دو برابری شدن یارانه ها از دی ماه تکذیب شد!

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد ایران می‌گوید تاریخ دقیقی برای زمان تغییر یارانه ها و افزایش میزان پرداخت یارانه‌ها، مشخص نشده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید

به گزارش کاماپرس، دیروز خبری مبنی بر افزایش یارانه‌ها اعلام شد؛ این افزایش قرار بود در آذر ماه انجام شود که به دی ماه موکول شد و حالا هم توسط وزیر اقتصاد تکذیب شد.

دیروز محسن رضایی خبر از دوبرابری شدن یارانه ها در دی ماه خبر داد. بنا بر این خبر، قرار است یک خانواده 4 نفره حدود 800 هزار تومان کالا و پول دریافت کند. این یارانه ناشی از حذف ارز 4200 تومانی و منابع آن خواهد بود.

هرچند که بسیاری از منتقدان اقتصادی این اقدام را تورم زا می‌دانند؛ مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه آبان ماه را ۴۴/۴ درصد اعلام کرده است.

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

به هر دهک چه مقدار یارانه پرداخت می‌شود؟

در حال حاضر توضیح شفافی درباره این افزایش یارانه اعلام نشده ولی به گفته برخی منابع، این افزایش برای جمعیت 60 میلیون نفری انجام می‌گیرد که همان افراد دریافت کننده کمک معیشتی یعنی منابع ناشی از افزایش قیمت بنزین در دهم هر ماه هستند. 30 میلیون نفر که جز دهک‌های یک تا چهار هستند، 126 هزارتومان و 30 میلیون دیگر که در دهک های پنج تا هفت قرار د ارند، 90 هزارتومان دریافت خواهند کرد.

با پرداخت یارانه 90 تا 126 هزار تومانی به خانواده‌هایی که کمک معیشتی را با مقادیری مابین 55 تا 205 هزار تومان دریافت می‌کنند، همچنین یارانه نقدی با مبلغ 45 هزار و 500 تومان به ازای هر نفر، جمع یارانه در ماه به 800 هزار تومان خواهد رسید.

به ظاهر می‌رسد که توافقی میان دولت و مجلس برای تامین این یارانه‌ها صورت گرفته است تا حذف ارز 4200 تومانی صورت بگیرد.

سقوط آزاد ارزش یارانه نقدی

گزارش‌ها حاکی از آن است که ارزش یارانه‌های نقدی پس از 11 سال به هزار و 800 تومان رسیده است.

در سال 90 که یارانه برای اولین بار پرداخت شد، این مبلغ در آن زمان توانایی خرید 37.7 دلاری برای افراد فراهم می‌کرد. حالا پس از 10 سال، تورم شدیدی که گریبانگیر جامعه شده، ارزش یارانه به 1.5 دلار رسیده است. به عبارت دیگر ارزش یارانه نقدی در سال 1400 به اندازه هزار و 800 تومان توانایی خرید در سال 90 است!

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز