خرید سکه ، نیم سکه و ربع سکه چقدر سود و ریسک دارد؟

لست سکند

بازار سکه این روزها شاهد تحولاتی است که تا حدودی برای سرمایه گذاران غیرمنتظره به شمار می آید و خریداران این کالای سرمایه ای برای ارزیابی سود و ریسک این کالا نیازمند اطلاعات جدیدی هستند.

به گزارش کاماپرس، سکه در روزهای اخیر روند رو به رشد خود را ادامه داده و با ورود به کانال 12 میلیونی سرمایه گذاران را تا حدودی غافلگیر کرده است. با وجود آن که برخی کارشناسان اقتصادی در مورد تثبیت جایگاه‌سکه در این کانال تردیدهای جدی مطرح کرده اند و بازگشت سکه به کانال 11 میلیونی را بسیار محتمل می دانند اما طبق تجربه، نزدیک شدن به ایام پایانی سال، موجب تشدید استقبال از خرید سکه می شود و احتمالا متقاضیان بیشتری در روزهای آینده برای خرید و سرمایه گذاری وارد بازار سکه خواهند شد.

افزایش خرید نیم‌سکه و ربع‌سکه به دلیل گرانی سکه‌تمام

این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که افزایش قیمت‌سکه موجب شده است که بسیاری از صاحبان نقدینگی های خُرد، قدرت خرید یک‌سکه تمام را نداشته باشند و نیم سکه، ربع سکه و سکه‌گرمی را برای خرید انتخاب کنند.

سوال مهم این است که در شرایط نوسانی کنونی بازار که پیش بینی آینده بسیار سخت شده و ممکن است یک تحول سیاسی قیمت ها را به شدت صعودی یا نزولی کند، خرید سکه ، نیم‌سکه و ربع سکه چقدر ریسک دارد؟ به بیان دیگر چنانچه بازار ناگهان نزولی شود سرمایه گذارانی که سکه‌تمام خریداری می کنند با خطر افت بیشتری مواجه اند یا خریداران نیم سکه و ربع سکه؟

راز آسمان پایتخت

 ریسک سرمایه گذاری در سکه بر اساس میزان حباب

یکی از راه های ارزیابی ریسک خریدسکه، نیم‌سکه و ربع‌سکه بررسی حباب قیمت این کالاها است. در واقع سکه، نیم‌سکه ، ربع‌سکه بر اساس قیمت اونس جهانی طلا به دلار دارای یک ارزش واقعی هستند و یک بهای بازار نیز دارند که مدتهاست از ارزش واقعی آنها بالاتر قرار می گیرد و این کالاها را دارای حباب کرده است.

بررسی قیمت‌سکه تمام طرح جدید (سکه امامی) امروز شنبه 25 بهمن ماه 99 در بازار حکایت از آن دارد سکه امامی به قیمت 12 میلیون و 200 هزار تومان معامله می شود و این در حالیست که طبق جدولی که اقتصاد نیوز منتشر کرده قیمت واقعی سکه‌امامی حدود 11 میلیون 62 هزار تومان است. بنا براین  سکه‌امامی بیش از یک میلیون و 100 هزار تومان و به عبارتی بیش از 8 درصد حباب دارد.

نیم‌سکه نیز امروز در بازار به قیمت 6 میلیون و 700 هزار تومان به فروش رسیده است در حالی که قیمت واقعی آن حدود 5 میلیون و 530 هزار تومان است. بنابراین نیم‌سکه حدود یک میلیون و 200 هزار تومان بیش از ارزش واقعی آن به فروش می رسد و طبق ارزیابی های اقتصاد نیوز 19 درصد حباب دارد.

قیمت ربع‌سکه در بازار امروز به 4 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است در حالی که قیمت واقعی ربع‌سکه حدود 2 میلیون و 680 هزار تومان است که طبق ارزیابی اقتصاد نیوز این کالا دارای بیش از 58 درصد حباب است.

به این ترتیب اگر میزان حباب هر یک از اقلام سکه، نیم‌سکه و ربع‌سکه را در نظر بگیریم ریسک سرمایه گذاری در ربع‌سکه از سایر اجزای سکه بیشتر است و بعد از آن نیم‌سکه و سکه‌امامی قرار دارند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار‌ سکه، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز