درخواست یارانهٔ پنجاه میلیونی برای هر خودرو

لست سکند

هفته گذشته با افزایش قیمت خودرو آغاز شد؛ به طوری که سایپا و ایران خودرو قیمت محصولات داخلی را بین 15 تا 19 درصد یعنی از 4 میلیون تا 56 میلیون تومان افزایش داده بودند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار خودرو اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، در پی این افزایش قیمت‌ها، با وجود اینکه مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو به وزارت صمت سپرده شده بود، دستور مستقیم رئیسی افزایش قیمت را لغو کرد و نظرات بسیاری از کارشناسان را بر انگیخت.

یک عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با ایسنا، گفت: حالا که دولت افزایش قیمت هفته گذشته را نیز لغو کرده باید در روزهای آینده مشخص کند که با این صنعت چه خواهد کرد. با افزایش زیان خودروسازان، قطعه سازان و سایر تولیدکنندگان این بخش نیز تحت فشار قرار می‌گیرند و نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

راز آسمان پایتخت

اخبار امروز حوزه خودرو:

خودرو را هم مثل گندم ارزان کنید

به گفته نجفی منش، دولت دو گزینه برای روشن کردن تکلیف بازار خودرو دارد: یکی آنکه اعلام کند قصد دارد به هر قیمتی که شده، خودروی ارزان قیمت در اختیار مردم قرار دهد. مانند گندم که هر کیلو گندم را  ۷ هزار تومان می‌خرد اما به نانوایی ۶ هزار تومان می‌فروشد و با پرداخت یارانه قیمت نان را پایین نگه می‌دارد.

این کارشناس صنعت معتقد است اگر دولت اصرار دارد خودرو نیز به شکل ارزان قیمت در اختیار مردم قرار بگیرد، باید یک بودجه‌ای برای پایین نگه داشتن قیمت خودرو در نظر بگیرد. مثلا روی هر خودرو، ۵۰ میلیون تومان یارانه بدهد و اگر بناست در سال یک میلیون دستگاه خودرو تولید شود، ۵۰ هزار میلیارد تومان برای این کار بودجه کنار بگذارد و آن را در اختیار خودروساز بگذارد تا هم تولیدکننده بتواند به فعالیت خود ادامه دهد، هم هدف مسئولان در پایین نگه داشتن قیمت خودرو محقق شود.

البته از نظر نجفی‌منش، راه دوم صدور مجوز افزایش قیمت است چراکه اکنون مسئله، رونق و سودآوری نیست، بلکه خواسته اصلی خروج از زیان است.

موافقان و مخالفان گرانی خودرو چه می‌گویند؟

اما نجفی‌منش تنها منتقد شیوه قیمت‌گذاری خودرو نیست؛ علیرضا عباسی، نماینده مجلس نیز گفته است: خودرو باید از کالایی سرمایه‌ای به کالایی مصرفی تبدیل شود. در بسیاری از کشورهای دنیا به واسطه نرخ تورم پایین پس از چند سال مصرف، قیمت خودرو خریداری شده، افت پیدا می‌کند و امکان فروش آن بالاتر از نرخ خرید وجود ندارد.

از نظر این نماینده مجلس، افزایش قیمت خودرو، انگیزه‌ای برای سرمایه‌ای شدن آن است.

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه، هم در این زمینه اظهاراتی داشته و معتقد است که همه از بازگشت خودرو به قیمت‌های قبل آسیب خواهند دید اما سهامداران بورسی در صدر این فهرست قرار دارند.

محبی‌نژاد می‌گوید از آنجا که دولت سهم محدودی از خودروسازی‌ها دارد و نمی‌تواند از جیب مردم خرج کند، پس در ابتدا سهامداران بورس آسیب می‌بینند. اصلاح قیمت‌ گذاری دستوری خودرو امیدی بود که ایجاد شد، اما بازگرداندن آن به حالت قبل موجب یاس تولیدکنندگان و رکود تولید خواهد شد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز