خرید خانه در تهران چقدر طول می کشد؟

با توجه به‌ میانگین قیمت مسکن در تهران، یک خانوار دهک اول درآمدی که فقیرترین خانوار محسوب می‌شود، از طریق پس‌انداز یک‌سوم درآمد خود، باید ۳۴۰ سال صبر کند تا موفق به خرید یک آپارتمان معمولی در تهران شود. به همین ترتیب، دوره انتظار خرید خانه برای دهک‌های ۲ و ۳ نیز به ترتیب ۱۶۰ و 110 سال برآورد می‌شود.

به گزارش کاماپرس، میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران معادل ۷۵ میلیون تومان است و یک آپارتمان ۷۵ متری با عمر و امکانات متوسط، حدودا 5 میلیارد و 700 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

بیشتر بخوانید:

به همین دلیل است که دولت‌ها برنامه‌های حمایتی ویژه برای دهک‌های کم درآمد تعریف کرده و به‌ عنوان‌ مثال در نهضت ملی مسکن، حتی آورده اولیه برخی از خانوارها را نیز دولت‌ها تقبل می‌کنند. این در حالی است که در دهک‌های ۴، ۵ و ۶ به ترتیب باید به مدت ۸۸ سال، ۷۲ سال و ۶۲ سال، یک‌سوم درآمد خانوار به تأمین مالی یک مسکن متوسط اختصاص داده شود.

در دهک‌های ۷ و ۸ نیز دوره انتظار برای خرید مسکن ۵۳ و ۴۵ سال است. دهک‌های ۹ و ۱۰ (جدای از صدک فوق ثروتمند) می‌توانند با اختصاص حدود ۸ تا ۹ سال درآمد سالانه خود یک آپارتمان متوسط در مناطق میانی تهران بخرند.

راز آسمان پایتخت

به نقل از روزنامه همشری، البته این سناریوها برای خرید یک آپارتمان ۷۵ متری با قیمت میانگین تهران است که می‌تواند با تغییر متغیرها و متناسب با وضعیت خانوار، کاهش یا افزایش پیدا کند.

انتهای پیام

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز