خلق فناوری صوتی جدید با همکاری سامسونگ و گوگل

به دنبال همکاری مشترک موسسه تحقیقات پیشرفته سامسونگ با گوگل در زمینه  توسعه فناوری‌های صدای سه‌بعدی، فناوری «مدل و فرمت‌های صوتی فراگیر» یا IAMF (Immersive Audio Model and Formats) خلق شد. مطمئنا معرفی این فناوری جدید و استانداردسازی صدای فضایی سه‌بعدی، عصر تازه‌ای از فناوری صوتی را برای جهان هوشمند ترسیم می‌کند.

به گزارش کاماپرس، این فناوری قابلیت‌ها و مزیت‌های فراوانی را در دنیای سرگرمی‌های خانگی ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر، توسعه فناوری صدای سه‌بعدی سطح عمیق‌تری از حس واقعی فضا را به تجربیات سرگرمی مردم اضافه می‌کند. در این میان، همچنین فناوری پیشرفته IAMF، در اکتبر 2023 از سوی کنسرسیوم غیرانتفاعی صنعتی «اتحادیه رسانه‌های آزاد» به عنوان استانداردی جدید برای صداهای سه‌بعدی تایید شد.

مزایای فناوری صدای سه بعدی

صداهای سه‌بعدی با یکپارچه کردن نویز محیط با مکالمات و دیگر جلوه‌های صوتی، تجربه سرگرمی واقعی‌تری خلق می‌‎کنند. با این حال استفاده از آن در دستگاه‌های صوتی خانگی به دلیل برخی محدودیت‌های تکنولوژیکی بسیار مشکل است. در همین راستا، همکاری سامسونگ با گوگل منجر به خلق تکنولوژی جدیدی شد که تجربه صدای واقعی و فراگیر را به مخاطبان هدیه داده و استانداردی یکنواخت برای ارسال و دریافت روان داده‌های صوتی ارایه می‌کند.

بیشتر بخوانید:

پخش صدای چند جهته و واقعی‌تر

تکنولوژی جدید، کدک‌های صوتی متن‌باز علاوه بر پخش صدا به صورت افقی، از پخش آن به صورت عمودی نیز پشتیبانی کرده و در نهایت پخش صدا به طور فزاینده‌ای چند جهته و واقعی‌تر می‌شود. به عبارت دیگر با تکنولوژی IAMF شنوندگان صداها را از روبرو، پشت سر، چپ و راست و همچنین بالا یا پایین شنیده و صداهایی مانند پرواز پرندگان، به صورت سه‌بعدی و واقعی شنیده می‌شود.

راز آسمان پایتخت

پخش صوت سه‌بعدی هوشمند

این تکنولوژی با استفاده از هوش مصنوعی و جلوه‌های صوتی سه‌بعدی، در برخی صحنه‌های خاص از پخش یک فیلم، بر جنبه‌های مشخصی از محتوا تاکید می‌کند. به عنوان نمونه با تمرکز بر موسیقی متن یا گفت‌وگوی شخصیت‌ها، سطح صدا متناسب با محتوا، تنظیم و متعادل می‌شود.

سفارشی‌سازی حالت پخش صدا

سفارشی‌سازی حالت پخش صدای دستگاه بر اساس ترجیح و سلیقه فرد، ویژگی دیگر این دستگاه است. با کمک این ویژگی، می‌توان جلوه‌های صوتی را در صحنه‌های اکشن و یا دیالوگ‌ها، تقویت کرد.

گفتنی است که فناوری IAMF با ادامه توسعه خود در آینده، می‌تواند به سایر بخش‌ها همچون دستگاه‌های تلفن همراه، متاورس، بازی‌های ویدیویی و موارد دیگر نیز وارد شود؛ تا جاییکه کاربران احساس کنند در فضای درون فیلم و یا برنامه تلویزیونی حضور واقعی دارند.

انتهای پیام

مرتبط با : سامسونگ
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز