سود سپرده بانکی خود را چطور به 30 درصد برسانیم؟

سود سپرده بانکی به صورت رسمی و مصوب بانک مرکزی 16 درصد است اما برخی بانک ها با روش های خاص خود این سود را حتی تا 30 درصد افزایش می دهند تا برای سپرده گذاران جذاب باشد.

به گزارش کاماپرس، بسیاری از اقشار جامعه بعد از تورم شدید سال‌های اخیر، سپرده های خود را از بانک ها خارج کردند و سهام ، دلار، سکه و ملک خریدند چرا که سود سپرده بانکی دیگر جذابیتی نداشت اما اکنون بازار بورس ، ارز، طلا و مسکن به رکود رفته و ریسک سرمایه گذاری در این بازارها افزایش یافته است.

به همین دلیل احتمال بازگشت بخشی از پول و سرمایه مردم به بانک ها وجود دارد خصوصا که ممکن است سود سپرده در دولت بعد با تحول در سیاست های اقتصادی، تغییراتی داشته باشد.

در همین شرایط فعلی نیز می توان سود سپرده را در برخی بانک ها از 16 درصد به 19 درصد ، 20 درصد و حتی بیش از 20 درصد یعنی حدود 30 درصد افزایش داد.

روزنامه هفته صبح نیز در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته است؛ حواشی سود سپرده بانکی پایان ندارد. با گذشت دو هفته از نامه وزارت اقتصاد به مدیران بانک‌ها،همچنان بحث سود سپرده‌های بانکی بین کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار سرمایه داغ است و هر کدام بر نظر خودشان پافشاری می کنند در این بین مشتریان بانک‌ها که تنها خواسته‌شان سرمایه‌گذاری مطمئن با سود حداقلی قابل قبول است، بین اخبار مختلف از افزایش یا کاهش نرخ سود سپرده بانکی پاسکاری می‌شوند.

آریاک سفر

شاید نامه وزارت اقتصاد و تاکید آن بر رعایت سقف 16 درصدی سود سپرده‌های یکساله به حد کافی جدی باشد اما همچنان راه‌هایی برای کسب سود بیشتر با سرمایه‌گذاری در بانک وجود دارد.

سود سپرده بانکی متغیر از 15 تا 30 درصد در صندوق های سرمایه گذاری بانک ها

سود بیشتر با صندوق‌های بانکی هر کدام از بانک‌ها در کنار حساب‌های سپرده، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت دارند. این صندو ق‌ها سودشان تضمین شده نیست و ممکن است مقدار سود آنها در طول یک سال تغییر کند. شاید آنها یک سال 15 درصد سود بدهند و سال بعد 30 درصد اما تا حد زیادی می‌توان اطمینان داشت که سرمایه گذاری در صندوق ها شاید روش بهتری نسبت به حساب سپرده باشد.

برای مثال در سال 99 حداکثر سودی که به سپرده‌های یکساله تعلق گرفت 16 درصد بود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت که بخش بزرگی از آنها توسط بانک‌ها اداره می شوند،به طور میانگین 30 درصد بازدهی نصیب مشتریانشان کردند.

شاید سود صندو ق‌های سرمایه‌گذاری در گذر زمان کم و زیاد شود اما آنها هرگز به مشتریانشان ضرر نمی‌زنند.

برای همین می‌توان به عنوان یک روش مطمئن سرمایه گذاری برای کسانی که اهل ریسک نیستند و حوصله چک کردن مداوم قیمت دلار و طلا یا شاخص بورس را ندارند، روی صندو ق‌های بانکی حساب باز کرد.

یک نکته مهم مالیاتی درباره بانک هایی که سود بیشتری می دهند

نامه وزارت اقتصاد به مدیران بانکهای دولتی دو بند دارند. در بند اول تاکید شده که بانک‌ها باید نرخ‌های سود سپرده را که توسط شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده رعایت کنند و در بند دوم آمده، نرخ‌های بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار جزو هزینه‌های قابل قبول مالیاتی نبوده و سازمان امور مالیاتی این موضوع را حسابرسی می‌کند.

معاون امور بانکی وزارت اقتصاد می گوید بانک هایی که سقف پرداخت سود مصوب شورای اقتصاد را رعایت نکنند باید مالیات اضافه پرداخت سود را نیز بپردازند.با این حساب ممکن است برخی بانک ها برای جذب سرمایه‌های بزرگ پرداخت مالیات بیشتر را به جان بخرند و سود بالاتری برای سپرده‌ها پیشنهاد دهند.

اخبار و گزارش های مهم مرتبط را بخوانید:

ماجرای افزایش سود سپرده بانکی قطعی نسبت به سود علی الحساب چیست؟

زمانی که سود واقعی بانک‌ها از حساب سپرده بالاتر از نرخ سود علی‌الحساب می‌شود، بعد از گذشت مدتی بانک در اطلاعیه اعلام می‌کند که سود قطعی سپرده‌گذارها برای سالهای قبل به حسابشان واریز شده است. نمونه این اتفاق در سال 99 برای سپرده‌گذاران یکی‌ از بانک‌های دولتی افتاد و این بانک علاوه بر سود علی الحساب سپرده‌ها، سه درصد به کسانی که در سال 98 در بانک سپرده داشتند، سود پرداخت کرد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

4 دیدگاه برای “سود سپرده بانکی خود را چطور به 30 درصد برسانیم؟

  1. رویا اردکانی گفته:

    خیلی سخت نیست -شراط بانک ها از شرایط شرکت های خودروسازی بسیار وخیم تر است اما چون مردم می ترسند در منزل پیش خودشان وجوه نقد نگهداری کنند مجبورند این وظیفه را به بانک ها بسپارند -در واقه بانک ها ازین سودها را یا از جیب سهامداران می پردازند یا از جیب مردم

    • علی‌/کرمانشاه گفته:

      قیمت‌کالا وخدمات هرروز درحال افزایش است‌ومنشاءهمه گرانی دولت است که بشدت ارزش پول ملی را پایین آورده و ارزش دلار اجنبی را بشدت افزایش داده به یکباره قیمت دلار در دولت قبلی آقای روحانی از ۲۲۰۰ت به دلار ۴۲۰۰ت افزایش و فورا با حذف دلار۴۲۰۰ت و جایگزینی دلار نیمایی ۲۵۰۰۰ت که منشاء واردات و صادرات وتامین‌مواد اولیه کارخانه‌های تولیدی قرار گرفت وهمزمان در اواسط ماه‌مبارک‌رمضان ۱۴۰۱ به یکباره قیمت اکثر کالاها و موادغذایی وخوراکی‌ها بشدت افزایش قیمت چهار برابری پیدا کرد بطوری که آقای رئیسی دستور توقف افزایش قیمت را دادند ولی شرکتهایی که دولتی نیستند و مواداولیه آنها با دلار ۲۵۰۰۰ت تامین شده و اکثر داروها کماکان با قیمت‌های چندبرابری به مردم عرضه میشود حالا با این حجم بالای تورم و گرانی سرسام‌آورقیمت کالا وخدمات دولتی چطور از مردم توقع دارید نقدینگی و سرمایه ناچیز خود را با نرج ۱۶٪درسال دربانک‌ها سپرده‌گذاری کنند پرداخت ۳۰٪کارمزد بانکی باز هم از تورم بسیار کمتراست و ارزش پول مردم در بانک تضمین نمیشود بانکها باید حداقل همسو با تورم سطح کشور به سپرده‌های مردم سودپرداخت نمایندکه لااقل توجیع سپرده‌گذاری داشته‌باشند.وپولهای سرگردان در کشور را جمع و هدایت به بازارهای بزرگ در صنایع نفت‌وگاز وپتروشیمی و فولاد و فلزات صنعتی و معادن و نرم‌افزار‌وسخت‌افزار ای‌تی و برق و کشاورزی صنعتی و بازار بورس هدایت کنند و از تخریب و ایجاد هرج‌ومرج در بازارهای موازی سکه و مسکن و املاک و دلار و ارز خودرو اخلال نشود.فقط با پرداخت سود عادلانه به سپرده‌گذاری میشود جلو تخریب بازار و تورم و گرانی سرسام‌آور قیمت کالا‌وخدمات را درسطح کشور گرفت و پولهای سرگردان را به بانکها برگشت داد و ازطریق بانکها به صنایع زیربنایی سرمایه‌گذاری کرد که به سود کشور و مردم است.

  2. Ali گفته:

    سلام من ۵۸ میلیون گذاشتم یک ساله در بانک اینده ماهی ۷۷۰ت سود داد برای همین چون دروغ میگفتن که سود ۲۰درصد میدادن یعنی در حدود۱۱۰۰ت رو به دروغ قول دادن منم بیرون کشیدم و بز بخرم بهتر از داخل بانکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز