خودروی آریزو 5 بخریم یا مزدا 3 کارکرده؟

افزایش ناگهانی قیمت آریزو 6 پرو کاماپرس
لست سکند

با توجه به اینکه فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد خودرو در ماه‌های اخیر دوباره افزایش یافته است، بسیاری از خریداران خودرو به دنبال خرید خودروهای خارجی به جای تولیدات داخلی هستند. اما از آنجاکه تاکنون واردات خودروهای خارجی ممنوعیت داشته، خودروهای غیر چینی بازار همگی کارکرده بوده و همین موضوع روی قیمت آنها هم تاثیر گذاشته است.

کاماپرس در این گزارش، با هدف کمک به متقاضیان، دو خودروی صفر آریزو 5 اسپرت و کارکرده مزدا 3 را بررسی کرده‌ است.

ارزان ترین مزدا 3 در دیوار و شیپور

در حال حاضر که مونتاژ خودرو آریزو 5 در ایران متوقف شده، قیمت بازار این محصول یک میلیارد و 295 میلیون تومان است و خودروی آریزو 5 اسپرت که هم‌اکنون در حال تولید است با قیمت یک میلیارد و 92 میلیون و 200 هزار تومان در کارخانه و در بازار با قیمت یک میلیارد و 400 میلیون تومان عرضه می‌شود.

آخرین مدل هایی که از خودروی مزدا 3 در بازار ایران موجود است مربوط به سال 1398 است که هم‌اکنون در بازار ایران در محدوده قیمتی 2 میلیارد تا 2 میلیارد و 600 میلیون تومان معامله می‌شود و این موضوع به میزان کارکرد این خودرو بستگی دارد. برای نمونه خودرویی که 19 هزار کیلومتر کارکرده با قیمت 2 میلیارد و 600 میلیون تومان آگهی شده و خودرویی که حدود 135 هزار کیلومتر کارکرده حدود 2 میلیارد تومان برای فروش عرضه شده‌ است.

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

مقایسه قیمتی آریزو 5 و مزدا 3

بنابراین برای مقایسه قیمتی این دو خودرو باید مزدا 3 مدل سال 1390 به پایین را مد نظر قرار داد که در حال حاضر در محدوده قیمتی یک میلیارد و 200 تا یک میلیارد و 400 میلیون تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد و سطح قیمتی آن هم به میزان کارکرد و همچنین سالم بودن بدنه و موتور خودرو بستگی دارد. البته در حال حاضر خودروی مربوط به سال 1398 هم در بازار ایران موجود است که حدود 4 میلیارد تومان به صورت اقساطی آگهی شده‌اند.

تفاوت فنی آریزو 5 و مزدا 3

از نظر ابعاد این دو خودرو تفاوت چندانی ندارند، مزدا 3 کمی کوچکتر و کوتاه‌تر است، اما حدود 100 کیلوگرم سنگین‌تر است. حجم پیشرانه آریزو 5 اسپرت 1499 سی سی و حجم پیشرانه مزدا 3 حدود 2000 سی سی و از نظر توان هم هر دو خودرو 147 اسب بخار است. اما دور موتور مزدا 3 در دقیقه 1000 دور در دقیقه بیشتر اعلام می‌شود.  همین مساله باعث شده تا صفر تا صد مزدا 3 کمتر باشد و حدود 9.1 ثانیه ثبت شود و برای آریزو 5 حدود 9.5 ثانیه تعیین شده است. در نهایت حداکثر سرعت آریزو 5 حدود 190 کیلومتر و برای مزدا 3 حدود 210 کیلومتر ثبت شده‌ است.

از طرف دیگر با توجه به اینکه خودروی آریزو 5 با موتور توربو شارژ است مصرف سوخت بالاتری دارد که حدود 10.5 لیتر در هر کیلومتر مصرف می‌کند و برای مزدا 3 مصرف به حدود 8/2 لیتر کاهش یافته‌ است.

از نظر آپشن ها هم خودروی چری به دلیل اینکه مدلی جدیدتر است امکانات بیشتری دارد، برای نمونه سیستم پایداری، کنترل کروز، ایمولایزر، ورود و خروج بدون کلید، فشار باد تایر، سنسور پارک عقب و چراغ روشنایی روز بیشتر از مزدا 3 دارد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز