زیان فاحش بورس از دیدگاه نسبت قیمت به درآمد سهام

یک کارشناس و تحلیل گر اقتصادی با انتشار نمودار و تحلیلی در کانال شبکه اجتماعی خود از زیان آوری سنگین بورس برای سهامداران خبر داد.

احسان سلطانی کارشناس اقتصادی در کانال شبکه اجتماعی خود نوشت: در نتیجه ایجاد ابرحباب در بازار سرمایه، نسبت قیمت به درآمد سهام بورس تهران بیش از سه برابر بالا رفته و به عدد ۲۲.۳ در آذر ماه ۱۳۹۹ رسیده است.

وی تصریح کرد:  به عبارتی سودآوری کل (نسبت سود به ارزش سهام) بنگاه های بورسی به کمتر از یک سوم میانگین ده ساله کاهش یافته است.

سلطانی تاکید کرد: عدد ۲۲.۳ برای P/E به مفهوم ۴.۵ درصد بازده درآمد سالانه برای دارندگان سهام است که با توجه به پیش بینی کاهش ارزش حقیقی سهام در ۳ سال آینده، به مفهوم زیان برای دارندگان سهام است.

این کارشناس و تحلیل گر اقتصادی در ادامه نوشت: بنگاه های خصولتی- رانتی ۶۰ درصد ارزش بازار بورس تهران را شامل می شوند. این بنگاه ها در سه سال گذشته با همکاری دولت و بانک مرکزی، با مداخله در بازار ارز و افزایش مستمر و نامتعارف قیمت ارز از سودهای کلان برخوردار شده اند که این وضعیت در سال های آینده استمرار نخواهد یافت.

راز آسمان پایتخت

سلطانی در پایان با تاکید بر این که نسبت P/E بالای «۲۰» برای بازار سهام ایران بسیار بالا است، نوشت:  نسبت P/E فقط یک چهارم رشته های(گروه شرکت های) بورسی کمتر از «۲۰» است و برای ۴۰ درصد رشته ها بالاتر از «۳۰» است.

اخبار مهم بورس را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  بورس ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز