سود سهام 25 درصدی خود را چگونه تضمین کنیم؟

لست سکند

سازمان بورس بالاخره برای جلوگیری از زیان سهامداران و فروش سهام توسط آنها آستین بالا زد و طرحی برای تضیمن کردن سود سهام در سطح حداقل 25 درصد ارائه داد اما سهامداران چگونه باید سود خود را تضمین کنند؟

به گزارش کاماپرس، ریزش های مداوم بورس بخش قابل توجهی از سهامداران را از این بازار فراری داده و آنها هم که باقی مانده اند هر روز با زیان بیشتر مواجه می شوند. سازمان بورس طرح جدیدی برای جلوگیری از زیان سهامداران ارائه کرده که روزنامه هفت صبح جزئیات آن را زیر ذره بین برده است.

به نوشته این روزنامه اگر امسال وارد بورس شدید و دارایی‌های شما کمتر از ۱۰ میلیون تومان است شورای عالی بورس تضمین می کند تا  سود سهام ۲۵ درصدی نصیبتان شود. البته این تضمین شرط و شروط خاص خودش را دارد .

شورای عالی بورس در مصوبه‌ای تصمیم به حمایت از سرمایه سهامداران خرد بازار سرمایه گرفته است. محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس به عنوان سخنگوی شورا اعلام کرده در طرح حمایت از سهامداران خرد سهامدارانی که در تاریخ ۱۲ اسفند ماه امسال ارزش پرتفوی یا سبد دارایی آنها ۱۰ میلیون تومان یا کمتر است و ورود آنها به بازار سرمایه در سال ۹۹ اتفاق افتاده می‌توانند نوعی ضمانت برای حداقل بازدهی از صندوق توسعه بازار سرمایه دریافت کنند.

سهامدار خُرد کیست؟

راز آسمان پایتخت

آن طور که شورای عالی بورس تصویب کرده سهامدارانی که ارزش پرتفوی آنها کمتر از ۱۰ میلیون تومان است مشمول طرح حمایت می شوند. همچنین اولین معامله این افراد باید در سال ۹۹ انجام شده باشد.محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس ها می‌گوید: حدود ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر اول این معامله خود را در سال ۹۹ انجام دادند و تازه واردهای بورس به حساب می‌آیند.

از این تعداد ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در حال حاضر پرتفوی کمتر از ۱۰ میلیون تومانی دارند.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید:

شرایط تضمینی ۲۵ درصدی برای ۱۴ ماه

اگر سهامدار خرد هستید صندوق تثبیت بازار سرمایه تضمین می‌کند تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ یعنی ۱۴ ماه آینده حداقل ۲۵ درصد سود کنید. برای این کار نباید دست به پرتفوی فعلی تان بزنید و تا زمان سررسید طرح اگر حتی بخشی از سهام فعلی خود را فروخته باشید صندوق تثبیت ضمانتی برای سود ۲۵ درصدی نخواهد کرد .

البته در این مدت می‌تواند به سهام خود اضافه کنید اما سهام جدید مشمول ضمانت نخواهد شد. در این مدت ممکن است حتی بیش از ۲۵ درصد سود کنید و در این صورت ممانعتی برای فروش سهام نخواهید داشت.

 چطور سود سهام خود را بیمه کنیم؟

مدیر نظارت بر بورس درباره مکانیزم حمایت از سهامداران خرد می‌گوید: نمادی در بورس تهران ایجاد خواهیم کرد تا افرادی که برای حضور در این طرح اعلام آمادگی می‌کنند این نماد را مثل اوراق اختیار فروش تبعی تهیه کنند و البته تهیه این اختیار مانع از فروش آن نخواهد بود. یعنی اگر سهامداران در طول دوره احساس کردند که قیمت بالا رفته و تصمیم به فروش بگیرند مختارند اما این اختیار را از آنها سلب خواهد شد.

در تاریخ سررسید هم چه بسا ارزش این پورتفو از بازدهی ۲۵ درصدی بالاتر باشد که در این صورت باز در اختیار خود سهامدار است که این دارایی را نگه دارد یا نام بفروشد که البته در صورت فروش اختیار از آنها سلب خواهد شد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز