سه یارانه دولت برای سال آینده

سخنان مسئولان و بودجه 1401 نشان می‌دهد که دولت سه یارانه نقدی برای سال آینده مردم در نظر گرفته است؛ یارانه نقدی، معیشتی و یارانه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ بر این اساس یارانه هر خانوار به ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان خواهد رسید!

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ اقتصادی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، دولت در لایحه بودجه سال آینده، حذف ارز 4200 تومانی را پیش‌بینی کرده است و بر این اساس، در خصوص هدفمندی یارانه‌ها پیشنهاد پرداخت یارانه جدید در ازای اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی و جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی، دارو، یارانه نان و خرید تضمینی گندم آمده است.

به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه متوسط پرداختی یارانه ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان خواهد بود و پرداخت یارانه نقدی و معیشتی هم در سال بعد ادامه دارد، ولی به گونه‌ای که یارانه پردرآمدها حذف و به سمت کم درآمدها حرکت و افزایش پیدا کند.

راز آسمان پایتخت

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم عنوان کرده که دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته تا به دهک‌های اول تا هفتم پرداخت کند. پس نگرانی از بابت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد، چون دولت آن را در جای دیگر پرداخت می‌کند و قدرت خرید مردم حفظ می‌شود.

یارانه چه کسانی حذف می‌شود؟

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم ملزم به حذف یارانه پردرآمدها در سال آینده شده است؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان موظف است حداکثر ظرف مدت ۳ ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک‌بندی درآمدی یارانه‌بگیران، نسبت به حذف یارانه نقدی و معیشتی خانوارهای پردرآمد اقدام کند.

با توجه به این اظهارات، به نظر می‌رسد در سال آینده سه نوع یارانه نقدی، معیشتی و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به حساب خانوار واریز خواهد شد و احتمالا یارانه نقدی دهک‌های هشتم، نهم و دهم حذف می‌شود. یعنی سه دهک درآمدی بالای جامعه و افرادی که حقوق ماهانه آنها بالای ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

یارانه سال آینده چقدر است؟

در میان ارقام مختلفی که از یارانه سال آینده به گوش می‌رسد، به گزارش روزنامه شرق، با توجه به مبلغ ثابت یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به هر فرد، یک خانوار چهار نفره در هر دهکی که باشد، ماهانه ۱۸۲ هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کند.

جز این، یک خانوار چهار نفره ماهانه ۱۷۲ هزار تومان یارانه معیشتی یا یارانه بنزین دریافت می‌کنند. حالا قرار است یارانه جدیدی هم به حساب این خانوارها واریز شود. مبلغ یارانه جدید برای یک خانوار چهار نفره ۴۸۰ یا ۳۶۰ هزار تومان است.

در همین زمینه بخوانید:

با توجه به این‌که قرار است این یارانه به دهک‌های پایین درآمدی پرداخت شود، می‌توان گفت خانوارهای ۵ تا ۷ دهک اول جامعه هر سه این یارانه‌ها را دریافت می‌کنند. پس یک خانوار چهار نفره که در دهک اول تا چهارم قرار دارد، سال آینده در مجموع ۸۳۴ هزار تومان یارانه می‌گیرد. یک خانوار چهار نفره که در دهک پنجم تا هفتم قرار دارد ۷۱۴ هزار تومان یارانه نقدی می‌گیرد!

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز