رقابت شدید آمازون و علی بابا ؛ برنده کدام است؟

آمازون و علی بابا ، دو غول بزرگ در صنعت تجارت الکترونیک در حال رقابت بر سر بدست گرفتن رهبری بازار جهانی این تجارت هستند.

به گزارش کاماپرس سنگ بنای آمازون در سال 1995 با عنوان کتاب فروشی آنلاین برپا شد در حالی که سایت علی بابا تقریبا 5 سال پس از آمازون، در سال 1999 سرمایه گذاری خود را آغاز کرد. حالا که این دو کمپانی حضور گسترده و پررنگ برند خود را در منطقه خود نشان داده اند، رقابت سختی در یافتن بازار جدید  برای گسترش فعالت خود بین آنها بوجود آمده است.

با افزایش ارزش عرضه اولیه سهام به میزان 21.8 میلیارد دلار در پایان سال 2014، کمپانی علی بابا تبدیل به بزرگترین و با ارزش ترین شرکت تجارت الکترونیکی جهان شد. در حقیقت در اولین روز معاملات، هم آمازون و هم ای.بی در سایه پیشتازی علی بابا قرار گرفتند.

این دو خدای تجارت الکترونیک ویژگی های مشترک زیادی هم دارند. قسمت زیادی از درآمد آمازون از محصولات الکترونیکی و محتوای رسانه های دیجیتالی تامین میشود، برای مثال  Amazon prime که اشتراک سالانه پولی است و محتوای ویدیویی و سایر سرویس های دیجیتالی برتر را منتشر می‌کند.

تفاوت های آمازون و علی بابا

آریاک سفر

از طرف دیگر، علی بابا با عرضه محصولات مختلف در سایت های تجارت الکترونیک مختلفی فعالیت می‌کند، برای مثال  Alibaba  taobao یکی از بازار های سودآور این گروه است و مسئولیت فروش بیش از 80 درصد محصولاتش را برعهده دارد. اگرچه در نگاه اول نحوه فعالیت هر دو شرکت شبیه بهم است اما آنها کاملا متفاوت از هم عمل میکنند.

علی بابا درگیر فروش مستقیم نیست و برخلاف آمازون هیچ انباری برای نگهداری کالا ندارد. این شرکت تنها به کسب و کارهای کوچک و تولیدکنندگان برند‌های مختلف کمک می‌کند تا مشتری داشته باشند. آمازون شبیه یک فروشگاه سنتی عمل می‌کند که بر روی یک بستر آنلاین مدیریت شده قرار دارد.

علی بابا سودآور به نظر می‌رسد، اما در حال حاضر این شرکت برای یافتن مشتری های جدید و سازگاری با شرایط جدید اقتصادی با موانع بسیار جدی رو‌به‌رو است. آمازون این واقعیت را درک کرده است که برای رقابت با علی بابا در چین، باید پول زیادی را برای افزایش فروش خود سرمایه گذاری کند و یا از چین صرفه‌نظر کرده تا بتواند بر دیگر مناطق مهم تمرکز کند.

انتهای پیام

مرتبط با : آمازونعلی بابا
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “رقابت شدید آمازون و علی بابا ؛ برنده کدام است؟

  1. احمدپور گفته:

    چه فایده داره که ایران جز لیست هیچ کدام نیست و ما نمیتونیم تو هیچ کدوم از این سایتها تبلیغات فروش بزاریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز