دلار 22 هزار تومانی یا دلار 3720 تومانی؛ کدام اقتصاددان درست می‌گوید؟

لست سکند

در حالی که یک کارشناس خبره مالی نزدیک به دولت نرخ دلار را در ماه های پیش رو 22 هزار تومان پیش بینی کرده احسان سلطانی پژوهشگر مطرح اقتصادی معتقد است قیمت دلار با شوک ارزی و برای تامین منافع گروه هایی که او رانتی- رفاقتی – غارتی  می نامد به نرخ کنونی رسیده است و این قیمت نمی تواند منطقی باشد.

به گزارش کاماپرس، امروز دلار در بازار غیررسمی ارز در کانال 23 هزار تومانی درجا زد اما انتظار برای کاهش قیمت اسکناس آمریکایی همچنان پررنگ است و خریداران تمایلی به خرید دلار نشان نمی دهند. این وضعیت می تواند به نزول قیمت دلار منتهی شود.

این درحالیست که برخی کارشناسان اقتصادی انتظار کاهش قیمت دلار را به کانال های زیر 22 هزار تومان منطقی نمی دانند. از جمله این کارشناسان، دکتر حسین عبده تبریزی رئیس اسبق بورس و کارشناس مالی نزدیک به دولت یازدهم و دوازدهم است که در تازه ترین اظهار نظر اقتصادی خود بیان کرده است: به فعالان بازارها و سرمایه گذاران توصیه می کنم بر مبنای نرخ دلار 22 هزار تومان  تصمیمات خود را بگیرند .

وی تصریح کرده است: بعید است در 6 ماه آتی شاهد آزادسازی منابع ارزی باشیم و حتی در صورت آزادسازی به دلیل نیازهای بالای کشور به ارز، بعید است دلار تغییرات جدی داشته باشد.

البته این اظهارنظر تنها صدایی نیست که از کارشناسان به گوش می رسد و نظرات بسیار متفاوتی نیز از سوی برخی دیگر از کارشناسان درباره قیمت ارز ابراز می شود.

راز آسمان پایتخت

دلار بر اساس اختلاف تورم ایران و آمریکا باید چقدر باشد؟

برای مثال احسان سلطانی پژوهشگر اقتصادی با انتشار پستی در کانال تلگرامی خود که نموداری نیز ضمیمه آن است ، نوشته که با در نظر گرفتن نسبت تورم ایران به آمریکا و قیمت دلار در سال ۱۳۵۶، قیمت دلار بایست ۳۷۲۰ تومان باشد.

وی در ادامه نوشته است؛ میانگین نرخ تورم سالانه ایران در ۴۳ گذشته ۲۰ درصد می باشد که بدون احتساب دوره های شوک قیمت ارز (۷۴-۱۳۷۳، ۹۲-۱۳۹۱ و ۹۹-۱۳۹۶) ۱۷ درصد است. بدون احتساب نرخ تورم ناشی از شوکهای قیمت ارز، قیمت ارز نسبت به سال ۱۳۵۶ بایستی۱۴۰۰ تومان باشد.

سلطانی در بخش دیگری از این پست نوشته است؛ شوک های قیمت ارز هر چند که منافع کلانی برای گروه های رانتی-رفاقتی-غارتی به همراه دارند، اما با بی ثبات سازی اقتصاد کلان و عدم تعادل ها، موجب تشدید رکود تورمی، تنزل سرمایه گذاری و کاهش رشد اقتصادی می شوند.

اخبار مهم امروز را بخوانید:

ور در پایان نوشته است؛ نسخه اقتصادخوانده های وابسته به جناح کارگزاران گرفتار شدن اقتصاد در ورطه «مارپیچ افزایش نرخ ارز>افزایش نرخ تورم>افزایش نرخ ارز» است. اگر مقرر بود با افزایش قیمت ارز تولید شکوفا گردد، با افزایش نرخ ارز از ۶۵ ریال به ۲۴۰۰۰۰ ریال اسمی و بیش از ۱۰۰۰۰۰۰ ریال حقیقی، اقتصاد ایران نبایستی تا این حد دچار پسرفت می شد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز