بودجه 1401 : یارانه 90 تا 120 هزارتومانی در ازای حذف ارز 4200 تومانی

رئیس سازمان برنامه و بودجه از پرداخت رقم یارانه‌ ریالی در ازای حذف ارز ترجیحی در سال بعد خبر داد. به گفته مسعود میرکاظمی متوسط پرداختی یارانه ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان خواهد بود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ اقتصادی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس و به نقل از خبرآنلاین، میرکاظمی در نشست خبری تبیین بودجه ۱۴۰۱ اظهار داشت: در چند سال اخیر زیرساخت‌های خوبی توسعه پیدا کرده و سرمایه گذاری‌های زیادی در حوزه‌های مختلف انجام شده است. همچنین ما دارای منابع بسیار زیادی در حوزه‌های انرژی و معادن هستیم و نیروی کار جوان و تحصیلکرده در اختیار داریم؛ اما با وجود همه این امکانات وضعیت اقتصادی مطلوب نیست. امروز سطح درآمد خانوار به مشکل برخورده است و معیشت دچار مشکل شده است.

نامعادله ارز ترجیحی در اقتصاد

رییس سازمان برنامه و بودجه در ادامه نشست خبری در پاسخ به این پرسش که برای جلوگیری از تورم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در مقطع ابتدایی سال بعد در کنار تورم انتظاری ناشی از تغییر نرخ محاسباتی ارز در گمرک، چه برنامه ای در نظر گرفته شده است؟ گفت: دولت مکلف به اجرای قانون است و سال جاری نیز در شش ماهه دوم امکان استفاده از ارز ترجیحی را نداشتیم. قانون ذکر کرده بود که بیش از ۸ میلیارد دلار دولت نباید ارز ۴۲۰۰ را اختصاص دهد.

وی تصریح کرد: در صورتی که بخواهیم همان ۸ میلیارد را عملیاتی کنیم، به ۱۸ میلیارد دلار می‌رسیم.

آریاک سفر

میرکاظمی تاکید کرد: پس سال آینده دیگر امکان ادامه این روند وجود ندارد. نظر مجلس این است که از یارانه برای جبران هزینه‌ها استفاده کنیم. ارز ترجیحی یک نامعادله در اقتصاد است و موجب به هم ریختگی اقتصاد می‌شود.

کسری شدید بودجه ؛ نتیجه سیاست ترجیحی

وی گفت: اگر قرار باشد سیاست ارز ترجیحی ادامه پیدا کند، دچار کسری شدید در بودجه خواهیم شد؛ چراکه به اندازه کافی منابع ارزی در اختیار نداریم.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: امروز در برخی کالاها دیگر مفهومی از ارز ۴۲۰۰ در بازار وجود ندارد در نتیجه دیگر دلیلی برای پرداخت ارز ترجیحی وجود ندارد. در نتیجه دولت در تبصره ۱۴ ، صد هزار میلیارد تومان برای حمایت از اقشار کم درآمد مردم در نظر گرفت شده است. ضمن اینکه بسیاری از افراد که سطح درآمدی بالایی دارند، یارانه دریافت می‌کنند و دولت باید به این مساله رسیدگی کند.

یارانه ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومانی بر اساس وضعیت دهک‌ها

میرکاظمی گفت: حذف ارز ترجیحی تورم دارد، اما این مساله در کارگروه‌های تخصصی بررسی شده است. بر این اساس ۷.۶ درصد تورم ایجاد می‌شود، اما به سبب جلوگیری از افزایش پایه پولی بخشی زیادی از این رقم به جامعه برخواهد گشت.

در همین زمینه بخوانید:

وی در مورد پرداخت رقم یارانه‌ ریالی در ازای حذف ارز ترجیحی در سال بعد، گفت: متوسط پرداختی یارانه ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان خواهد بود و این مسئله براساس وضعیت دهک‌ها در جلسات کارشناسی تعیین خواهد شد.

نرم افزار حسابداری
ایمالز
آریاک سفر
کاراپلاس-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز