سود میلیاردی ژن های خوب بورسی با یک کلیک ساده!

تور لحظه آخری-کاماپرس

وقتی یک سهام ارزنده وارد بازار بورس می‎شود متقاضیان فراوانی به صورت آنلاین در صف خرید این سهم جا می‌گیرند و سودای خرید این سهام را در خیال خود می‌پرورند غافل از این که صاحبان ژن های خوب اینجا هم هستند و با یک کلیک ساده زودتر از همه سهام را از آن خود می‌کنند!

به گزارش کاماپرس، اطلاعیه روز گذشته مدیریت عملیات بازار بورس مبنی بر عدم تائید بخشی از معاملات شستا مرهمی بود بر آلام و شکوه های فعالان بازار از رانتی که گاهی اوقات به ناعادلانه‌ترین وجه ممکن نصیب برخی کدهای معاملاتی می شود. فعالان بازار، صاحبان این کد ها را به کنایه ژن های خوب بورس لقب داده اند و بارها خواستار شفافیت چگونگی باز شدن کانال خرید با شرایط نابرابر برای آنها شده اند.

مديريت عمليات بازار شركت بورس اوراق بهادار تهران در اطلاعیه خود ابطال معامله تعدادی ژن خوب را که دیروز در میان چشمان حیرتزده هزاران متقاضی و در حالی که جایگاه آنها در صف خرید بسیار پائین تر از دیگران بود، با یک کلیک ساده موفق به خرید سهام شستا شده بودند، ابطال کرد.

تصاویر منتشر شده در کانال عرضه اولیه از جولان روز یکشنبه 31 فروردین 99 ژن های خوب در سهام شستا

راز آسمان پایتخت

بر اساس این اطلاعیه روز يكشنبه 31 فروردین ماه 1399 بخشی از معاملات نماد معاملاتی شركت سرمايه گذاری تامين اجتماعی(شستا) به دليل عدم رعايت عدالت و فاصله زمانی مجاز در سفارشات ارسالی تأييد نشد اما این که در روزهای دیگر نیز شاهد تکرار موفقیت ژن های خوب در دور زدن صف های طویل خرید خواهیم بود یا خیر، موضوعیست که کماکان نگرانی فعالان بازار را بر می‌انگیزد.

علت نگرانی روشن است؛ برخوردهایی که با این ژن های خوب انجام می شود مقطعی و کم دامنه به نظر می رسد چنان که روز گذشته بنا به اعلام برخی کانال ها ( از جمله کانال پرمخاطب عرضه اولیه ) و کارگزاری های رصد کننده بازار، تعدادی دیگر از همین ژن های خوب موفق شدند سهام صباتامین را به روشی مشابه از آن خود کنند ولی معاملات آنها از سوی نهاد ناظر باطل نشد.

انعکاس تخلفات در شبکه های اجتماعی و کانال های بورسی

تبعیض و رانتی که برخی کدهای معاملاتی از آنها بهره می برند انعکاس گسترده ای در شبکه های اجتماعی و دنبال کنندگان پرتعداد کانال ها و صفحه های این شبکه ها در فضای مجازی دارد. یکی از کانال ها – عرضه اولیه – که از آن به عنوان پرمخاطب ترین کانال بورسی یاد می شود با انتقاد از این بی عدالتی نوشت: آیا مدیریت ژن های خوب و یا مشتریان خاص، این قدر سخت است که هر روز با این پدیده ناعدالتی و تبعیض روبرو می شویم؟ یک عده راحت می توانند در بیش از 2 میلیارد سهم؛ با یک کد، چند سفارش، به راحتی قرار دهند و جزو نفرات برتر شوند و بقیه نتوانند حتی یک سفارش درست و خوب، داشته باشند؟ …  واقعا جمع کردن این موضوع، یک بار برای همیشه سخت است؟ یا موضوع این است که  نمی توانید جمعش کنید و شرایط نرم افزاری و سخت افزاری مهیا نیست؟ یا شاید منافع عده ای در خطر می افتد و نمی‌گذارند این موضوع برای همیشه حل شود؟ مدتی است که این موضوع در اکثر محافل بورسی صحبت می شود و مدیران بورس نیز قول هایی می دهند، ولی بعد از چند مدت، دوباره روز از نو و روزی از نو؟ علت چیست؟

فعالان بازار هم درد را می شناسند ، هم درمان را

فعالان بازار بورس تنها به شکوه و شکایت بسنده نمی کنند و راهکار پایان بخشیدن به این تخلفات را نیز بیان می کنند. برای مثال کانال عرضه اولیه راهکارهایی به شرح ذیل برای توقف این تخلفات ارائه کرده است .

الف) هیچ شرکت کارگزاری حق ثبت سفارش بیش از یک سفارش یا به صورت دسته سفارش در 1 یا 2 دقیقه اول معاملات برای یک کد( پیش گشایش در صبح، و گشایش در معاملات بعد از ظهر) نداشته باشد.

ب) در صورت این اتفاق معاملات آن کد باطل، و ضمن تذکر، در صورت تکرار آن، کد فرد به مدت چند ماه مسدود شود.

ج) کارگزاری و یا شرکت های خدمات دهنده این‌گونه سفارش های تبعیض آمیز، برای بار اول تذکر بگیرند و برای بار دوم ضمن معرفی به سهام‌داران، تعلیق شرکت تا یکماه در نظر گرفته شود.

اکنون فعالان و سهامداران بورس در انتظار واکنش جامع تری از جانب نهاد ناظر به این گونه بی‌عدالتی‌ها هستند که سودجویی تبعیض آمیز ژن های خوب را برای همیشه پایان دهد. با تغییر و تحولاتی که در روزهای اخیر در راس هرم بورس اتفاق افتاد، این انتظار افزایش یافته است و باید دید مسئولان جدید سازمان بورس به این انتظارات پاسخ شایسته ای می دهند یا خیر؟

مرتبط با : شستا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

22 دیدگاه برای “سود میلیاردی ژن های خوب بورسی با یک کلیک ساده!

  1. یاسر علمی گفته:

    یکی دیگر ازراهکارهاکه هم تعدادبیشتری بتوانندسهم وبخرن وهم سهم زودتر به تعادل برسه که حجم سفارش متناسب باسهام اختصاص یافته به هر کدباشه

  2. اسحق گفته:

    متاسفانه هر نقطه ی کشور یا هر موضوعی وارد بشی این لعنتیها هستن کی این آشغالها رو به زباله دان بفرستیم …ان شاالله بزودی…

  3. آزاد گفته:

    من با ۱۳ میلیون تومن وجه در حسابم برای خرید سهام شستا موفق به خرید این سهام ارزشمند تاکنون نشده ام!!! کار گزاری باتک ملی نتوانسته برایم خریدکند!!

  4. علی گفته:

    چرا حرامز اده را نمی کشید خیال مردم راحت بشه
    ژنهای خوب کیلو چند اینا حرومزاده هستند
    خود کارگزاری هم از همه بدتره
    این تخم حروم ها رو وسط شهر سر ببرید تا درس عبرتی بشه برای سایرین

  5. داود گفته:

    مملکت دست ژن های خوب هست دیگه بورس که پول توجیبیشه.
    تلویزیون میاد میگه ملت شریف ایران
    بابا مردم دارن خون همدیگرو میمکن کجای کاری .زن های شوهردار وارد رابطه جنسی میشن دختر باکره نداریم صاحب خونه منصف نداریم و هزاران درد دیگه که همش از فقر نشئت میگیره خدا به دادمان لرس

  6. رسول عدالت پور گفته:

    ژن‌های خوب چون نقدینگی بالایی پس دستشان دارند میتوانندبدون هیچ ترسی خریدهای کلان یافروش های سرنوشت ساز انجام دهند به همین دلیل سوداصلی راآنهامیبرندچون بایک تلفن نقدینگی آنها به راحتی افزایش می‌یابد وماخرده ریزها چیزی عایدمان نمیشود

  7. پورحسن گفته:

    سلام چرا خریدسهام عرضه اولیه محدود نمیشودتابه افرادبیشتری برسد مثلا بازاربورس شستارا برای هرنفر200سهم تنظیم نماید.

  8. پورحسن گفته:

    وقتی گزارش خریدسهام عرض اولیه رامشاهدمیکنیدکه اینهمه معاملات خریدفقط به چندنفررسیده ؟چرا؟؟؟؟؟ضمن خوشامدگویی به رییس جدیدبورس لطفابامهندسین وکارشناسان فکری وطرحی جدیدتابه عدالت نزدیکترباشد.

  9. فرزانه گفته:

    همش تقصیر اونایی هست که دست ژن های خوب رو باز نگه میدارن. از خدا فقط مرگ عزیزشون رو میخوام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز