شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در سوئد

تور لحظه آخری-کاماپرس

سوئد با داشتن جمعیتی حدود 10 میلیون نفر یکی از باثبات‌ترین اقتصادهای دنیا بوده و در کنار دانمارک و نروژ یکی از شادترین کشورهای جهان به‌شمار می‌روند. این کشور با داشتن بهترین نظام آموزشی همواره یکی از مقاصد مهاجران تحصیلی در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی به‌شمار می‌رود. هر ساله دانشگاه‌های سوئد دانشجویان زیادی در رشته‌های مختلف پزشکی از سراسر دنیا پذیرش می‌کند. دانشگاه‌های پزشکی سوئد از معتبرترین دانشگاه‌های پزشکی جهان محسوب می‌شوند و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها از جایگاه علمی بالایی برخوردار هستند.

از جمله بهترین دانشگاه‌های این کشور می‌توان از انستیتو کارولینسکا، دانشگاه اوپسالا، لوند، استکهلم، گوتنبرگ، اومئا، لینکوپینگ و اوبرو نام برد. دانشگاه کارولینسا از معتبرترین دانشگاه سوئد در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی محسوب می‌شود که از اعتبار بالایی در سطح بین‌المللی برخوردار است و توانسته افتخارات زیادی در زمینه پزشکی کسب کند.

تحصیل در رشته‌های پزشکی سوئد به‌طور معمول 5 سال طول می‌کشد. افراد باید در کنار تحصیل خود یک دوره کارآموزی 18 ماهه زیر نظر اداره کل آموزش عالی کشور سوئد سپری کنند. رشته‌های پزشکی در سوئد علاوه بر زبان سوئدی به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شود. افراد برای تحصیل در دانشگاه‌ها باید نمره حدنصاب را در آزمون‌های ورودی کسب کنند و در صورت موفقیت در این آزمون‌ها که معمولا به زبان سوئدی هستند ، می‌توانند به دانشگاه‌های سوئد وارد شوند.

بیشتر بخوانید:

مدارک لازم برای پذیرش پزشکی در سوئد

انجام آزمایشات پزشکی، ارائه گواهی عدم سوپیشنیه، پاسپورت، ارائه یک موضوع تحقیقاتی، داشتن انگیزه نامه از جمله مدارک مورد نیاز برای گرفتن پذیرش تحصیلی است. ترجمه آخرین مدرک تحصیلی و ریزنمرات، ارائه پرینت حساب بانکی جهت اثبات تمکن مالی، از دیگر مدارک الزامی پذیرش است. مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در سوئد براساس زبان تحصیل شما در دانشگاه‌های سوئد متفاوت می‌شود. مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در سوئد برای دوره‌هایی که به زبان انگلیسی برگزار می‌شود، آیلتس 6 یا 7 و مدرک زبان تافل است. همچنین، برای دانشگاه‌هایی که دوره‌ها را به زبان سوئدی برگزار می‌کنند، به مدرک زبان سوئدی در سطح A1, A2 و در برخی موارد سطح B نیاز است.

راز آسمان پایتخت

زبان رسمی مردم سوئد، زبان سوئدی است اما در این کشور اقلیت‌های مردمی بسیاری وجود دارند که به زبان‎‌های دیگر صبحت می‌کنند. یکی از رایج‌ترین زبان‌های رسمی اقلیت‌ها زبان فنلاندی است. دانشجویان برای گذراندن دوره کارآموزی خود، مسلتزم ارتباط گرفتن با بیماران هستند. بنابراین، تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی مستلزم یادگیری زبان سوئدی است. یادگیری زبان فنلاندی نیز به موفقیت بیشتر پزشکان در ارتباط گرفتن با مراجعه کنندگان کمک بیشتری می‌کند.

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در سوئد

متقاضیان بین‌المللی تحصیل در رشته‌های پزشکی این کشور باید در مراحل مختلف هزینه‌های متفاوتی بپردازند که این هزینه‌ها بسته به نوع دانشگاه خصوصی و یا دولتی بودن آن از یکدیگر متفاوت می‌شود.

هزینه‌های مراحل مختلف تحصیلی میزان هزینه
هزینه بررسی مدارک دانشجویان بسته به دولتی یا خصوصی بودن هر دانشگاه متفاوت می‌شود
تحصیل پزشکی در سوئد در دانشگاه‌های دولتی بین 4000 تا 10000 یورو در سال
تحصیل پزشکی در سوئد در دانشگاه‌های خصوصی به زبان انگلیسی تا 20000 یورو در سال
شرکت در آزمون TISUS در سوئد 1600 کرون
شرکت در آزمون TISUS در خارج از سوئد 2000 کرون

بورسیه تحصیلی پزشکی و دندانپزشکی در سوئد

انواع مختلفی از بورسیه‌‌ها وجود دارد که توسط سازمان‌ها و نهادهای مختلف ارائه می‌شود که به طور کامل هزینه تحصیل و هزینه‌های زندگی دانشجویان را پوشش می‌دهند. برخی از آنها نیز به عنوان کمک هزینه مالی قسمت‌هایی از هزینه‌های دانشجویان را پوشش می‌دهد.

از جمله بورسیه‌ها می‌توان به برنامه بورس جهانی دانشگاه کارلستاد، برنامه بورس جهانی دانشگاه لوند، برنامه بورسیه تحصیلی دانشگاه گوتنبرگ و بورسیه بین‌المللی دانشگاه لینکوپینگ اشاره کرد.

اقامت تحصیلی در سوئد

دانشجویانی که شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در سوئد را داشته باشند، می‌توانند با ارائه مدارک به سفارت سوئد جهت اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنند. افرادی که ویزای تحصیلی سوئد را دریافت می‌کنند، تا یک سال اجازه دارند، در این کشور بمانند. پس از گذشت یک سال در صورتی که دانشجویان نمرات خوبی در دروس پزشکی و دندانپزشکی کسب کرده باشند و صلاحیت ادامه تحصیل در این رشته‌ها را داشته باشند، اداره مهاجرت سوئد با تمدید ویزای آنها موافقت خواهد کرد. پس از فارغ‌التحصیلی زمان اعتبار ویزای تحصیلی نیز به پایان خواهد رسید و دانشجویان باید نسبت به ترک این کشور اقدام کنند.

کار پس از تحصیل پزشکی در سوئد

دانشجویانی که قصد داشته باشند همچنان به زندگی و سکونت در این کشور ادامه دهند، می‌توانند اقامت خود را با روش‌های مختلفی در این کشور تمدید کنند. یکی از روش‌های تمدید ویزا، یافتن شغلی مناسب و تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری است. از آن‌جایی که مدارک دانشگاه‌های سوئد از اعتبار بالایی برخوردار هستند، دانشجویان می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی در کشور سوئد و یا سایر نقاط اروپا مشغول به‌کار شوند. فارغ‌التحصیلان پزشکی سوئد در کشورهای حوزه اسکاندیناوی از جمله فنلاند، دانمارک و نروژ نیز به‌راحتی استخدام می‌شوند.

افرادی که با ویزای کاری خود به مدت 5 سال در کشور سوئد اقامت داشته باشند و بیمه و مالیات خود را به‌موقع پرداخت کرده باشند، می‌توانند جهت اخذ اقامت دائم سوئد اقدام کنند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز