سقوط دنباله‌دار قیمت مسکن بر اساس معاملات واقعی

لست سکند

با وجود آن که آمارهای بانک مرکزی از رشد قیمت مسکن در تیرماه 1400 خبر می دهند رئیس اتحادیه مشاوران املاک این آمارها را ساختگی می داند و اعلام می کند سقوط دنباله دار قیمت مسکن همچنان از ابتدای امسال ادامه دارد.

به گزارش کاماپرس، وضعیت در بازار مسکن چنان پیچیده شده که پیش بینی آینده این بازار و حتی درک وضعیت کنونی آن چندان ساده نیست. از یک سو آمارهای رسمی مراجعی مثل بانک مرکزی و مرکز ملی آمار خبر از توقف روند کاهشی و بازگشت تورم به بازار مسکن می دهد و از سوی دیگر بنگاه های املاک بدون خرید و فروش روز از پی روز سپری می کنند و مشاوران هم ادعا می کنند فروشندگان هر ماه از توقع خود برای فروش ملک به قیمت قبلی کمتر می کنند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازارها، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

آمار دولت از گرانی در بازار مسکن غلط است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک به صراحت آمار دولتی از بازار مسکن را غلط می داند. مصطفی قلی خسروی در این باره می گوید:  متاسفانه این اطلاعاتی که از بازار مسکن به مردم ارائه می‌دهند غلط است و پس از چندین بار مکاتبه و مذاکره نمی‌دانیم دولت با چه انگیزه‌ای این اطلاعات اشتباه را از بازار مسکن شهر تهران منتشر می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی بانک مرکزی از تریبون صدا و سیما اعلام می‌کند که مسکن 43 درصد افزایش قیمت داشته قطعا این اثرگذاری به مراتب بالاتری در بازار خواهد داشت و می‌تواند موجب تنش در بازار مسکن تهران شود.

راز آسمان پایتخت

خبرهای جذاب و پربازدید امروز را بخوانید:

قیمت ها در معاملات واقعی متری چند میلیون کاهش می یابد

وی با اشاره به وضعیت بازار مسکن در تهران در نیمه اول سال 1400 تا به امروز تاکید کرد: شاهد آن هستیم که در معاملات واقعی و موردهایی که به انعقاد معامله ختم می‌شود قیمت ثبت شده در قرارداد بسیار کمتر از قیمتی است که اعلام می‌شود یعنی اگر فایلی 27 میلیون تومان قیمت گذاری شده، پای معامله به 23 یا 22 میلیون تومان هم می‌رسد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سوال که پایه اطلاعات بانک مرکزی در وزارت راه و شهرسازی از این میزان افزایش قیمت چه بوده و بر اساس چه داده‌هایی این گزارش منتشر شده است اظهار داشت: در حال حاضر اطلاعات ناشی از ثبت معاملات دارای کد رهگیری در اختیار وزارت راه و شهرسازی و دولت است اما فقط 60 درصد معاملات دارای کد رهگیری هستند و 40 درصد معاملاتی که انجام می‌شود فاقد کد رهگیری است و وزارت راه و شهرسازی هم از اطلاعات این 60 درصد معاملات دارای کد رهگیری را در اختیار بانک مرکزی و مرکز آ‌مار قرار می‌دهد.

خسروی با بیان اینکه بارها اعلام کرده‌ایم اطلاعاتی که از تحولات بازار مسکن اعلام می‌شود صحیح نیست گفت: معتقدم این ناهماهنگی‌ها از عدم هماهنگی بین دستگاهی نشات می‌گیرد و بین وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی هم هماهنگی جامع و کاملی وجود ندارد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

29 دیدگاه برای “سقوط دنباله‌دار قیمت مسکن بر اساس معاملات واقعی

  1. کارشناس گفته:

    کار را باید به کاردان سپرد رئیسی رئیس جمهور و تیم اقتصادی او کار بلدند و ثبات را به کشور برمیگردانند چون موقعیت نظام در خطر است چاره‌ای جز ثبات و رفع موانع اقتصادی ندارند.

    • امیدوار گفته:

      بله باورودآقای رئیسی آرامش به مملکت باز می گردد پای دلالان از بازار مسکن وماشین قطع خواهد شد .ان شاالله به یاری خدا

      • م.ج گفته:

        این دوستمون خیلی به دولت جدید امیدوارن.آقای رئیسی اگر میخواستن کاری انجام بدن در این خصوص توی پست و مقام قبلیشون صورت میدادند

  2. ابی گفته:

    اتفاقا آمار بانک مرکزی درست است .مسکن بیش از پنجاه درصد گران شده ،اینکه میفرمایید مشاوران املاک بیکار نشستن و خرید و فروش نیست .دلیلش همین گرانی مسکن است .کجا فروشنده پای معامله متری سه چهار میلیون تخفیف میده ،تیر آهن صد در صد افزایش قیمت داره ،سیمان همینطور ،دستمزد همین طور ،هزینه مجوز ها همین طور انشعاب آب و گاز و برق چند برابر شده ،چطور ریس اتحادیه میگه مسکن ارزان شده ،،نکنه خواب دیدی عمو

  3. آرمان گفته:

    آمار غلط و اشتباست؟؟؟!!! بخصوص بعد از عید قیمت های مصالح که مهمترین ش سیمان و آهن میباشد رشد چند برابری داشته و افزایش قیمت مصالح یعنی افزایش هزینه ساخت و در نتیجه بالا رفتن قیمت . این ساده ترین دلیل برای انتظار افزایش قیمته. چرا همه قصد دارند این واقعیت رو انکار کنند گرچه بازار خرید و فروش به دلیل نگرانی های مربوط به تورم از طرف فروشنده و امید به کاهش قیمت و کم شدن قدرت خرید از طرف خریدار دچار رکود شده ولی پایین آمدن قیمت مسکن در این شرایط عجیبه !!!

    • رضا اکبری گفته:

      با سلام . ببخشید من از چند سال پیش نظرات آقای خسروی رو دنبال میکنم ایشون از چند سال همش افزایش قیمت مسکن رو تکذیب میکنن . باید به ایشون گفت پس این افزایش قیمت این چند سال چیه آیا واقعا ایشون از افزایش قیمتها خبر ندارن

  4. ایرانی گفته:

    بانکهای خصوصی و مالکان بزرگ تمام تلاش خودرا در جهت عدم کاهش قیمت مسکن می کنند تا ورشکستگی خود را پوشش دهند و بتوانند ملکهای لوکس خود را با قیمت بالا بفروش برسانند.

  5. بهمن گفته:

    با وجود قیمت سیمان پاکتی ۱۰۰ تومن و میله گرد کیلویی ۱۸۵۰۰ دستمزد های آنچنانی استاد کارهاچطوری قیمت‌ها اومده پایین

  6. محمد.س گفته:

    بانک ها بزرگترین دلالان مسکن و اصلی ترین متهم گرانتر کردن مسکن و خیانت به شیعیان ایرانی بی پناه

  7. حمزه غفاری آذر گفته:

    بنده یک مشاور املاکی جز هستم . همه ما می‌دانیم از عید ۱۳۹۷ تا امروز قیمت ملک ویلایی و آپارتمان‌ها و زمین شهری در کلانشهرها و شهرهای بزرگ منظور مراکز استانها حدودا ۱۰۰۰٪ افزایش یافته است یعنی ده برابر شده است. اما ۳۰درصد این افزایش ناشی از واسطه گری، دلالی ، سوداگری و آمارهای غلط و تبلیغات دروغین فضای مجازی است. سوال اینجاست از عید ۹۷ تا الان قیمت کدام کالا بطور کل و قیمت کدام نهاده ساختمانی ده برابر شده است که قیمت آپارتمان و مسکن ده برابر شده است! ۵۰درصد هزینه ساختمان مال دستمزد کارگر و بناست! مگر دستمزدها ده برابر شده است!

  8. بختیار گفته:

    مشاور املاکیم… در شهرستانها هم قیمت مسکن رو به نزول و معاملات رو به پایین است.پای معامله باقیمت پیشنهادی تفاوت بسیار است.
    به امید اینکه همه بتوانند صاحب ملک و خانه شوند.

  9. بابک گفته:

    سلام من مشاور املاک در مشهد هستم با توجه به گرانی سر سام اور مصالح و لوازم قیمت مسکن پایین تر از این نمیشه
    این مقداری هم که قیمت مسکن افت داشته بخاطر تعغیر دولت و بلا تکلیفی نشست وین بوده که مردم در انتظار بودن
    یعنی نبودن تقاضا
    به محض اینکه تقاضا شروع بشه قیمت مسکن روند افزایشی پیدا میکنه

  10. بختیار گفته:

    بعضی از دوستان نظر دادند که افت قیمت در معاملات مسکن رخ داده، اشتباه نکنید حجم معاملات کم شده همین امروز به نسبت دوماه پیش کدام مشاور املاک کما فی سابق معاملات داشته؟ هیچکدام .. حجم معاملات به دلیل افزایش سرسام آور قیمت مسکن رو به نزول است .یعنی عرضه زیاد تقاضا کم و این یعنی نابرابری در بازار املاک ،
    در بازار اگر خریداری نباشد قطعا حجم معاملات کم خواهد شد ،کسی قدرت خرید ندارد تا معامله ای صورت بگیرد .
    افزایش قیمت مسکن همه ما شاهدیم که در دست دلالان است بدون کارشناسی قیمت گذاری نمودند و قیمتها زیاد شد تا جایی که خریدار قدرت خرید را از دست داد .اکنون که با تب و تاب برجام و روی کار آمدن دولت جدید دلالان دست به گریبان بنگاه داران شدند که بفروشند واز ضررهای سخت و سرسام آور خود جلو گیری کنند.
    همه ما نوسانات قیمت مسکن خصوصا در ده سال گذشته را دیده ایم ومی دانیم که امسال هرچی بخری سودی در آن نیست .آنهم به دلیل قیمتهای نجومی
    موفق باشید

    • سجاد گفته:

      سلام وقت بخیر،ببخشید میشه ماهارم راهنمایی کنید؟؟ ما از ترس گران شدن دوباره مسکن میخایم زیر بار کلی قرض و گوله بریم تا یه واحد ۵۰ یا ۶۰ متری بخریم، سوال از شما اینه بنظرتون هرچی زودتر بخریم یا میتونیم چن ماهی صبر کنیم و با قرض کمتری یه همچین واحدی بخریم؟؟؟؟ ممنون میشم راهنماییم بکنین.

  11. علی گفته:

    در این شرایط همه شدن فروشنده و خریداری وجود ندارد حتی با تخفیف هم کسی نمی خرد دلالان بازار سعی در گران جلوه دادن هستن تا بتونن واحدهای اضافی خود را قبل از برداشتن تحریم که بزودی اجرایی میشه و دلار به زیر 18میرسه بفروشن خیال همه راحت برجام رو روحانی به سرانجام رسوند و بنام آقای رییسی برقرار خواهد شد.

  12. سجادپرگر گفته:

    سلام وقت بخیر،ببخشید میشه ماهارم راهنمایی کنید؟؟ ما از ترس گران شدن دوباره مسکن میخایم زیر بار کلی قرض و گوله بریم تا یه واحد ۵۰ یا ۶۰ متری بخریم، سوال از شما اینه بنظرتون هرچی زودتر بخریم یا میتونیم چن ماهی صبر کنیم و با قرض کمتری یه همچین واحدی بخریم؟؟؟؟ ممنون میشم راهنماییم بکنین.

  13. شهرام گفته:

    فقط و فقط از زمانی که اگهی های ملک از روزنامه بیرون رفت و سایت دیوار و شیپور ساخته شد ملک و املاک گران شد چون وقتی اگهی تو روزنامه بود اگهی دهنده الکی اگهی سوری نمیداد و باید حد اقل اون زمان ۱۵ هزار تومان میداد ولی الان همه مجانی هر قیمتی که بخواهند میزنند و در روستاهایی که اصلا کسی نمیشناخت حتی تو شمال هر کی که ۱۰۰ متر زمین کشاورزی هم خریده میخواهد انقدر اگهی کند که با پول اون بتونه یه پورشه بخره اگر دولت جدید بخواهد ملک پائین بیاید حتما باید سایت دیوار و شیپور را حذف کند در این صورت همه میدونیم که حتما قیمتها پائین خواهد آمد از شمال ایران ؟رف هر روز داره برای بالا رفتن روستا و شهرشون همش تو اگهی های تهران اونم در منطقه ۱ اگهی میکند و اگر این دو سایت جم شود دیگر هر کسی که خواهان هر منطقه ای هست به املاکهای اون منطقه رجوع میکنه و کسی که خود را مشاور جا زده و هر روز ۱۰۰ تا اگهی میده به کل حذف می‌شود

  14. شهرام گفته:

    سلام باز هم من مزاحم شما مردم گرامی شدم اگر کارشناسی از دولت جدید این نوشته های من را میبیند حتما ۲ سایت دیوار و شیپور را به کل حذف کنید اگر قیمت مسکن و زمین و اتومبیل و لوازم خونگی پائین نیامد بدانید من هیچی نمیفهمم ولی من دیده ام که طرف بلانسبت خیلی از سازنده ها سازنده ای به چند تا از مشاوران کم سن و بی تجربه حقوق ماهیانه میدهد و از انها میخواهند که در طول فلان ماه هر کدومتان بالغ بر ۵۰۰ اگهی باید بدهید با این چیزهائی که من میگم و این قیمت اگر این دو سایت و سایتهای دیگر ‌ه باعث تو م میود جم شود باور کنید همه چی پائین میاید سایت طرف گذاشته توش به جای نوشتن تویوتا لندکروز مینویسه حضرت لندکروز همین مور دها هست که هر روز شاهد بالاتر رفتن اجناس و لوازم خانگی و اتومبیل و ملک هستیم اگر کسی دستش تو کار هست و این پیام رو میتونه به افرادی که در راس هستند برسونه باور کنید همه چی پائین میاد مگر که نخواهید پائین بیاد

  15. ولی الله آذرزرتشت گفته:

    فقط موندم هر چی گرون میشه باز مردم میخرن، لابد پول توی جیب مردم هست که میخرن،تا تقاضا هست همه چی گرون و گرونتر میشه،نا گفته نماند بیشتر خریداران دلالان و واسطه ها هستن که برای کسب در آمد اقدام به خرید و فروش می کنند و مردمی که دستشون به دهنشون میرسه پول میدن که ریخته میشه به جیب دلالها این وسط بی پولها هم مجبور به اجاره نشینی با قیمتهای نجومی میشن،ولی در این میان دولت هم نقش اساسی داره که نه نظارتی میکنه نه کاری به کار تولید کنندگان مصالح ساختمانی و دیگر موارد داره صبح هر کی زودتر از خواب بیدار شد یه قیمتی برای خودش میزاره حالا با دلیل یا بی دلیل،دولت باید دست بکار بشه وگرنه مردم همدیگه رو میخورن

  16. محمود گفته:

    یکی از دلایل عرضه زیاد ترس از کاهش قیمت است. برای همین صاحبان ملک خانه خود را با هر قیمتی که شده می فروشند تا ضرر نکند. به همین دلیل است که قیمت پیش نهادی با قیمت پای معامله فرق میکنه. من خودم یک خونه داشتم 550میلیون گفتم درحالی که پای معامله 420میلیون فروختم.

  17. محمد گفته:

    فرمایشات رییس اتحادیه املاک دروغه ،داره سعی میکنه که میزش را حفظ کنه! همه میدونند که دستمزدها و مصالح چقدر گرون شدند! وبه طبع اون هم چه خبره و کم شدن خریدو یا فروش آنهم اگر صحت داشته باشه به علت کم شدن توان مصرف کننده نهایی میتونه باشه و بایدآدرس غلط ندادبلکه باید راهنمایی کرد تا اگر دلسوزی هست تواین مملکت بره و مشکل را حل کنه!نگوییم گرانی بگوییم پایین آمدن پایه پولی ورشد نقدینگی و حل کردن آن یکشبه نمیشود پس بایددستمزدهارا از کارگران تا کارمندان متناسب بالا برد درکوتاه مدت ودر بلند مدت به تقویت پول کشور پرداخت وگرنه آش همین آش است ! مگر میشود مصالح گران را با دست مزد بالا درساختمان هزینه کنی و عوارض شهرداری و نظام مهندسی بالا پرداخت کنی و نرخ تورم بالا ونه سودبانکی پایین را به جان بخری! بعد بیایی زیر قیمت تولید نهایی را بفروشی یا اجاره بدی؟! حالا بماند که ناظران و دفاتر فنی و ماموران شهرداری هم در موارد فراوان از جمله بحث تراکم ، درخواست های میلیونی خارج از قاعده ها دارند! اصلا عرف کردند که حتی اگر طبق ضوابط و نقشه مصوب هم کارکنی باید شیرینی به آقایان وخانمها پرداخت کنی وگرنه چوب لای چرخت میگذارند !

  18. سیروس گفته:

    سلام ، رئیس اتحادیه مشاورین هنوز توانایی بر خور با دفاتر املاکی که کمیسیون غیر قانونی می‌گیرند را ندارد . چطور می‌خواهد ملک را ارزان کند ؟ تا کنون چند بار دیده اید ایشان در صدا وسیما نحوه برخورد با مشاورین املاک را بیان نماید . چون اگر دست آنها راببینید در انتخابات بعد به عنوان رئیس انتخاب نخواهد شد.

  19. مهدی گفته:

    اقا قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا وم خروسو وقتی روز به روز داره میره رو قیمت مصالح ساختمانی باور میشه کرد خونه ارزون بشه

  20. کارشناس مسکن گفته:

    قیمت ها هر روز داره بالاتر می‌ره …..این خبر نشون از کجای ایشون درآمده لطفا آدرس مغازه شون رو به ما بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز