دلار ارزان می شود؟

لست سکند

نرخ دلار در کشور ما در حالی با برخی عوامل و تکانه های غیراقتصادی دچار نوسان می شود که به اعتقاد کارشناسان می توان با به کار گیری روش ها و ابزارهای خاصی قیمت این ارز پرتقاضا را بهتر از وضعیت کنونی مدیریت کرد.

به گزارش کاماپرس، نوسان قیمت دلار در روزهای اخیر علاوه بر گرم کردن تنور معاملات زیرپله ای دلارتوسط دلالان، بحث روش های مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی و امکان استفاده از ظرفیت دیگر نهادهای سرمایه ای و مالی کشور برای بهبود مدیریت بازار ارز را داغ کرده است.

بانک مرکزی در 2 سال اخیر روش های مختلفی را برای تعادل بخشیدن به بازار ارز امتحان کرده و نهایتا شناورسازی نرخ ارز و بازارسازی و کنترل قیمت ارز با کمک صرافی های بانکی بهترین راهکار برای مدیریت این بازار پرتلاطم از سوی بانک مرکزی تشخیص داده شده است.

برخی کارشناسان معتقدند با استفاده از ظرفیت بورس می توان بازار ارز را بهتر از شرایط فعلی مدیریت کرد و قیمت دلار را کاهش داد.

بیشتر بخوانید:

راز آسمان پایتخت

برای مثال محمودرضا خواجه نصیری عضو هیات مدیره بورس تهران در این باره گفته است: جای ابزارهای معاملاتی که مردم به واسطه آن ریسک نوسانات نرخ ارز را در سرمایه گذاری خود مدیریت کنند، به شدت خالی است.

با تقاضای سرمایه ای دلار چه کنیم؟

به گفته وی بخش زیادی از تمایلات سرمایه گذاری در همه بازارها اعم از مسکن، طلا، خودرو، دلار و حتی بورس برای پوشش ریسک کاهش ارزش پول ملی و تورم است.

خواجه نصیری می افزاید: در شرایط فعلی ابزارهایی که بتواند در صورت افزایش تورم و یا افزایش قیمت ارز سرمایه‌ها را حفظ کند بسیار مورد اقبال خواهد بود.

عضو هیات مدیره بورس تهران معتقد است: بورس می‌تواند با ایجاد و توسعه ابزارهایی مانند اوراق ارزی، صندوق‌های ارزی، صندوق‌های کالایی با شاخص ارزی مانند صندوق کالایی نفت، مس و طلا و صندوق‌های سهام شرکت‌های صادر کننده با درآمد ارزی به این نیاز پاسخ دهد.

به گفته خواجه نصیری، اعتماد مردم به بورس فرصتی است که می‌تواند بخش زیادی از تقاضای غیر مصرفی و صرفاً سرمایه گذاری دلار را کاهش داد و دلارهای راکد را به بخش واقعی اقتصاد برگرداند.

 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

4 دیدگاه برای “دلار ارزان می شود؟

  1. کاوه گفته:

    دست بردارید از سر کچل این مردم بدبخت افت زده. در کجای دنیا یک اقتصاد دان شده یک شیمیست که حالا … بشه اقتصاد دان؟
    اقتصاد کشور را به نابودی کشاندید و مردم را گدا و گداپرور کردید بس کنید.
    از 22 بهمن 1357 تا به امروز کدام روز را میتوانید حتی بعنوان یک نمونه مثال بزنید که ارزش پول ملی حفظ شده؟ تا به امروز لحظه به لحظه ارزش پول ملی بخاطر بی سیاستی مسیولان غیر مسیول به باد فنا رفته. حالا میفرمایید کی ارزش دلار میاد پایین؟
    بچه گول میزنید؟
    خجالت خوب چیزیه اما وقاحت چیز دیگری است.

  2. طاها منتظر گفته:

    به خاک سیاه زدنمون …‌.خدا به خاک سیاه بزندشون
    واقعا که لعنت به باعث وبانیش بیچارمون کردین لعنتیا….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز