داستان هلو؛ از هسته سخت تا هوش مصنوعی

لست سکند

هلو یکی از پرچمداران بازار فناوری اطلاعات ایران است. بنیانگذاران این نرم‌افزار فعالیت خود را در شرایطی آغاز کردند که هنوز اینترنت و کامپیوتر، در دسترس همه قرار نداشت.

تحریریه کاماپرس با هدف مرور تاریخ شکل‌گیری و تحولات هلو، پای صحبت مدیرعامل این گروه نشست. هلو که روزگاری یک نرم‌افزار حسابداری تر و تمیز بود، حالا در تلاش است تا سوپراپلیکیشن خود را راه‌اندازی کرده و از هوش مصنوعی برای ارائه بهتر خدمات بهره بگیرد. آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگو با حمیدرضا صدیقیان راد، مدیرعامل گروه فناوری اطلاعات هلو است.

داستان تولد «هلو»

گروه فناوری اطلاعات هلو به عنوان یکی از قدیمی‌ترین استارتاپ‌های فعال کشور، سال 77 یعنی حدود 25 سال قبل با هدف تولید نرم‌افزارهای مالی و حسابداری، توسط دکتر شکوری، بنده و مهندس رنجبری راه‌اندازی شد. ایده اولیه یعنی تولید نرم افزار حسابداری ‌برای اصناف مختلف در مدلی بسیار ساده تهیه و وارد بازار شد که اتفاقا با موفقیت نسبی روبرو بود. پس از گذشت چند سال، نرم افزار با توجه به نیاز بازار و مشتری ارتقا و به شکل غیرقابل باوری رشد کرد. این رشد در مدت زمان 3 سال یعنی تا سال 80 محقق شد، زمانی که نسبت به عمر تکنولوژی در آن دوره و عدم دسترسی به ابزارها و پلتفرم‌های توسعه، بسیار سریع بود.

نرم افزار هلو عامل آشتی اصناف با فناوری

از همان سال به مرور نسخه‌ها و ورژن‌های مختلف نرم افزار هلو تولید و منتشر و به عنوان انقلابی در سطح نرم‌افزارهای حسابداری مطرح شد؛ انقلابی که تعامل بین صنعت فناوری اطلاعات و اصناف را تحت تاثیر قرار داد و به عبارتی بین مشاغل و نرم افزارهای کسب و کاری آشتی برقرار کرد. دلیل نامگذاری این نرم‌افزار به عنوان “هلو” نیز همین است، یعنی کار کردن با این نرم افزار به سادگی  خوردن یک هلو و با همان ظرافت و زیبایی است. به عبارت دیگر نرم افزار هلو مانند میوه آن، ظاهری زیبا و ظریف و هسته‌ای قوی و مستحکم دارد.

راز آسمان پایتخت

تولید نرم‌افزارهای تخصصی هلو در بیش از 150 صنف مختلف

روند توسعه نرم افزار هلو تا سال 88 در راستای رفع سایر نیازهای کسب و کاری همچون انبارداری، حقوق و دستمزد و موارد مشابه آن، در قالب تولید نسخ و ورژن‌های مختلف به صورت عمومی و برای کلیه اصناف به صورت مشترک ادامه پیدا کرد.

از سال ۸۸ با توجه به نیاز اصناف و ماهیت متفاوت کسب و کارها، تولید نرم‌افزارهای تخصصی اصناف آغاز شد. در حال حاضر گروه فناوری اطلاعات هلو، نرم‌افزارهای تخصصی مختص به فرایندها و مکانیزم‌های کسب و کاری را در بیش از 150 صنف طراحی و پیاده‌سازی کرده و همچنان در حال توسعه آن است.

هلو با بیش از یک میلیون مشتری B2B

در حال حاضر کسب و کارها یعنی حوزه B2B مشتریان اصلی ما هستند. با این حال، یکی از اولویت‌ها و سیاست‌های اصلی مجموعه، ورود به حوزه مدیریت مالی شخصی یا پی اف ام با هدف جذب مخاطبان شخصی یا همان حوزه B2C است.

هم اکنون بیش از یک میلیون مشتری بیزینسی یا B2B داریم که هریک از آن‌ها معادل 20 تا 200 مشتری شخصی یا B2C  هستند. به عبارت دیگر درصد زیادی از مردم کشور به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با نرم‌افزارهای مالی و حسابداری هلو سر و کار دارند و به نوعی بعد از مایکروسافت بیشترین سهم را در نرم افزار‌ها و کامپیوترهای افراد در کشور داریم.

شکل‌گیری «گروه فناوری اطلاعات هلو»

در مسیر توسعه، دیگر ساختار قدیمی مجموعه هلو پاسخگوی فعالیت‌های چندتخصصی نبود. لذا با هدف پاسخگویی به نیاز بازار و مشتری، «مجموعه نرم افزاری هلو» به «گروه فناوری اطلاعات هلو»” تبدیل شد. در حال حاضر چندین شرکت مستقل با تخصص‌ها‌ و محصولات مختلف، تحت مدیریت شرکت مادر هلو فعالیت می‌کنند.

به عبارت دیگر، گروه فناوری اطلاعات هلو در قالب چند شرکت مستقل، 3 مجموعه بزرگ از محصولات را با 3 برند مختلف تولید می‌کند:

  • مجموعه نرم افزارهای هلو APEX برای اصناف
  • مجموعه نرم‌افزارهای اسپاد برای شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک و متوسط
  • مجموعه نرم افزارهای آندرومدا برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ

در هر یک از این شرکت‌ها محصولات تخصصی مربوط به آن حوزه تولید و ارائه می‌شود. به عنوان نمونه در برند اسپاد، نرم‌افزارهای حسابداری، انبارداری، حقوق و دستمزد، دورکاری، CRM و غیره به صورت تخصصی برای کسب و کارهای کوچک و متوسط تولید می‌شود. همچنین محصولات آندرومدا، نرم افزارهای تخصصی سازمان‌های بزرگ مانند ERP ها را پوشش می‌دهد.

بازه قیمتی نرم‌افزارهای هلو

در حال حاضر قیمت محصولات و نرم افزارهای مالی و حسابداری هلو از حدود 250 هزار تومان برای اسمارت بیزینس‌ها و کسب و کارهای تک‌نفره تا بالای 15 میلیارد تومان برای بیزینس‌های بزرگ و چند ملیتی، سازمان‌های بزرگ و دولتی، وزارتخانه‌ها و ERPها متغییر است.

راه اندازی “سامانه مای هلو” برای پوشش نیاز اصناف در سایر پلتفرم‌ها

فلسفه گروه فناوری اطلاعات هلو از ابتدا پاسخ به نیاز مشتری و تطابق محصول با بازار فناوری اطلاعات بود. به عنوان نمونه با ورود و ظهور پلتفرم‌های مرتبط با اینترنت، در جهت رفع نیاز مشتریان خود اقدام کردیم. ورود به حیطه ایکامرس و ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی و مارکت پلیس‌ها از مهمترین نیازهای اصناف و بنکداران در آن حیطه زمانی بود، لذا با هدف رفع نیاز اصناف در دنیای وب، نسبت به راه‌اندازی “سامانه مای هلو” اقدام کردیم.

پس از مدتی با توسعه و ظهور گوشی‌های هوشمند و توسعه بیزینس‌ها بر این مبنا، پوشش نرم‌افزار هلو روی گوشی‌های هوشمند در دستور کار قرار گرفت. در حال حاضر تعامل هلو با بسیاری از نرم‌افزارهای فعال روی اسمارت فون‌ها برقرار شده است.

رونمایی از سوپر اپ هلو؛ به زودی

در مسیر توسعه خدمات مجموعه، به زودی “اپلیکیشن سوپر اپ هلو” با عملکرد ویژه و در فضای تلفن همراه رونمایی خواهد شد.

تولید محصولات مختص به اصناف و کسب و کارها در فضای اسمارت سیتی‌ و شهر هوشمند، از دیگر اقدامات گروه فناوری اطلاعات هلو به شمار می‌رود. مطمئنا به زودی اصناف در حوزه اسمارت سیتی‌ها با نیازهای مختلف و متنوعی روبرو خواهند شد. در این راستا محصولات ویژه‌ای تدارک دیده‌ایم که به محض نیاز منتشر و عرضه خواهد شد.

 

برنامه توسعه و چشم‌انداز پیش رو

در راستای ارتقا و توسعه مجموعه 2 برنامه اصلی داریم که توسعه و به روز کردن نرم‌افزارهای مالی و حسابداری گروه در راستای پاسخگویی به نیاز مشتریان، بخش اول برنامه‌های مجموعه را شامل می‌شود. حدود ۹۰ درصد مشتریان، مجموعه ما را به واسطه نرم افزارهای مالی و حسابداری می‌شناسند و خواهان ارتقا و توسعه آن با توجه به نیاز روز خود و کسب و کارشان هستند. ما نیز به این مساله پایبند بوده و در این مسیر محصولات نوینی طراحی و عرضه می‌کنیم.

برنامه دوم مجموعه این است که ضمن حفظ کیفیت و برتری در حوزه نرم‌افزارهای مالی و حسابداری، در سایر صنایع مرتبط با آی‌تی نیز وارد شده و محصولاتی تولید کنیم. به عنوان نمونه ورود به بازار تولید محصولات سخت افزاری مرتبط با کسب و کارها و اصناف در همین راستا بوده است.

ورود به حوزه هوش مصنوعی

گروه فناوری اطلاعات هلو با توجه به نیاز مشتری و بازار و همگام با ترندهای روز فناوری در دنیا، به حوزه هوش مصنوعی و تولید و ارایه محصولات هوشمند نیز ورود کرده و در این راستا محصولات متنوع و قدرتمندی طراحی و تولید شده است. به عبارت دیگر کلیه پلتفرم‌های هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف کسب و کاری هلو در حال توسعه است. اکثر این محصولات از فاز آزمایشگاهی عبور کرده و به زودی رونمایی و عرضه خواهند شد.

البته برخی از این محصولات هوشمند همچون “چت بات” در نمایشگاه اخیر الکامپ رونمایی شد. چت بات محصولی هوشمند برای برقراری تعامل بین اصناف و کاربران است. در حال حاضر اکثر اصناف، وب سایت‌های فروشگاهی و خبری متناسب با کسب و کار خود راه‌اندازی کرده‌اند که لازمه آن برقراری ارتباط و تعامل با کاربران و بازدیدکنندگان است. “چت بات” به عنوان محصولی هوشمند داده‌ها را دریافت کرده و ضمن تعامل با مشتری، پاسخگوی سوالات و نیاز کاربران است.

اعتماد و اطمینان مشتریان؛ مهمترین مزیت رقابتی مجموعه هلو

در حوزه تجارت هر مجموعه‌ می‌تواند از 2 مزیت تحت عنوان «مزیت رقابتی» و «مزیت هسته‌‌ای یا ذاتی» برخوردار باشد. در این راستا، گروه فناوری اطلاعات هلو در حوزه فعالیتی خود از چندین مزیت هسته‌ای و کلیدی برخوردار است که در شرایط رقابتی با سایر شرکت‌ها، این مجموعه را از داشتن مزیت رقابتی بی‌نیاز می‌کند. به عبارت دیگر تمام مزیت‌های ذاتی و هسته‌ای هلو، مزیت رقابتی محسوب می‌شوند.

  • اعتماد و اطمینان مشتریان

اعتماد و اطمینان مشتریان به واسطه پشتیبانی و ارایه خدمات پس از فروش واقعی یکی از مهمترین مزیت‌های رقابتی مجموعه هلو به شمار می‌رود. به عنوان نمونه شرکت‌های زیادی به صورت کوچک و محدود در این حوزه شروع به کار کرده و با عرضه محصول با قیمت پایین در پی رقابت برآمده‌اند، اما پس از مدتی کاملا جمع شده و مسئولیتی نیز در قبال پشتیبانی محصولات خود قبول نمی‌کنند. در بیزینس، مساله تنها تولید و عرضه محصول نیست، بلکه مجموعه‌ای از خدمات، اعتماد و اطمینان مشتری را تضمین می‌کند. گروه هلو در طول بیش از ۲۵ سال فعالیت، مسایل مربوط به پشتیبانی و خدمات پس از فروش را به صورت کاملا جدی دنبال و به مشتریان اثبات کرده است.

گروه فناوری اطلاعات هلو در راستای پاسخگویی به نیاز مشتری و بهبود فرایندهای مالی کسب و کارها نیز اقداماتی انجام داده که ارایه تسهیلات در حوزه مالیاتی برخی از آنهاست. کسب و کارها برای انجام فرایندهای مالیاتی خود باید به سامانه مالیات متصل شوند. متاسفانه برخی از شرکت‌های نرم افزاری از این شرایط سوء‌استفاده کرده و ماژول‌های اتصال به سامانه امور مالیاتی را با قیمت‌های بسیار گزاف به مشتریان خود فروختند؛ یعنی از استیصال مالیات دهندگان به نفع خود سوءاستفاده کردند. اما مجموعه هلو زیرساخت‌ها را آماده و ماژول اتصال به سامانه امور مالیاتی را به صورت رایگان در اختیار کسب و کارها و مشتریان خود قرار داد.

  • وفاداری مشتری

در صنعت ۴۰ ساله آی تی، مجموعه‌ای با بیش از ۲۵ سال فعالیت، قدمت و سابقه بسیار بالایی دارد، بنابراین اعتماد به برند هلو به واسطه سال‌ها سابقه مطلوب و خوشنامی، بزرگترین مزیت رقابتی این مجموعه به حساب می‌آید.  در این میان، مهمترین و اصلی‌ترین نگرش سازمان، توسعه و گسترش بر پایه نیاز و خواست مشتری و مشتری مداری بنا شده است. به عبارتی دیگر، ما همواره به شعار “مشتری پادشاه است” وفادار بوده‌ایم و بر همین اصل، نیازهای مشتری را بررسی و بر اساس آن محصولات نوین را تولید و عرضه کرده‌ایم.

  • در دسترس بودن

در دسترس بودن و پاسخگویی 24 ساعته در تمام طول هفته از دیگر اولویت‌ها و مزایای گروه فناوری اطلاعات هلو به شمار می‌رود. سعی ما همیشه این بوده که متناسب با افزایش تعداد مشتری، با هدف کاهش زمان انتظار پاسخگویی و ارایه بهترین خدمات پشتیبانی، زیرساخت‌های مرتبط را توسعه دهیم. در همین راستا گاها با هدف تکریم و رضایت حداکثری مشتری، حتی برخی از نیازهای خارج از مسئولیت سازمان را نیز پوشش داده‌ایم.

  • ارتقای آگاهی مشتری با آموزش مداوم

تولید و عرضه برنامه‌های آموزشی مرتبط با نرم افزارها و محصولات، گام دیگر مجموعه در جهت تامین نیاز مشتریان است. در این رابطه حتی یکی از نسخه‌های پرکاربرد سیستم عامل ویندوز را برای سهولت کار مشتریان ترجمه کردیم.

در سازمان با هدف پاسخگویی به سوالات مشتریان سازوکارهای آموزش‌های آنلاین، سامانه آنلاین پرسش و پاسخ و رفع اشکال یا آموزش‌های به روزی در قالب وبینار نیز ارایه کرده‌ایم. به عبارتی در حوزه حسابداری و مالیاتی نوعی مرجع و رفرنس هستیم.

همکاری بیش از 3000 نیرو با مجموعه هلو

در حال حاضر بیش از 3000 نیروی انسانی با مجموعه هلو همکاری می‌کنند که 500 نفر آنها به صورت مستقیم با هلدینگ مادر در ارتباط هستند و باقی نیروها از طریق نمایندگی‌ها جذب شده و با ما همکاری می‌کنند. در همین رابطه، بیش از 600 نمایندگی و عامل فروش در شهرهای بزرگ داریم که در افزایش فروش و پاسخ به نیاز مشتریان در سراسر کشور نقش بسزایی داشته‌اند.

در حوزه نیروی انسانی و در راستای تقویت دانش و افزایش مهارت افراد نیز ما سه سطح آموزش ارایه می‌کنیم. آموزش‌های تخصصی بدو ورود، آموزش‌های عمومی و غیرتخصصی مانند تیم ورکینگ و رفتار سازمانی و همچنین آموزش‌های ارتقای رتبه برای مدیران و نیروهای رده بالای سازمان که تمامی این برنامه‌ها با هدف رشد و مهارت افراد و در نهایت توسعه سازمان اجرایی می‌شوند.

چالش مهاجرت نیروهای ماهر و متخصص و راهکار هلو

چالش کمبود نیروی انسانی ماهر و کاربلد در تمامی صنایع و شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات چه در داخل و چه در خارج از کشور، مساله‌ای جدی و مهم است. امروزه و با توجه به شرایط موجود، بسیاری از نیروهای متخصص و ماهر با هدف کسب درآمد و امتیازات بیشتر، مهاجرت می‌کنند. متاسفانه این چالش در بین نیروهای حوزه آی تی و نرم افزاری پررنگ‌تر است. با توجه به شبکه قوی ارتباطی و اینترنتی به راحتی می‌توانند خود را به کارفرمای خارج از کشور ثابت کرده و جذب شوند.

مجموعه هلو نیز مانند تمامی سازمان‌ها و شرکت‌ها تا حدودی با این مساله و چالش روبروست. با این حال ما با اجرا و پیاده سازی فرهنگ Family Working  نسبت به حفظ نیروهای خود اقدام کرده‌ایم. در این تکنیک با بکارگیری برخی متدها و مفاهیم خاص، میزان وفاداری کارکنان و منابع انسانی ارتقا پیدا کرده و آنها به راحتی مجموعه را ترک نمی‌کنند. گرچه این مساله گاهی اجتناب ناپذیر بوده و برخی نیز مهاجرت می‌کنند، با این حال همین افراد نیز بعد از مهاجرت رابطه عاطفی و حتی کاری خود را با مجموعه قطع نکرده‌اند.

چالش‌های پیش‌روی صنعت ای تی

ما در این صنعت با دو نوع چالش سروکار داریم؛ چالش‌های ذاتی و چالش‌های مبتنی بر تجربه و کار، مسایل و موانع صنایع تازه کار و جوان در حوزه تعاملی و فرهنگ سازی از مهمترین چالش‌های پیش روی شرکت‌های فعال در حوزه فن‌آوری اطلاعات است. اما یکی از مهمترین چالش‌های ذاتی این حوزه منابع و سرمایه‌های انسانی آن است، چراکه برخلاف سایر صنایع، رقابت در این حوزه بین‌المللی بوده و بحث جذب و مهاجرت نیروی‌های حوزه IT  نسبت به سایر صنایع جدی‌تر است.

ماهیت صنعت IT چالش بعدی ماست. سرعت رشد تکنولوژی و ظهور و ورود پدیده‌های جدید در این حوزه بسیار بالاست، لذا اگر تنها برای مدت کوتاهی R&D نداشته و محصولات و برنامه‌های خود را متناسب با فناوری و تکنولوژی روز به‌روزرسانی نکنیم، شرایط مناسبی نخواهیم داشت.

بحث تحریم و فیلترینگ موضوع و مشکل بعدی است. در کشور ما از یک سو با فیلترینگ‌ داخلی و از سوی دیگر با تحریم‌های خارجی روبرو هستیم که همگی از نظر زیرساختی فعالیت‌های ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از طرف دیگر متاسفانه گاهی با اختلال و قطعی‌های گسترده اینترنت مواجهیم که ضررهای بسیار بالایی به صنعت IT و شرکت‌های فعال این حوزه وارد می‌کند.

موضوعات رگولاتوری، عدم شفافیت مجوزها و قانونگذاری‌ها و نبود حمایت‌های حقوقی، مساله دیگری است که در این حوزه با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. در این رابطه می‌توان به کپی‌برداری‌های غیرقانونی و قفل‌های شکسته و مسائلی از این دست اشاره کرد. البته مجموعه هلو برای این مشکلات راهکارهایی پیش‌بینی کرده است. به عنوان مثال مجموعه نرم افزارهای هلو تنها با فعال‌سازی کار می‌کند و حتی در صورت کپی‌برداری بلافاصله غیرفعال می‌شوند.

در این رابطه پیشنهاد ما به مسئولان و تصمیم‌سازان حوزه فناوری اطلاعات این است که با توجه به ماهیت این حوزه، از مشاوره و همکاری شرکت‌های فعال در تصمیم سازی‌ها استفاده کنند. ایفای نقش شرکت‌های ‌IT در تصمیم سازی‌ها، مشکلات شناختی را تا حد زیادی مرتفع می‌کند. در رابطه با مشکلات ذاتی حوزه نیز باید با گذشت زمان نسبت به بومی سازی این صنعت اقدام کنیم.

انتهای پیام

مرتبط با : مهندسی هلوحمیدرضا صدیقیان راد
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز