دارا دوم چگونه به زلزله بورس تبدیل شد؟

لست سکند

یکی از اتفاقات مهم بازار بورس در هفته جاری تکانه های شدیدی بود که بر اثر خبر لغو عرضه و صندوق ETF دارا دوم در بازار ایجاد شد و تکذیب این خبر نیز نتوانست کمکی به متعادل شدن بازار کند اما چرا دارا دوم چنین زلزله ای در بورس ایجاد کرد.

به گزارش کاماپرس، حساسیت بالای بازار سرمایه به برخی اخبار خصوصا اخبار مرتبط با عرضه های بورسی برای بسیاری از کهنه کاران بورس روشن بود اما کمتر کسی گمان می کرد خبر لغو عرضه دارا دوم چنین زلزله ای در بورس به پا کند و شاخص های بازار سرمایه سه روز پیاپی منفی شود.

آنچه از ظاهر این اتفاق بر می آمد این بود که این خبر توسط سرمایه گذاران بورسی به عدم حمایت و یا دو دستگی در دولت درباره تقویت بازار بورس تلقی شد اما برخی کارشناسان جنبه های پشت پرده ای نیز برای ماجرای دارا دوم برشمرده اند.

معاملات شائبه دار حقوقی ها در قیمت سهام شرکت های دارا دوم

دکتر پرویز جلیلی کامجو استاد اقتصاد و تحلیل گر بازار سرمایه در این باره به نود اقتصادی گفته است: قبل از اعلام اسامی شرکت های قرار گرفته در پرتفوی سهام صندوق دارا دوم ، خریدهای سنگینی روی سهام این شرکت ها انجام شد که خریداران را می توان ردیابی کرد و مشخص هستند. بعدتر که اعلام شد این شرکت ها در سبد صندوق ETF دارا دوم قرار دارند فروش سنگین سهام این شرکت ها توسط حقوقی ها را با قیمت های بالا شاهد بودیم که این فروش در سهم های «شپنا»، «شبریز»، «شتران» و «شبندر» کاملا قابل مشاهده بود.

راز آسمان پایتخت

وی تصریح کرد: خبر قرار گرفتن این سهم ها در سبد صندوق ETF دوم که به کرات نیز توسط مسئولان تکرار می شد کافی بود که تارگت های بالای 10 هزار تومان برای این سهام ها در بازار گمانه زنی شود.

وی افزود: این شائبه به شدت مطرح است که عده ای از این اطلاعات باخبر بوده و با انتشار این اخبار و ایجاد نوسان در قیمت سهام های پالایشی بهره برداری و سودجویی کرده اند.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: در موضوع صندوق های ETF نکته دیگری نیز مطرح است و آن این که دولت حق ندارد دارایی های ملی را به شکل صندوق و با قیمت روی تابلوی بورس به مردم بفروشد و مثلا اعلام کند در تاریخ 20 اردیبهشت ماه 99 قیمت سهام «وبصادر» روی تابلوی بورس هر چه بود ما هم این سهام را با همین قیمت با 20 درصد تخفیف به متقاضیان می فروشیم، بلکه دولت باید روی دارایی ها و سهم ها قیمت گذاری دقیق کند. وی تصریح کرد: مجلس باید جلوی جنون واگذاری ETF ها را بگیرد.

جلیلی کامجو در پایان با اشاره به انتشار اخبار ضد و نقیض حول محور عرضه دارا دوم، افزود: ایجاد و دامن زدن به جو هیجانی در بورس با انتشار اخبار ضد و نقیض توسط مسئولان درباره گشایش اقتصادی از دیگر مسائلی بود که نوسان شدید بورس را در پی داشت.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز