سه کتاب درباره زنان عرب در انتشارات گام نو

تور لحظه آخری-کاماپرس

انتشارات گام نو که به صورت تخصصی در حوزه فلسفه، علوم سیاسی و علوم اجتماعی فعالیت می‌کند، در ماه‌های اخیر سه کتاب شاخص درباره زندگی زنانه در جوامع عرب زیر چاپ برده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار کتاب، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، «زن و زبان» به قلم عبدالله غذامی و با ترجمه هدی عوده‌تبار به بررسی مبارزۀ فرهنگی زنان عرب برای مقابله با زبان مردانه حاکم بر این جوامع است. در این کتاب، سیر حضور زن در ادبیات عرب مورد بررسی قرار گرفته است؛ این مسیر از شهرزاد قصه‌گو در داستان‌های هزار و یک‌شب آغاز شده و تا رمان‌های معاصر ادامه یافته است.

نویسندۀ کتاب پس از بررسی نگاه‌های جنسیتی به «بدن انسان»، «زبان» و «شهرهای عربی» یکه‌تازی مردانه در این حوزه‌ها را مورد انتقاد قرار می‌دهد.

راز آسمان پایتخت

در مقدمه این کتاب آمده است: «زن درون‌مایه و معنا است و مرد بیان؛ این وضعیت منجر بدان خواهد شد که زبان ملک مرد شده و زن سهمی از آن نداشته باشد. زن یک موضوع و سوژه زبانی است و ذاتی زبان نیست. این دستاورد فرهنگی تاریخی جهانی درباره زن است. در همه زبان‌ها و فرهنگ‌های موجود در جهان، زن به عنوان یک معنا از میان معانی مختلف زبان مطرح می‌شود، که می‌توان آن را در امثال و حکایت‌ها و مجازها و کنایه‌ها یافت. زن هیچ‌گاه به عنوان فاعل زبان یا به مثابه هستی مستقل سخن نگفته است و گویی این معنای لطیف همواره نیازمند بیان استوار است تا در سایه آن وجود یابد.»

این کتاب چندی پیش برای سومین بار در 240 صفحه و با قیمت 72 هزار تومان چاپ شد.

دومین کتابِ گام نو درباره زنان عرب، «نهادهای هراس» است. این کتاب خوانشی است در گفتمان بحران‌‌زده حاکم بر دنیای عرب که بر نقش و جایگاه زنان تمرکز دارد. نصر حامد ابوزید، متفکر فقید مصری که یکی از اندیشمندان نوگرای دینی بود، این کتاب را در دو بخش به رشته تحریر در آورده است. ابوزید، زندگی پرچالشی در مصر داشت و پس از تجربۀ سال‌ها زندان، مبارزه، تحصیل و تدریس با حکم ارتداد مواجه شد. این نویسنده ناچار شد برای رهایی از فشار مفتیان افراطی و گروه‌های تندروی اسلامی، مصر را به مقصد هلند ترک کرد و تا پایان عمر در این کشور زندگی کرد.

 نصر حامد ابوزید در کتاب «نهادهای هراس» گفتمان زن در دو دوره پیش از نزول وحی و پس از آن را با هم مقایسه کرده است. پژوهش‌های ابوزید نشان می‌دهد زن پیش از نزول وحی، به صورت غیرمستقیم و از طریق مردان خطاب قرار می‌گرفت اما در عصر وحی، زن در زبان قرآن به مثابه شخصیتی مستقل از مرد مخاطب قرار گرفت.

این کتاب با ترجمه هدی عوده‌تبار، در 296 صفحه و با قیمت 44 هزار تومان راهی پیشخوان کتابفروشی‌ها شده است.

«زنوارگی در اندیشه ابن‌عربی» سومین کتاب گام نو درباره زنانِ عرب است. این کتاب توسط نزهه براضه و سیدناصر طباطبایی به ترتیب تالیف و ترجمه شده است. ابن‌عربی، به عنوان یکی از عرفای اندلسی، تاثیر زیادی بر اندیشه اسلامی داشته است. «تفکرات ابن‌عربی، قلمروهای گسترده‌ای را فراسوی فعل انسانی می‌گشاید، در حالی‌که بسیاری از مذاهب فقهی این حوزه را محدود می‌کنند.»  اختلاف گفتمان ابن‌عربی با سایر گرایش‌های فقهی در بحث «وجود و انسان» پررنگ و در مورد «جنسیت» پررنگ‌تر می‌شود. ابن‌عربی جنسیت را به مرتبه رمزی و کلی می‌رساند اما فقها تمایزی شدید میان زن و مرد قائل می‌شوند. چنان‌که بین این دو جنس دیواری بلند می‌کشند و آن‌ها را در دو دنیای متفاوت و دور از هم، محبوس می‌کنند.

ابن‌عربی دیدگاه‌های غیرشرعی و سختگیری‌ها علیه زنان را تبیین می‌کند و نشان می‌دهد که در دین برای این سخت‌گیری‌ها هیچ دلیلی وجود ندارد. ابن‌عربی به صراحت با دور ساختن زنان از جامعه و محبوس کردن آن‌ها در خانه‌ها مخالفت می‌کند. او با استناد به ریشه‌های دینی بیان می‌کند که «دین به زنان این حق را داده است تا به فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی وارد شوند… و برترین نوع این حق در دو نوع دینی و اجتماعی آن دیده می‌شود.»

ابن‌عربی که «عشق» را منبع وجود و راه معرفت می‌داند، به دیدگاه متمایزی درباره انسان می‌رسد. در اندیشه ابن‌عربی، «حقیقتِ انسان» به زنوارگی ارجاع داده می‌شود و انسان می‌تواند با مجاهده به تولدی دوباره دست یابد و شمائل زنانه خود را کشف کند. در این دایره فکری، اختلاف میان زنوارگی و مردوارگی به طبیعت بشری ثابث تعلق ندارد بلکه حاصل فرهنگ و معرفت اجتماعی است.

این کتاب در 320 صفحه و با قیمت 25 هزار و 500 تومان در 1100 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام

مرتبط با : گام نو
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز