زیان ده ترین صنایع بورسی را بشناسید

شرکت‌های فعال بورس هر ماه گزارش تولید و صورتمالی خود را منتشر می‌کنند و در اختیار سهامداران قرار می‌دهند. تحلیلگران، سرمایه گذاران و فعالان همواره این اطلاعات را بررسی کرده و با در نظر گرفتن مجموع عملکرد شرکت‌ها در چند ماه گذشته، درباره خرید و فروش انواع سهام تصمیم گیری می‌کنند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار سرمایه، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، اطلاعات منتشر شده از شرکت‌های بورسی برای بررسی وضعیت سود و زیان شرکت همواره اهمیت دارد و برخی فعالان جدول شرکت‌های مختلف بورسی را در نظر گرفته و با استفاده از اطلاعات آن درباره سهم هر مجموعه‌ای تصمیم گیری می‌کنند. مجموع اطلاعات سود و زیان شرکت‌های همرده در کنار یکدیگر، وضعیت سود و زیان هر صنعت را مشخص خواهد کرد.

در این گزارش 10 صنعتی که از 20 مردادماه 1399 تا پنجم تیرماه سال جاری بیشترین زیان را داشتند، معرفی خواهند شد؛

اخبار مرتبط را بخوانید:

راز آسمان پایتخت

* مخابرات

صنعت مخابرات یکی از صنایع استراتژیک کشور است که به دلیل استفاده از فناوری و تکنولوژی‌های جدید در آن، همیشه عامل محرک چند صنعت دیگر نیز هست. این صنعت یکی از بخش‌های مهم بورس است و با عنوان سهام اخابر و همراه در این بازار حضور دارد. با این وجود، این صنعت از دهه سوم مردادماه 1399 تاکنون 65 درصد زیان ده بوده است.

* انبوه سازی

بخش انبوه سازی با شرکت‌هایی مثل بهساز کاشانه تهران، بین المللی توسعه ساختمان، سرمایه گذاری شاهد، نوسازی و ساختمان تهران، سامان گستر اصفهان و … در بازار بورس معرفی می‌شود. از آنجایی که بخش مسکن در اقتصاد کشور نقش مهمی دارد، صنعت انبوه سازی نیز همواره مورد توجه سرمایه گذاران بورس است. این صنعت طی دو سال گذشته 65 درصد زیان به سهامداران خود منتقل کرد.

* استخراج نفت و گاز

استخراج نفت و گاز با سهم حفاری، شرکت حفاری شمال، در بازار بورس شناخته می‌شود. تک سهم این صنعت در بازار اول، تابلوی اصلی، بورس به چشم می‌خورد و از مردادماه 1399 تا خردادماه سال جاری 66 درصد زیان ده بوده است.

* محصولات فلزی

کارخانه محصولات فلزی در همه بخش‌های صنعت، از بسته بندی انواع خوراکی تا ساخت سکوهای نفتی و … حضور دارند. به دلیل اهمیت این حوزه، بخشی با عنوان ساخت محصولات فلزی در بورس ایجاد شده است. اکنون سهام‌ فاذر، فاراک، فجام، چدن، فلامی و فاما در این بخش حضور دارند. این بخش در دو سال گذشته معادل 65 درصد زیان ده بود.

* انتشار و چاپ

بخش انتشار، چاپ و تکثیر بورس تنها یک سهم را در خود جای داده و آن هم نماد چافست است. چافست نماد بورسی شرکت افست است و هم اکنون سهام آن در بازار دوم بورس عرضه می‌شود. بخش انتشار و چاپ طی پانزدهم مردادماه 1399 تا پنجم خردادماه 1401، نزدیک 70 درصد زیان ده بود.

* محصولات کاغذی

این صنعت با نمادهای چکاپا، لطیف، چکارن و چکاوه در بازار بورس معرفی می‌شود. این صنعت به دلیل کاربرد فراوان کاغذ و محصولات پیرامون آن در بازار بورس ایجاد شد. اما صنعت کاغذ طی دو سال گذشته در بورس شانس چندانی نداشت و 71 درصد زیان ده بود.

* حمل و نقل

صنعت حمل و نقل یکی از زیربخش‌های اقتصادی جامعه است که سایر بخش‌ها نیز به آن وابستگی دارند. این صنعت در بورس به دو بخش آبی و حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات تقسیم می‌شود. حریل، حتاید، حخزر و … نمادهای بورسی این صنعت هستند. زیان این صنعت در بازه زمانی مردادماه 1399 تا خردادماه 1401، تقریبا 72 درصد بود.

* سایر معادن

گروه استخراج سایر معادن در مقایسه با گروه‌های محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، بانک‌ها و موسسات اعتباری بسیار کوچک است و درباره تامین ماسه ریخته گری فعالیت دارد. تنها نماد حاضر این گروه کماسه نام دارد. این نماد در دو سال گذشته 75 درصد زیان ده بوده است.

* وسایل ارتباطی

شرکت‌های گروه ارتباطی در زمینه تولید انواع دستگاه‌های رادیویی فعالیت دارند. هم اکنون تنها نماد لپارس، شرکت پارس الکتریک، زیر بخش این صنعت است. میزان زیان این بخش از مردادماه 1399 تا خردادماه امسال به 84 درصد رسید.

* محصولات چرمی

این صنعت با سهام وملی و چرمش در بازار بورس معرفی می‌شود. این بخش کوچک بازار سرمایه در زمینه انجام کلیه فرآیند تهیه، تولید و عرضه انواع محصولات و تولیدات پوستی طبیعی و غیرطبیعی فعالیت دارد. میزان زیان این بخش در دوره زمانی دو ساله 85 درصد اعلام شده است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز