دلار به 4 دلیل آماده سقوط به زیر 26 هزار تومان است

تور لحظه آخری-کاماپرس

دلار روز گذشته – یکشنبه 25 آبان ماه 99 – 950 تومان کاهش قیمت داشت و بررسی وضعیت بازار ارز حاکی از آن است که قیمت دلار به 4 دلیل در آستانه سقوط به کانال های پائین تر از 26 هزار تومان قرار دارد.

به گزارش کاماپرس، بررسی تحولات بازار ارز طی 10 روز اخیر نشان دهنده حرکت تدریجی این بازار به سوی کانال های پائین تر و خالی شدن حبابی است که احتمال پیروزی مجدد ترامپ در بازار ایجاد کرده بود.

اکنون در کنار کمرنگ شدن احتمال پیروزی ترامپ عوامل دیگری نیز به کمک کفه سقوط دلار آمده اند و این کفه را از پیش سنگین تر کرده اند. به این ترتیب به نظر می رسد دلار تحت تاثیر این عوامل به کانال های پائین تر از 26 هزار تومان – کانالی که قیمت دلار  روز یکشنبه در کف آن قرار گرفت – سقوط کند.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی عوامل کاهشی شدن قیمت دلار را در سه دسته مورد بررسی قرار داده است که در ادامه این عوامل را می خوانید:

1. پذیرش شکست ترامپ از سوی معامله گران بازار

راز آسمان پایتخت

روند بازار در روزهای پس از برگزاری انتخابات آمریکا نشان می دهد نه تنها ترامپ بلکه معامله گران بازار ارز ایران نیز شکست وی در انتخابات را نپذیرفته بودند. اکنون به نظر می رسد با وجود آن که ترامپ هنوز به شکست اذعان نکرده است اما فعالان بازار ارز در حال پذیرش ناکامی وی هستند!

البته برخی طرفداران افزایشی‌ باقی ماندن قیمت ها در بازار ارز، امیدوار بودند ترامپ بتواند از طریق دستگاه‌های قضایی آمریکا نتایج انتخابات را به نفع خود بازگرداند، ولی مجموع اخبار روزهای اخیر به‌صورتی بوده است که امید این گروه برای بازگشت ترامپ را کاهش داده است.

2. ترس دلالان از امنیتی شدن بازار ارز

همان طور که پیش از این نیز سابقه داشته احتمال برخوردهای امنیتی در بازار ارز در شرایط کنونی افزایش یافته است. در زمینه مسائل امنیتی، برخی فعالان به این موضوع اشاره می‌کردند که معامله‌گران فردایی احساس می‌کنند ممکن است در صورت افزایش فعالیت‌ها، با برخورد قضایی مواجه شوند.

3. تغییر سیاست بانک مرکزی در زمینه عرضه ارز

در برخی ساعت های روز یکشنبه، قیمت فروش دلار در صرافی ملی بالاتر از نرخ بازار قرار گرفت. برای مثال، ساعت ۲ بعدازظهر ارزش دلار در صرافی ملی ۲۶ هزار و ۱۳۰ تومان بود. این در حالی بود که در بازار آزاد، این ارز با قیمت ۲۶ هزار تومان به فروش می‌رفت.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید:

برخی فعالان بازار باور دارند این اتفاق نشان‌دهنده تغییر نوع سیاست‌گذاری بانک مرکزی در زمینه عرضه ارز بود. «اقتصاد نیوز» نیز دیروز از برکناری مدیر اداره صادرات خبر داد و عنوان کرد که این برکناری می‌تواند به معنای تغییر شیوه مداخله بازارساز باشد. به گزارش این سایت، برای معامله‌گران بزرگ اداره صادرات درگذشته نماد مداخله پرقدرت در بازار بود مداخله‌ای که متکی بر تزریق ارز با حجم بالا و در قیمت‌های پایین‌تر از نرخ بازار صورت می‌گرفت؛ اما چند وقتی است این سیاست جای خود را به نزدیکی نرخ فروش ارز رسمی در نزدیکی نرخ بازار داده است.

4. شفاف تر شدن قیمت ها در بازار متشکل ارزی

بر اساس سیاست جدید بازار متشکل ارز قیمت ها در این بازار از این پس شفاف تر خواهد شد. مدیر ارتباطات بازار متشکل ارز ایران گفته است از دوشنبه ۲۶ آبان نرخ‌های این بازار به شکل عمومی و از طریق سایت و مجاری رسمی متعلق به این بازار منتشر می‌شود.

وی گفته است متقاضیان ارز می‌توانند از طریق سایت www.ice.ir یا با جست‌وجوی نام کاربری iceiran در تلگرام و icemarket.ir در اینستاگرام به جمع مخاطبان بازار متشکل ارز ایران بپیوندند و از نرخ‌ها و اخبار این بازار آگاه شوند.

این اقدام از قیمت سازی و ایجاد نوسان های ساختگی توسط دلالان در بازار ارز جلوگیری می کند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم بازار ارز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “دلار به 4 دلیل آماده سقوط به زیر 26 هزار تومان است

  1. مجتبی گفته:

    اگر واقعا دولت به فکر مردم خودش هست و اینکه تو این ۴۰ سال دم از رفاه مردم میزنه ، الان میتونه راستی آزمایی خود را با مردم نشون بده . تنها کارش کوتاه کردن دست یه مشت دلالهاست

  2. م.احتشامی گفته:

    جای تأسف نیست که دلار این قدر افزایش پیدا کنه و حالا اگر بیاد قیمت زیر ۲۶هزار تومن اسم این رو بگذاریم سفوط آزاد دلار.این بی آبرویی پول ملی ما مقابل تمام ارزهای دنیا است.هیچ ملت و کشوری حاضر نیست مقابل کشورهای دنیا بی اعتبار باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز