مي‌دهد شوك‌های ارزی در سه سال اخير كه به كاهش ارزش پول ملی ايران انجاميده، «قيمت واقعی» دستمزدها را به ‌شدت كاهش داده است.» این در حالیست که به نقل از اعتماد حتی اقدامات حمایتی(نظیر پرداخت یارانه) هم تاثیری در تغییر این روند نداشته است.»

در ادامه این گزارش آمده است:« مقايسه ميزان دستمزد پرداختي به كارگران در سه سال اخير با ميزان رشد نرخ دلار كه به معنای واقعی‌تر، به كاهش ارزش ريال انجاميده حاكی از آن است كه «دستمزد واقعی» كارگران پس از نزديك به دو دهه، به ارقام زير 100 دلار بازگشته است.

آریاک سفر

در سال 90 ميزان حداقل دستمزد كارگران حدود 303 هزار تومان تعيين شده بود كه باتوجه به نرخ دلار 1800 توماني در آن زمان، بيش از 180 دلار می‌شد. اين رقم در سال 95 به بيش از 200 دلار هم رسيده است. اما باتوجه به شوك‌های ارزی به وقوع پيوسته در سال‌های 96 تا 99، قدرت خريد حداقل دستمزد به‌شدت افت كرده و به اعداد زير 100 دلار رسيده است. »

صادرکنندگانِ سودجو

در حالی شاهد تنگ‌تر شدن عرصه بر زندگی کارگران و همچنین طبقه متوسط ایرانی هستیم که به نوشته اعتماد ؛«برنده بزرگ افزايش نرخ ارز و كاهش ارزش پول ملی، صادركنندگانی هستند كه به صورت «يك‌طرفه» بر «آزادسازی نرخ ارز» تاكيد دارند و با بهره بردن از برخی بلندگوهای رسانه‌ای، اين موضوع را هر روز تكرار می‌كنند. صادركنندگاني كه بسياری از آنها ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادي ايران برنمی‌گردانند.»

در این باره بیشتر بخوانید:

 

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “شوک دلار به دستمزد کارگران

  1. کرامت سلیمی گفته:

    با سلام و درود خدمت شما

    چرا مقاله بنده را منتشر نکردید ؟

    بنده 34 سال در مورد موضوع هسته ای مطالعه ، تحقیق و رصد موضوعات مرتبط را داشته ام.

    وقتی شما نمی خواهید هر نظری را بشنوید و منتشر نمایید چطور انتظار دارید که جامعه به سوی اگاه شدن پیش برود.

    شما فقط متعصبانه دروغهایی مثل بمب اتمی را باور دارید و نمی گذارید یا نمی گذارند حقیقت موضوع روشن شود.

    تلاش رسانه های مدعی حقیقت طلبی حکایت فردیست که در کوچه در حال جستجو بر روی زمین بود. از او پرسیدند که به دنبال چی می گردی؟
    گفت انگشترم را در انبار زیر زمین خانه گم کرده ام. انجا تاریک است نمی توانم درانجا پیداش کنم ، اینجا که روشن است دنبال ان می گردم.

    متاسفانه صاحبان قدرت موفق شده اند دروغها را در لباس حقیقت به رسانه ها باور دهند و تا این دروغها در باور شماست
    امکان هیچ تحول اجتماعی مثبتی وجود ندارد.
    شما رسانه ها با تثبیت دروغها و موهومات نهایت خدمت را به صاحبان قدرت و مقام می کنید.

    برخورد شما اصحاب رسانه با بازدید کنندگان سایت ها و کانالهای مجازی باعث می شود که دلسرد شوند و به این نتیجه برسند که در کمال هوشمندی چشم به روی واقعیتها ببندند و همچون دیگران به زندگی گوسفندوارشان ادامه دهند.

    مطمئن هستم هستم که روزی می رسد که پشیمان می شوید که چرا در فرصت مناسب برای بیان حقایق و افشای دروغها اقدام نکردید.

    در ان روز دیگر بیان حقایق هیچ فایده ای ندارد و دردی را دوا نمی کند.

    کشور ما در استانه ونزوئلایی شدن قرار دارد.

    قبل از اینکه دیر شود ( و یا به معنای واقعی دیرتر شود) از بی تفاوتی و خونسرد بودن بیرون بیایید و به سوی خورشید روشنایی ها بروید وجوهر حقیقت را بطلبید.
    مثل سراب نباشید تا اگر جویندگان حقیقت به سویتان امدند ، به یکباره محو شوید و نا امیدشان کنید.

    حرکت کنید به سوی خورشید حقیقت . و فروغ دامنگستر خورشید.

    وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا

  2. حسین ازارومیه گفته:

    آقایون رسانه چراحرف حق مردم رامنتشرنمیکنیدهربارمطلب نوشتم منتشرنکردیدانصاف داشته باشیدشماطرفدارسرمایدارهستیدنه طرفدارقشرکارگر.الان کشورمادرحال فروپاشی است مسئولان مدیران هنوزازخواب بیدارنشدندنمیدونم دردمندان به کی شکایت کنندالان کشوردست کیه همه بی تفاوت شدن هرروزبدترازدیروزتواین وسط کارگربیچاره نه توان خریدداره نه توان زندگی داره فرداکه انتخابات میادیادشون می افته که رای حق همه است پس حق شمامسئولان چیه فقط بخوروبخواب به پیربه پیقمبراینهاخدارانمیشناسنداصلابه روزقیامت اعتقادندارنداگرداشتنداینجوربی تفاوت به ملت نمیشدندجیب همشون پرمتوجه من کارگرنیستندکمرمردم سه خم شده من الان کرسنه ام اقایون فکرزکرشون مانده پیش یمن فلسطین سوریه عراق بابامن الان ندارم اول داخل مسجدبعدبیرون شماراچه شده است چرابه معیشت مردم فکرنمیکنیدای خداخودت بدا د مردم برس .به جان خودم به امام حسین دخترمن خاستکارداره نمیتونم بدم چون توان جهازخریدن ندارم انقدرگران شده زیرپرچم قیامت ازشماشکایت دارم پسروزیرماشین میلیاردی سوارمیشه من توجهازدخترم شرمنده هستم خداشماراشرمنده کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز