دستمزد کارگران سال آینده به 5 میلیون می‌رسد؟

لست سکند

امشب جلسه دیگری بین نمایندگان کارفرمایان و نمایندگان کارگران با میانجی گری دولت برای تعیین دستمزد کارگران در سال 1400 برگزار خواهد شد و کارگران در این جلسه چشم به چانه زنی نمایندگان خود دارند و به رسیدن حداقل مزد خود به 5 میلیون امید بسته اند.

به گزارش کاماپرس، جلسه امشب – شنبه شب 23 اسفندماه 99 – شواری عالی کار شاید به نتیجه نهایی منتهی نشود اما نمایندگان کارگران با درس ها و تجاربی که از جلسات پیشین – جلسات سال های قبل و خصوصا جلسات ابتدای سال 99 – اندوخته اند حداکثر صبر و استقامت خود را به کار خواهند گرفت که نتیجه نهایی را به نفع همصنفان خود رقم بزنند.

برخی رسانه ها از هدف گذاری افزایش دستمزد کارگران به 5 میلیون تومان توسط نمایندگان کارگران سخن گفته اند و این در حالیست که سناریوهای مختلف دیگری نیز در این زمینه مطرح شده است.

پیشنهاد افزایش یک میلیون و 955 هزار تومانی حقوق کارگران در سال 1400

پیشنهاد قطعی نمایندگان کارگران برای دستمزد اقشار مزدبگیر این است که هر گونه افزایش درصدی نهایتا باید به جایی منتهی شود که مجموع حقوق دریافتی کارگران، حداقل یک میلیون و ۹۵۵ هزار تومان افزایش یابد.

در این صورت مزد سال 1400 کارگران با احتساب این افزایش به حدود 5 میلیون تومان بالغ خواهد شد.

راز آسمان پایتخت

نمایندگان کارگران طی روزهای اخیر در جلسات مناظره تلویزیونی کوشیده اند نمایندگان کارفرمایان را مجاب کنند که امکان تکرار آنچه در ابتدای سال 99 روی داد، وجود ندارد و وعده احتمالی دولت برای تثبیت یا کاهش نرخ تورم در سال 1400 – موضوعی که انتظارات مزدی کارگران را کاهش می دهد -برای آنها به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

اخبار مرتبط را بخوانید:

ادعای مزدی کارفرمایان درست نیست

ایلنا در گزارش امروز خود به این موضوع پرداخته و در بخشی از گزارش نوشته است؛ ادعای کارفرمایان مبنی بر اینکه حاضر به پذیرش افزایش مزد به اندازه تورم شده‌اند» چندان صحیح نیست چرا که آنها حاضر به پذیرش افزایش ۳۴ درصدیِ فقط پایه مزد شده‌اند و در مدل پیشنهادی آنها، مزایای مزدی شامل حق بن، حق مسکن، سنوات و حق اولاد، ریالی افزایش نمی‌یابد.

بر این اساس این ادعای کارفرمایان که حاضر به پذیرش مزد برابر با نرخ تورم شده‌ایم، صحیح نیست چون دریافتی کارگران قرار نیست ۳۴ درصد زیاد شود، فقط آن بخشِ پایه مزد است که در این مدل ۳۴ درصد افزایش می‌یابد. در این مدل، دریافتی کارگران حداقل‌بگیر کمی بیشتر از ۷۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز