دلار 17500 تومانی مجلس به کام دلالان

موضوع تغییر نرخ رسمی ارز از 4200 تومان به 17500 تومان هنوز بین مجلس و دولت محل بحث و چالش است و تصمیم قطعی گرفته نشده اما انتشار نظر مجلس مبنی بر رسمیت بخشیدن به دلار 17500 تومانی در بودجه سال 1400، دلالان را در  بازار غیررسمی ارز برای گران کردن اسکناس آمریکایی به تکاپو انداخته است.

به گزارش کاماپرس، روز گذشته – دوشنبه 15دی ماه 1399 – دلار پس از مدتها نوسان های کم دامنه و حدود 50 تومانی در نیمه کانال 25 هزار تومان با افزایش 150 تومانی مواجه شد و به 25800 تومان رسید. در معاملات کم تعداد ساعات پایانی دیروز قیمت دلار 100 تومان دیگر نیز افزایش یافت تا دلالان مسیر صعودی دلار را تقویت کنند.

چرا دلار در بازار آزاد گران شد؟

یکی از عوامل صعودی شدن دلار افزایش تنش ها در منطقه بین ایران و آمریکا و بازگشت ناو هواپیمابر ایالات متحده به خلیج فارس عنوان شد، ضمن آن که توقیف یک نفتکش کره جنوبی توسط نیروی دریایی سپاه نیز سطح تنش ها در منطقه را افزایش داد. اما عامل داخلی نیز در افزایش نرخ اسکناس آمریکایی بی تاثیر نبود.

اخبار منتشر شده از مجلس حکایت از قوت گرفتن احتمال حذف ارز رسمی 4200 تومانی و جایگزینی آن با دلار 17500 تومانی دارد. این تصمیمی است که کمیسیون تلفیق بودجه مجلس بر آن مهر تائید زده اما دولت و بانک مرکزی با آن مخالفت می کنند. واسطه های بازار غیررسمی ارز احتمال افزایش نرخ رسمی ارز را بهانه ای برای دمیدن در تنور قیمت دلار کردند و بازار در فاز صعودی قرار گرفت.

راز آسمان پایتخت

کشمکش بانک مرکزی و کمیسیون تلفیق بر سر نرخ رسمی دلار

روزنامه همشهری در گزارش اقتصادی امروز خود در این باره نوشته است؛ عبدالناصر همتی رئیس ‌کل بانک مرکزی معتقد است تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه مجلس برای درنظر گرفتن نرخ ارز برمبنای دلار 17هزار و500تومان در بودجه1400 نه ‌تنها به نفع اقتصاد ایران نیست بلکه راه را برای رشد پایه پولی – که از عوامل مهم ایجاد تورم است –  هموار می‌ کند.

مخالفت صریح رئیس کل بانک مرکزی با تصمیم نمایندگان مجلس با واکنش سریع مدافعان دلار 17هزار و 500 تومانی مواجه شده و شمس‌الدین حسینی، وزیر اسبق اقتصاد و عضو فعلی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در پاسخ به همتی گفته است: نرخ ارز کمیسیون تلفیق پایین‌تر از نرخ پیشنهادی دولت است.

در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم؛ کمیسیون تلفیق بودجه مجلس می خواهد نرخ دلار را در بودجه 1400 از رقم 11هزار و 500تومان برآورد شده از سوی دولت به 17هزار و 500تومان افزایش دهد. با این تفاوت که در لایحه دولت دلار 4200 تومانی برای واردات برخی کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی حفظ شده ولی کمیسیون تلفیق در نخستین مصوبه مهم خود به این جمع‌بندی رسیده که بساط دلار 4200 تومانی به طور کل برچیده شود و به جای آن دلار در بودجه1400 روی رقم 17هزار و500تومان تک‌نرخی شود.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار ارز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز