ریزش شدید قیمت خانه کلنگی و زمین مسکونی در تهران

خانه های کلنگی تهران که سال قبل مشتریان فراوانی داشتند و بساز و بفروش‌ها به مالکان آنها پیشنهادهای پرمنفعت می دادند، از رونق افتاده‌اند. زمین مسکونی هم سرونوشت مشابهی دارد و قیمت آن ریزش پیدا کرده است.

به گزارش کاماپرس، مالکان خانه های کلنگی در بسیاری از مناطق تهران سال قبل در اوج تورم قیمت مسکن با پیشنهادهای خوبی از سوی سازندگان مواجه می شدند. این پیشنهادها در برخی محله‌ها به صورت ساخت 4 تا 10 واحد آپارتمان جدید به جای خانه کلنگی – بسته به مساحت زمین  و تراکم مصوب شهرداری در آن منطقه – توسط سازنده و سهم 60 درصدی مالک از آپارتمان ها و سهم 40 درصدی سازنده بود. ضمنا سازنده پول رهن یک واحد مسکونی برای مالک خانه کلنگی را نیز طی مدت ساخت آپارتمان های جدید تقبل می کرد.

حتی برخی سازندگان برای آن که امضای مالکان املاک کلنگی را پای قرارداد مشارکت در ساخت بنشانند، مبلغی از 200 میلیون تا چند میلیارد – بسته به ارزندگی ملک – به صورت بلاعوض به مالکان پرداخت می کردند.

اما این روزها خبری از آن قراردادهای پرمنفعت برای مالکان در بسیاری از مناطق تهران نیست. سازندگان با پدیدار شدن افق رکود در بازار دیگر حاضر نیستند برای خرید زمین مسکونی و خانه های کلنگی یا مشارکت در ساخت آنها مثل سال گذشته دست به جیب شوند.

جزئیات کاهش تورم زمین و املاک مسکونی کلنگی در تهران

آریاک سفر

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی به این موضوع پرداخته و در بخشی از این گزارش نوشته است؛ طی بهار سال 1399 تورم فصلی زمین و املاک مسکونی کلنگی شهر تهران به 23 درصد رسید و در تابستان با ادامه التهاب در بازار زمین و شدت گرفتن سرعت رشد قیمت در این بازار تورم فصلی 36 درصدی رقم خورد.

در پاییز 99 تحت تاثیر کاهش انتظارات تورمی و کاهش ریسک‌های غیراقتصادی به دنبال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، نه تنها بازار مسکن تحت‌تاثیر قرار گرفته و تورم مسکن در اوایل زمستان مسیر کاهشی به خود گرفت بلکه در بازار معاملات زمین نیز سرعت رشد قیمت زمین در مقایسه با تابستان نصف شد. تورم فصلی زمین در پاییز 99 معادل 6/ 18 درصد به ثبت رسید که تقریبا معادل نصف تورم فصلی زمین در یک فصل قبل یعنی تابستان 99 بود. اما در زمستان 99 بعد از گذشت دوره التهاب یکساله در بازار معاملات زمین، تورم زمین تک‌رقمی شد و به 8درصد سقوط کرد.

این موضوع منجر به افزایش سرعت سقوط تورم فصلی در بازار زمین نسبت به یک فصل گذشته شد؛ چرا که تورم فصلی در بازار زمین در این فصل بیش از دو برابر در مقایسه با سرعت رشد قیمت زمین در پاییز 99 افت کرد.

زمستان سال 99، میانگین قیمت هر مترمربع زمین در شهر تهران به 44 میلیون و 570 هزار تومان رسید. حجم معاملات در بازار زمین نیز در مقایسه با یک فصل قبل -پاییز 99- معادل 6/ 14 درصد و در مقایسه با زمستان سال 98 برابر با 56 درصد افت کرد.

به نوشته دنیای اقتصاد، این روند کاهشی در بازار معاملات زمین و در سطح تقاضا برای خرید زمین به افت شدید تقاضای سرمایه‌ای در غیاب تقاضای مصرفی برای خرید زمین از سوی سازنده‌ها در زمستان سال گذشته برمی‌گردد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز