شائبه رانت معاملاتی در کارگزاری های بورس

لست سکند

حجم بالای نقدینگی وارد‌شده به بورس از دارایی مردم است که به امید کسب سود بالاتر به این بازار روانه شده‌اند؛ اما این بازار چندان صادق نیست.

به گزارش کاماپرس؛ رکوردشکنی بورس در چهار ماهه گذشته، قصه عجیب و غریبی است که به استناد بسیاری از گزارشها، رونق آن ریشه در رکود حاکم بر اقتصاد ایران دارد. قصه مردمی که امروز دخل و خرجشان باهم نمی‌خواند، پس‌اندازهایشان بی‌ارزش شده و تنها روزنه‌ای که سیاست‌گذاران جلوی چشمشان باز کرده‌اند، بازار بورس است. اما ریسک حضور در این بازار وسوسه کننده برای خیلی از تازه واردها، به لحظه و ثانیه وابسته است. روزنامه شرق در گزارش امروز خود به پشت صحنه‌های بازی‌های بورسی پرداخته و از وجود دست‌های پنهان در انجام معاملات خبر داده است.

این ثانیه‌های طلایی!

به نوشته شرق؛ ترفندها این روزها ثانیه‌های طلایی را از سهام‌داران می‌دزدند. یک متقاضی اگر ثانیه‌ای را برای ثبت معامله‌اش از دست بدهد، ضرر می‌کند و آن مشتری که ثانیه را به‌دست آورده، سود می‌کند. ترفند مورد اشاره هم ایجاد دسترسی به همین ثانیه‌های طلایی برای سهام‌داران کلان است.

شرق نوشته است که ؛ «این روزها بازار بورس تنها پناهگاه توده مردم برای حفظ ارزش پولشان شده و با سیاست‌های تشویقی دولت خیلی‌ها حتی دارایی اندکشان را فروخته و تبدیل به سهام می‌کنند یا از بانک وام می‌گیرند و فکر می‌کنند سپردن این پول به بورس باز‌هم می‌صرفد به پرداخت اقساط بانکی بابهره. یا کشاورزی که از تراکتورش پولی درنمی‌آورد و فکر کرده اگر آن را بفروشد و پولش را به بورس ببرد، زندگی‌اش شاید اندکی راحت‌تر بگذرد.»

راز آسمان پایتخت

پیغام کندی در لحظات حساس معاملات

درباره اختلالات فعالیت در نرم‌افزار کارگزاری‌های بورس آیدین شربیانی، کارشناس آی‌تی، به «شرق» می‌گوید: بورس  عامدانه  یا  غیرعامدانه  نظارت  نمی‌کند.
این کارشناس آی‌تی ادامه داد: درست در لحظاتی که بورس صعودی یا نزولی است و سهام‌دار قصد معامله دارد، سایت خبر از نقص فنی در سامانه‌های کارگزاری داده و پیغامی درباره کندی در دریافت سفارشات بورسی برای معامله‌کننده ارسال می‌کند.

معاملات در دست سهامداران کلان

او اضافه می‌کند: متأسفانه پس از رفع سکته موقتی سامانه، دیگر دیر شده و فرد امکان معامله را از دست داده و ناگزیر است سهام خود را در قیمت‌های نامتعارفی معامله کند.
شربیانی عنوان می‌کند: در شرایط این‌چنینی این شائبه به وجود می‌آید که افراد خاص دسترسی‌های ویژه دارند. به‌این‌ترتیب در اینجا توان و قدرت معامله‌گری سهام‌داران به‌هیچ‌عنوان برابر نیست و سهام‌داران کلان هستند که از امتیاز خرید‌و‌فروش به‌موقع برخوردارند.

بیشتر بخوانید:

 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

6 دیدگاه برای “شائبه رانت معاملاتی در کارگزاری های بورس

  1. علی گفته:

    باسلام
    کارگزاریم بیشتر اوقات پیام میدهد هسته معاملات با تاخیر پاسخ سفارشات را میدهد به نظر میرسد هسته معاملات بورس بعضی از کارگزاری ها را قطع میکند تا بعضی دیگر سفارشاتشان را انجام دهند و یا اینکه سیستم کامپیوتری ان توانایی این حجم دادو ستد را ندارد چرا اینطوری عمل میکنند که زیر سوال بروند فکر نمیکنند مردم مال باخته در اینده برایشان ایجاد مشگل کنند راهکار
    1 – ساعت معاملات از 8 صبح تا 8 شب باشد
    2 -از پذیرش شرکتهای جدید بعلت عدم توانایی بورس جلوگیری شود
    3 -از صدور کد بورسی تا رفع مشکل هسته معاملات جلوگیری شود
    4- پذیرش سفارشات از چند روز قبل امکان پذیر شود و ویرایش سفارشات افراد را به اخر صف منتقل کند
    5 – سهام داران مستقیما سفارشات خود را به هسته معاملات ارسال کنند

  2. م.ر گفته:

    لطفاً توجه کنید
    # کارگزاری آگاه بعد از اتفاق چهارشنبه قبل که عرضه اولیه و پویا برای مشتریان این کارگزاری انجام نشد و خسارت سنگینی به مشتریان این کارگزاری تحمیل شد بعد از آنلاین شدن دوباره معامله برخط کارگزاری آگاه ۱ قسمت از ثبت سفارشات فعال خودرا که( تعداد نفرات جلو و پیشروی خریدار و فروشنده برای خرید و فروش و تعداد سهام پیش) روی شما را نشان می داد که بصورت مشکوکی حذف شد این نشان از زدوبند و دست های پشت پرده برای ربودن ثانیه های طلاییست که به طور مکرر و دقیقاً در همین ثانیه های طلایی مشتریان باقطعی یا پیغام کندی در ثبت سفارشات مواجه میشوند که معامله گران بزرگ با همکاری کارگزاری آگاه از این زمان ها سوء استفاده می می‌کنند…. و به طور علنی از جیب مردم می دزدندو هیچ ارگانی حال یا تعمدا یا غیر عمد نظارتی بر آنها ندارد و نه آنها را پاسخگو می کنند لطفاً مسئولان امر نظارت کنید و آنها را پاسخگو کنید زیرا مردم به شما اعتماد کردند…..#

  3. رضا گفته:

    لحظات حساس و طلایی رو برای خودشون بر میدارن و صددرصد عامدانه است …تاکنون دهها میلیون تومان بهمین صورت از مال من رفته…اشغال های پست فطرت…همه شون دستشون تو دست هم هست از ناظر و کارگزاری و بورس فقط هوای … رو دارند…همین و بس.

  4. رضا گفته:

    به خاطر
    1مدیریت خوب وشایسته
    2نظارت دقیق
    3بررسی همه جانبه اقتصاد
    4تسلط کافی
    5 صداقت حاکم
    6عدالت کامل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز