دلار آبی چقدر از دلار سفید گرانتر است؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

دلار آبی و دلار سفید هر دو در سیستم پرداخت آمریکا به کار می‌روند و ارزش یکسانی دارند. تنها تفاوت این دو نوع دلار در سال چاپ آن‌ها است. اما این دو نوع دلار از لحاظ قیمت مبادله  در بازار ارزی کشور با هم متفاوت هستند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار ارز، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، با توجه به اینکه دولت آمریکا هر دو نوع دلار را به رسمیت می‌شناسد، بنابراین خرید آن‌ها مشکلی ندارد و قاعدتا باید برای آن‌ها نرخ یکسانی پرداخت شود. اما نکته جالب توجه درباره قیمت این دو نوع دلار در بازار ارز داخلی، وجود اختلاف نرخ مبادله‌ای است. اختلاف نرخ این دو نوع دلار تا قبل از سال 1401 به 50 تا 100 تومان می‌رسید. اکنون این اختلاف قیمتی بیشتر شده و به 500 تا 600 تومان می‌رسد.

اخبار مرتبط را بخوانید:

دلیل اختلاف قیمت دلار سفید و آبی

کامران سلطانی‌زاده، عضو شورای عالی کانون صرافان، دی ماه سال گذشته درباره این موضوع بیان کرد: هیچ جایی بین دلار آبی و سفید اختلاف قیمت وجود ندارد، اما در ایران به دلیل تقاضای بالای مردم این تفاوت ایجاد شده است. به نظر مسائل روانی باعث می‌شود که مردم به دلار آبی یا نو علاقمند باشند و نسبت به نوع دیگر بی‌تفاوت شوند. به همین دلیل حتی اگر صراف و فروشنده به دلیل کمبود ذخایر دلار آبی، نرخ بیشتری را اعلام کند، خریداران حاضر به پرداخت آن هستند.

راز آسمان پایتخت

به گفته سلطانی‌زاده، دولت آمریکا دلارهای چاپ قدیم و جدید را قبول دارد و امکان استفاده از هر دو آن‌ها در سیستم پرداخت این کشور موجود است. اما اختلاف قیمت ایجاد شده درباره این دلارها در بازار ارز ایران، به مسئله سلیقه بازمی‌گردد. در واقع مردم بیشتر به دنبال دلار نو و تا نخورده هستند. به همین دلیل در بازار ارز کشور، ارزش مبادله‌ای دلار سفید از دلار آبی کمتر است.

تاریخچه دلار؛ از سفید تا آبی

سال 1914 میلادی اولین اسکناس 100 دلاری با عکس بنجامن فرانکلین با طرحی الهام گرفته شده از کارگر، صلح و تجارت چاپ شد. سال 1929 دومین طرح از اسکناس 100 دلاری به چاپ رسید که از لحاظ سایز و طراحی پشت متفاوت از نوع قبل بود. عکس فرانکلین تا سال 1996 روی اسکناس‌ها موجود بود، اما پس از آن طرح دلار به کلی تغییر کرد. طراحی جدید اسکناس‌ها هم از سال 1996 تا 2013 به شکل امروزی بدون نوار آبی و برخی جزئیات وجود داشت. در واقع دلارهایی که تا قبل از سال 2013 به چاپ رسیده‌اند با عنوان دلار سفید شناخته می‌شوند.

سال 2013 یک نوار آبی ضخیم و قابلیت‌های جدید امنیتی به دلار اضافه شد و این ارز با تفاوت‌های مهمی به چاپ رسید. به همین دلیل به دلار چاپ شده سال 2013 به بعد، دلار آبی گفته می‌شود.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “دلار آبی چقدر از دلار سفید گرانتر است؟

  1. Nader گفته:

    توی مملکت عجیبی زندگی میکنیم…چیزهایی اینجا برای مردم اهمیت داره که در جاهای دیگه حتی بهش فکر هم نمیکنن..‌!!!!🤔

  2. مهدی گفته:

    این از نوع دید مردم است پول پوله حالا به هرشکلی وبه هرتعدادی مگر جعل باشد این مردم به خداچیزهایی رابها میدهن که اصلا ارزش به قول دوستمان اهمیت واولویت داشتن ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز