نرخ دلار در دو راهی گرانی و سقوط

با وجود ادعای بانک مرکزی در خصوص کنترل نرخ ارز بدون ارزپاشی، قیمت دلار همچنان با نوساناتی همراه است.

به گزارش کاماپرس؛ نوسان قیمت‌دلار در روزهای گذشته، معامله‌گران را در وضعیت تردید قرار داده است. با وجود آنکه قیمت دلار در آخرین معاملات هفته گذشته به ۱۸ هزار تومان رسید اما مجددا به کانال  ۱۹ هزار تومان برگشت، این مساله باعث شد که خوشبینی‎‌ها در خصوص ریزش قیمت دلار با تردید مواجه شود. برخی معتقد بودند که با توجه به روند نزولی بهای دلار در دو روز پایانی انتهای هفته گذشته، احتمال تداوم روند کاهشی و ریزش قیمت دلار وجود دارد، اما روز گذشته (شنبه)سرانجام قیمت دلار در کانال 19 هزار و 700 تومان تثبیت شد.

افزایش 550 تومانی دلار در دو روز

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش روز یکشنبه خود به موضوع «تردید قیمتی در بازار ارز» پرداخته است. به نوشته دنیای اقتصاد؛ «در میان این فضای تردید، برخی تحلیل‌های تکنیکال در بازار وجود داشت، مبنی بر اینکه اگر قیمت‌دلار در سطح بالای ۱۹ هزار و  ۴۰۰ تومان تثبیت شود، دلار در مسیر افزایش قیمت قرار خواهد گرفت. در واقع این سیگنال افزایشی، باعث شد که تا حدودی برخی از فعالان، موقعیت خرید به خود بگیرند و از فضای تردید خارج شوند. در نتیجه در فضای تردید ایجاد شده، بهای دلار تا بعد از ظهر تا سطح ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان نیز افزایش یافت، تا نسبت به روز پنج‌شنبه افزایش ۵۵۰ تومانی را به خود بگیرد. همسو با قیمت‌دلار، بهای سکه بهار آزادی نیز افزایش یافت. قیمت سکه که در پایان هفته قبل در سطح ۸ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده بود، با افزایش ۱۵۰ هزار تومانی در روز گذشته به رقم ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. »

نوسانات ارز باید کنترل شود

آریاک سفر

به نوشته دنیای اقتصاد «در شرایط کنونی، موضوعی که باید مورد هدف‌گذاری سیاست‌گذار قرار گیرد، کنترل نوسانات قیمت‌دلار به جای کنترل قیمت است. در حقیقت، بازارساز باید نوسان‌دلار را در یک بازه مشخص حبس کند و به‌دنبال تثبیت نرخ در قیمت مشخصی نباشد. این نگاه برای تثبیت نرخ باعث عجله برای اصلاح قیمت خواهد شد و ممکن است حتی نتیجه عکس دهد. البته رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که سیاست‌گذار به‌دنبال ارزپاشی نیست و در نظر دارد مداخلات را برای کنترل نوسانات ارزی پیگیری کند.»

 

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز