دلار دو نرخی در ترکیه/ لیر ارزان می شود؟

دولت رجب طیب اردوغان، در مسیر معاملات ارزی محدودیت‌هایی را به وجود آورده است. این محدودیت‌ها باعث شده تا بازار بزرگ قرن 15 ترکیه تبدیل به مرکز اصلی فعالیت‌های تجاری و مبادلات ارزی مردم شود. طبق گزارش سایت دنیای اقتصاد معامله‌گران ارز به این بازار پناه آورده‌اند تا از قوانین محدودکننده اردوغان فرار کنند. همین موضوع باعث شده تا یک بازار ارز موازی با بازار اصلی به وجود آید.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

در ادامه کاماپرس به بررسی ایجاد نرخ دلار غیر رسمی در بازار ترکیه می‌پردازد.

دلار دو نرخی در ترکیه

هم‌اکنون نرخ ارزی موازی با نرخ رسمی در ترکیه به وجود آمده است. در حالی که قیمت رسمی دلار در ترکیه 19/4 دلار است، قیمت بازار غیر رسمی و موازی 20/4 لیر است. یک لیر تفاوت بین قیمت رسمی و قیمت بازار سنتی ترکیه وجود دارد.

راز آسمان پایتخت

انتخابات ترکیه در 24 اردیبهشت برگزار خواهد شد. بسیاری اعتقاد دارند که پس از برگزاری انتخابات ارزش لیر کمتر هم خواهد شد. به همین دلیل بسیاری از مردم به دنبال آن هستند تا دارایی‌های خود را به اموال امنی مانند دلار یا طلا تبدیل کنند. بسیاری از تاجران، مبادله‌گران ارز، تحلیل‌گران بازار و … اعتقاد دارند که نگه داشتن لیر ترکیه در زمان کنونی خطرناک بوده و این پول در آستانه سقوط ارزش است.

بیشتر بخوانید:

سیاست‌های اقتصادی رجب طیب اردوغان

یکی از سیاست‌گذاری‌های اصلی اردوغان که سبب سقوط ارزش لیر شد، کاهش نرخ بهره از 19 به 12 درصد بود. در نتیجه تورمی که به خاطر این امر رخ داد، ارزش لیر کاهش را تجربه کرد. اردوغان اعتقاد داشت که افزایش نرخ بهره سبب افزایش تورم می‌شود. این در حالی است که تئوری‌های اقتصادی خلاف این امر را ثابت می‌کنند. با شروع جنگ روسیه و اوکراین تورمی در کشورهای مختلف به وجود آمد و در طی آن بانک مرکزی کشورها نرخ بهره را افزایش دادند. در چنین شرایطی دولت اردوغان در مسیر عکس حرکت کرد و نرخ بهره را باز هم کاهش داد و در نتیجه تورم افزایش پیدا کرد.

هم اکنون کمال کلیچداراوغلو رقیب اردوغان در انتخابات است. کلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خلق ترکیه است. این حزب چپ میانه با وعده بازگشت به سیاست‌های ارتدوکس اقتصادی با اردوغان رقابت می‌کند. این حزب گرایش‌های ناسیونالیستی و سوسیال‌دموکرات دارید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز