حقوق کارگران و یک چالش جدید؛ کارفرمایان بابت مزد 99 به کارگران بدهکار شدند

به گفته نماینده کارگران در شورای عالی کار، پرونده افزایش حقوق کارگران در سال جاری هنوز بسته نشده و کارگران درصدی از حقوق امسال را طلب دارند.

به گزارش کاماپرس، خیلی از کارگران منتظر رای دیوان عدالت برای افزایش حقوق در سال ۹۹ هستند. در حال حاضر هیئت تخصصی دیوان عدالت نظریه خود را درباره لزوم ابطال مزد ۹۹ صادر کرده است و کارگران منتظر تصمیم هیئت عمومی دیوان عدالت اداری هستند. اگر رای نهایی دیوان عدالت اداری بر ابطال مزد ۹۹ باشد، مصوبه مزدی ۹۹ که در روزهای پایانی فرودین ابلاغ و در خردادماه تصحیح شد، باطل می‌شود و باید مذاکرات مزدی ۹۹ از سر گرفته شود.

فرامرز توفیقی نماینده کارگران در شورای عالی کار در این باره می گوید:« با توجه به فرا رسیدن زمستان، کارگران منتظر تعیین افزایش حقوق سال آینده هستند. اما پرونده افزایش حقوق کارگران در سال ۱۳۹۹ هنوز برای ما بسته نشده، هیات تخصصی دیوان عدالت نیز شکایت ما را پذیرفته و مصوبه دستمزد امسال را رد کرده است. بنابراین کارگران درصدی از حقوق امسال را طلب دارند.»

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

به گفته این نماینده کارگران، تا زمانی که این مساله حل نشود ورود به موضوع افزایش حقوق سال ۱۴۰۰ اشتباه است، مگر این که دو ضلع دیگر بپذیرند که درصدی از افزایش دستمزد سال ۱۴۰۰ را ناشی از کم‌کاریشان در سال ۱۳۹۹ ببینند.

آریاک سفر

توفیقی در این باره توضیح می دهد:« در سال جاری، تعیین میزان افزایش حقوق کارگران از ماده ۴۱ خارج شد. دو ضلع دیگر و به خصوص دولت اصلا این ماده را ندیدند. دولت باید در راستای ماده ۴۱ قانون کار و مولفه‌های تاثیرگذار در دستمزد یعنی تورم سبد معیشت اقدام کند ولو به این که پوشش ۱۰۰ درصدی ندهد.»

حقوق کارگران ۳۰ درصد بیشتر می شود

طبق اعلام مرکز آمار ایران، تورم سالانه در آذر ماه ۳۰٫۵ درصد برآورد شده است. اگر قرار بر افزایش حداقل حقوق سال ۱۴۰۰ طبق آخرین تورم اعلامی باشد با رشد ۳۰ درصد حداقل دستمزد احتمالا این رقم از ۱٫۹ میلیون تومان به حدود ۲٫۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

به گزارش تجارت نیوز کمیسیون اجتماعی مجلس نیز مصوب کرده که حقوق کارکنان دولت در سال آینده ۲۵ درصد به‌صورت پلکانی افزایش یابد، بنابراین به نظر می‌رسد حقوق کارگران در سال آینده ۳۰ درصد افزایش پیدا می کند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “حقوق کارگران و یک چالش جدید؛ کارفرمایان بابت مزد 99 به کارگران بدهکار شدند

  1. فرشته گفته:

    چرا 30 درصد؟؟؟ تورم 200 درصدی کل سال رو باید ملاک قرار بدن نه یکماه!!! اینها کدوم گوری ریاضی و عدالت خوندن؟؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز