سود بازار مسکن در 8 سال 586 درصد بوده است

گزارش های اخیر بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی اگرچه گرانی افسارگسیخته مسکن در 8 سال اخیر را به نمایش می گذارد اما از سوی دیگر نشان می دهد افرادی که در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کرده اند طی 8 سال به سود نزدیک به 6 برابری دست یافته اند.

به گزارش کاماپرس، گرانی مسکن 2 جنبه دارد که یک جنبه آن از دست رفتن امکان دسترسی جوانان و اقشار کم درآمد و حتی اقشار متوسط به مسکن مناسب و دورتر شدن رویای خانه دار شدن برای این اقشار است که پیامدهای بسیار خسارت بار اجتماعی همچون تشدید فقر به بار می آورد. روی دیگر این سکه ، سودآوری بازار مسکن طی 8 سال گذشته برای مالکان و افرادی است که اقدام به خرید مسکن به قصد سرمایه گذاری کرده اند.

گزارش های اخیر بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد سرمایه گذاران در بازار مسکن و مالکان از سال 1392 تاکنون سود حدود 6 برابر از این بازار کسب کرده اند.

خلق رکورد گرانی جدید در مسکن

بر اساس تازه ترین داده های بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی، قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران به ۱۹ میلیون تومان رسیده است. بر این اساس قیمت فعلی مسکن نسبت به سال ۱۳۹۱ بالغ بر ۶.۸۶ برابر رشد کرده است و به عبارتی، ۵۸۶ درصد گران شده است.

آریاک سفر

این در حالی است که قیمت مسکن در مدت هشت ‌سال دولت‌های نهم و دهم ۴.۷۵ برابر شد. در سال ۱۳۸۳ متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران ۵۸۴ هزار تومان بود که در سال ۱۳۹۱ به ۲ میلیون و ۷۷۹ هزار تومان افزایش یافت.

بر این اساس در طول هشت سال دولت‌های نهم و دهم قیمت مسکن ۴.۷۵ برابر شده است و به عبارت دیگر ۳۷۵ درصد گران شده است.

به این ترتیب دولت های یازدهم و دوازدهم رکورد جدیدی در گرانی مسکن طی مدت تصدی خود خلق کرده اند.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آسیاتک
آریاک سفر
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز