ریزش بورس با اعتماد غیرمنطقی به دلار و حقوقی‌ها

لست سکند

برای ریزش های دنباله دار بورس علل مختلفی ذکر می شود که یکی از قابل تامل ترین آنها اعتماد غیرمنطقی بورس‌بازان به همبستگی قیمت سهام و نرخ دلار و همچنین اتکای بیش از حد به این فرضیه بود که حقوقی ها و دولت جلوی ریزش بورس را می گیرند.

به گزارش کاماپرس، ریزش های بورس وارد مرحله جدیدی شده و اکنون سقوط شاخص به کانال یک میلیون و 300 هزار و کف شکنی هایی که یک ماه قبل کابوس سهامداران به شمار می رفت به واقعیت عینی بازار سرمایه تبدیل شده است.

فرضیه ای که به پوست موز زیر پای بورس‌بازان تبدیل شد

اگر چه دلایل مختلفی درباره علت این ریزش ها بیان می شود اما روشن است که تورم و نرخ ارز بیشترین تاثیر را بر بورس داشته و به نظر می رسد این فرضیه که بورس تا زمانی که دلار افزایشی باشد به رشد خود ادامه می دهد ، به پوست موزی تبدیل شده که بورس بازان روی آن لغزیده اند.

اقتصاد نیوز در گزارشی با عنوان سه خطا در بورس‌تهران به تحلیل وضعیت بازار سهام پرداخته و در بخشی از این گزارش به سوء تفاهم های بورسی اشاره کرده و نوشته است؛  یک نمونه از گمانه های خطا در بورس این بود که رشد دلار می‌تواند مانع از سقوط قیمت‌های حبابی سهام شود که این فرضیه نیز با رشد ۳۵ درصدی ارز و افت همزمان ۳۲ درصدی شاخص درست از آب در نیامد.

راز آسمان پایتخت

فرضیه دیگری که در مورد بازار سهام اشتباه از آب درآمد و ریزش های کنونی را می توان به آن نسبت داد این است که چون در گذشته حقوقی ها و دولت در بورس مداخله داشته و اجازه ریزش نمی داده اند اکنون نیز چنین اتفاقی رخ می دهد آنها توانایی دولت در جلوگیری از هر گونه افت سنگین و سریع بازار سهام را دست بالا فرض کرده بود این سناریو هم به رغم تلاش زیاد دولت به دلیل ابعاد نامتناسب رشد بازار سرمایه عملا موفق نشد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بورس، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “ریزش بورس با اعتماد غیرمنطقی به دلار و حقوقی‌ها

  1. رضا گفته:

    اصلااا اینطور نیس. شما آخر مرداد بورس و دلار رو چک کنین خواهین دید که در اون مقطع شاخص کل رو دو ملیون بود و دلار ۲۳. اگه اون طور که شما میفرمایید بود پس زمانی که دلار بالای سی تومان رو دید شاخص به سه ملیون میرسید. که سه ملیون رو ک ندید هیچ به یکو چهارصد رسید.سعی نکنین با این تحلیل های صد من یه غاز سرمایه مردم رو ب تاراج ببرن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز