درآمد 100 میلیونی شوتی سواران در جاده های مرگ

تورهای مسافرتی لحظه آخر

شوتی‌ها آخرین حلقه از عملیات پیچیده قاچاق به شمار می‌روند. افرادی که با سرعت‌های بسیار بالا در جاده‌های پرخطر تاخته و گاهی تا چند شبانه‌روز نمی‌خوابند؛ چراکه هر توقفشان برابر است با دستگیری. بر اساس آمار درآمد ماهانه شوتی‌ها گاهی به ۱۰۰میلیون تومان می‌رسد.

به گزارش کاماپرس، شوتی‌ها در مرزهای ایران از غرب تا جنوب با سرعت‌های سرسام آور رانندگی کرده و اقلامی مانند پوشاک، مشروبات الکلی، پارچه، اسلحه، تریاک و گاهی انسان‌ها را جابه‌جا می‌کنند. قماری بر سر جان و برای کسب درآمد.

اما مساله شایان توجه میانگین سنی این افراد است که روز به روز کمتر می‌شود. به گفته معاون فرهنگی اجتماعی مرزبانی استان هرمزگان، مشاهده شده که نوجوانی ۱۶ ساله با خودروی نیسان روزانه بیش از ۵۰ میلیون تومان با فروش سوخت قاچاق، درآمد دارد. طبیعتا این فرد دیگر توجهی به درس و مدرسه نخواهد داشت. بنابراین علاوه بر سایر معضلات، ترک تحصیل دانش‌آموزان از دیگر پیامدهای قاچاق به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:

راز آسمان پایتخت

به گزارش دنیای اقتصاد، آمارها نشان می‌دهد که بیشترین تصادفات در مسیرهای تردد شوتی‌ها رخ می‌دهد. در همین رابطه استان‌های فارس، سیستان‌وبلوچستان، تهران، کرمان و خراسان رضوی بیشترین آمار تصادفات را ثبت کرده‌اند. حسن مومنی رئیس پلیس راه کشور در این رابطه اعلام کرده که سالانه 16 هزار نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند.

این درحالیست که شوتی‌ها تنها با دو مسیر در هفته، ماهانه بیش از 100 میلیون تومان درآمد دارند. اغلب این افراد معتقدند که با هیچ شغلی بیش از این درآمد نخواهند داشت، بنابراین خطر مرگ را نیز به جان می‌خرند.

یکی از این شوتی‌ها که خواست نامش فاش نشود می‌گوید 27 سال دارد و با مدرک کارشناسی ارشد و تنها به دلیل نیاز شدید مالی شوتی‌گری می‌کند. او اقلامی مانند پوشاک، سیگار و مشروبات الکلی قاچاق کرده و گاهی تا 16 ساعت بدون وقفه رانندگی می‌کند. او می‌گوید: هر توقف احتمال دستگیری را به همراه دارد، مساله‌ای که بارها تجربه کرده و به هر طریقی رها شدم. البته خوشبختانه تا الان درگیری مسلحانه را تجربه نکرده‌ام.

او ادامه می‌دهد: درآمد یک شوتی به موارد زیادی بستگی دارد. مبدأ و مقصد و جنس قاچاق مهمترین نقش را در این میان ایفا می‌کند. درآمد شوتی‌ها از 7 میلیون شروع شده و گاهی تا 100 میلیون هم می‌رسد. بارهای 100 میلیونی ضمانتی نمی‌خواهد، چراکه ضمانتش فقط جان است؛ موادی که خلافش سنگین و حکمش حبس ابد یا اعدام است.

جان‌محمد 30 ساله که سال‌هاست شوتی‌گری می‌کند، نیز می‌گوید: وقتی کار نیست، چکار کنیم؟ او با قاچاق یخچال و سایر لوازم خانگی ماهانه حدود 40 میلیون تومان درآمد دارد. جان‌محمد با حساب سرانگشتی به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: حدود پنج هزار نفر در جنوب شوتی‌گری می‌کنند.

انتهای پیام

لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز