سود بورس دلار را گران کرد؟

تحلیل بازار سرمایه نشان می دهد که شاخص بورس طی ماه های گذشته روند صعودی داشته و همین موضوع تاثیر شگرفی بر نوسانات بازار ارز، طلا، خودرو و مسکن به همراه داشته است به نحوی که برخی معتقدند سود بورس موجب نوسان قیمت دلار شده است.

به گزارش کاماپرس، دولت با آزادسازی سهام عدالت و تلاش برای حرکت نقدینگی به سمت بازار سرمایه تلاش کرد تا از ورود نقدینگی به بازارهای موازی جلوگیری کند اما با توجه به اینکه روند حرکتی بازارسرمایه، ارز، طلا، خودرو و مسکن با یکدیگر هماهنگ است، شاهد نوسانات بسیاری در 4 بازار موازی دیگر بودیم و حتی برخی معتقدند سود بورس موجب گرانی دلار شده است.
یک استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی اظهار با اشاره به اثرگذاری بورس بر سایر بازارها، می گوید: نوسانات تنها مختص بازار ارز نبوده و در اکثر بازارهای کشور شاهد آن بوده‌ایم اما ریشه اصلی این رخدادها در حجم نقدینگی است، در سال گذشته هم رشد ۲۸ درصدی داشت که این نقدینگی در همه بازارها جریان می‌یابد و آنها را به هم می‌ریزد.
وحید شقاقی شهری ادامه می دهد: البته در ماه‌های اخیر شاهد حوادثی بودیم که این مسئله را تشدید کرد مثلاً از بهمن و اسفندماه تحریم‌های امریکا تشدید شد و معطوف به اجزای صادرات غیرنفتی با محوریت پتروشیمی شد که بخش اعظم صادرات غیرنفتی ما را تشکیل می‌دهد و این شرایط را برای کشور ما سخت‌تر کرده است.

ورود 3هزار میلیارد تومان سرمایه روزانه به بورس

شقاقی در گفت و گو با ایلنا اظهار می کند: موضوع دیگر مربوط به بحث بیماری کرونا است که با شیوع آن صادرات غیرنفتی نزدیک به ۳۰ درصد افت کرده و این باعث ایجاد کسری در تراز تجاری و ارزی کشور شده است.
به گفته این استاد دانشگاه، همچنین تعطیلی بازارهای دارایی به دلیل بیماری کرونا موجب شد که نقدینگی بیشتری به سمت بازار سرمایه حرکت کند به طوری که در برخی روزها شاهد ورود تقریباً سه هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه بودیم و این باعث شد تا شاخص کل در سه ماه رشد ۵۰۰ هزار واحدی را تجربه کند.
این اقتصاددان معتقد است: اگر مرزها به روال عادی بازگردد، صادرات غیرنفتی کشور دوباره رشد کند، بتوانیم صادرات نفت را هم داشته باشیم و رشد نقدینگی برای سه ماهه دوم کنترل کنیم می‌توان انتظار داشت که قیمت دلار فراتر از ۱۸ هزار تومان نرود اما اگر به همین روال باشد احتمالا قیمت آن بالاتر از این نیز برود.

آریاک سفر

 

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
ایمالز
آریاک سفر
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز