جدیدترین تجهیزات ارتش آمریکا در سال 2023

لست سکند

ایالات متحده یکی از کشورهای متعهد به توسعه برنامه‌های تسلیحاتی‌اش در مقیاس وسیع است. به گزارش کاماپرس، ارتش آمریکا معمولاً پیشرفته‌ترین نیروهای نظامی جهان با بهترین سلاح‌های جنگی و تهاجمی را در اختیار دارد. همه ساله، وزارت دفاع این کشور اقدام به رونمایی از تسلیحات نظامی پیشرفته‌اش می‌کند. به همین علت، علاقه‌مندان معمولاً اخبار مربوط به سلاح‌های جدید ارتش آمریکا را دنبال می‌کنند. به ادامه این مطلب، به جدیدترین تجهیزات ارتش آمریکا در سال 2023 اشاره می‌شود.

1- اف16 وی بلاک 72/70 وایپر

فالکون اف 16 مجهز به پیشرفته‌ترین فناوری‌ها است. برای اولین بار، در نمایشگاه هوایی سنگاپور، لاکهید مارتین مدل جدیدی از اف16 را به نمایش گذاشت. اف16 وی قابلیت‌هایی از قبیل نمایشگر جدید، سیستم خودکار جلوگیری از برخورد زمینی و رادار پیشرفته APG-83 دارد. وایپر نام نسخه جدید است که برای کارکرد بهتر با جنگنده‌های نسل پنجم ساخته شده است. بیش از 144 فروند از این مدل در حال تعمیر هستند که تا پایان سال 2023 از آن‌ها رونمایی می‌شود. در سال 2019، تایوان و ایالات متحده به توافق رسیدند که به ازای 8 میلیارد دلار، 66 فروند از اف16 های جدید به تایوان داده شود.

اف16 وی بلاک 72/70 وایپر یک هواپیمای جنگنده چند منظوره است که توسط لاکهید مارتین ساخته شده است که نسخه پیشرفته اف16 به شمار می‌رود. برخی از ویژگی‌های این جنگنده به شرح زیر است:

– طول: 15 متر

– طول بال‌ها: 9.96 متر

راز آسمان پایتخت

– ارتفاع: 4.88 متر

– حداکثر وزن تیک آف: 22 هزار و 680 کیلوگرم

– موتور: تک موتور توربوفن جنرال الکتریک F110-GE-129

– حداکثر سرعت: 2 هزار و 414 کیلومتر در ساعت

حداکثر برد: 3 هزار و 200 کیلومتر با مخازن خارجی سوخت

تسلیحات: انواع موشک‌ها، بمب‌ها و تفنگ‌ها مثل ایم-۹ سایدوایندر، ایم-۱۲۰ آمرام و ام۶۱ والکان

این جنگنده توسط کشورهای مختلفی مثل آمریکا، یونان و لهستان استفاده می‌شود. چابکی، تطبیق پذیری و قابلیت اطمینان در موقعیت‌های جنگی از جمله ویژگی‌های عمومی برجسته اف16 وی بلاک 72/70 وایپر است.

پربازدیدترین ویدیوها را ببینید:

2- اف15 ایگل ای ایکس

این جنگنده دو سرنشینه دارای قابلیت‌های پیشرفته‌ای است. اف15 ایگل ای ایکس جایگزین اف15 سی/دی خواهد شود. اف15 ای ایکس اولین پروازش را در 2 فوریه 2021 انجام داد. اولین اف15 ای ایکس در مارس 2021 به نیروی هوایی ایالات متحده تحویل داده شد تا در پایگاه شکاری اگلین مورد آزمایش قرار بگیرد. این جنگنده ظرفیت حمل 22 موشک هوا به هوا برد متوسط مثل ایم-۱۲۰ آمرام و ایم-۹ سایدوایندر را دارد. این جنگنده می‌تواند بیشترین محموله را در بین تمام هواپیماهای جهان حمل کند. اف15 ای ایکس قابلیت حمل 3 هزار و 607 کیلوگرم مهمات را دارد. نیروی هوایی الات متحده در سال 2022 تصمیم به سفارش 80 فروند اف15 ای ایکس کرد.

اف15 ای ایکس نسل چهارم هواپیمای جنگنده برتری هوایی است که توسط شرکت‌ بوئینگ دیفنس اسپیس اند سکیوریتی ساخته شده است. قابلیت‌های پیشرفته از جمله سیستم‌های اویونیک پیشرفته، کابین خلبان مدرن و سیستم‌های تسلیحاتی بهبودیافته به اف15 ای ایکس اضافه شده است. برخی از مشخصات اف15 ای ایکس به شرح زیر است:

– طول: 19 متر

– طول بال‌ها: 13 متر

– ارتفاع: 5.63 متر

– حداکثر وزن تیک آف: 37 هزار و 500 کیلوگرم

حداکثر برد: 3 هزار و 450 کیلومتر با مخازن سوخت خارجی

تسلیحات: انواع موشک‌ها، بمب‌ها و تفنگ‌ها مثل ایم-۹ سایدوایندر، ایم-۱۲۰ آمرام و ام۶۱ والکان

اف15 ای ایکس توسط نیروی هوایی ایالات متحده به عنوان جایگزینی برای اف5 سی/دی معرفی شده است. انتظار می‌رود این جنگنده عمر طولانی‌تر و قابلیت‌های عملیاتی بیشتری نسبت به مدل قبلی خود داشته باشد و انتظار می‌رود در نقش‌های مختلفی از جمله برتری هوایی، حمله هوا به سطح و جنگ الکترونیک مورد استفاده قرار گیرد.

3- بل وی-۲۴۷ ویجیلنت

این هواپیمای بدون سرنشین توسط شرکت تکستران برای تفنگداران دریایی ایالات متحده طراحی شده است. انتظار می‌رود بل وی-۲۴۷ ویجیلنت تا پایان سال 2023 وارد فاز تولید شود. قابلیت‌هایی از نظیر جنگ الکترونیک، هشدار زودهنگام هوابرد (AEW)، اسکورت هواپیمای وی-22، ارائه پشتیبانی آتش مداوم، تامین مجدد تاکتیکی و نظارت و شناسایی مبتنی بر رایانه به بل وی-۲۴۷ ویجیلنت اضافه شده است. انواع سیستم‌های تسلیحاتی مثل اژدر مارک ۵۰، اِی‌جی‌اِم-۱۱۴ هِل‌فایر و موشک هوا به زمین مشترک قابلیت اتصال به این جنگنده را دارند. برخی از مشخصات بل وی-۲۴۷ ویجیلنت به شرح زیر است:

– طول: 18 متر

– طول بال‌ها: 1 متر

– ارتفاع: 6.5 متر

– حداکثر وزن تیک آف: 14 هزار کیلوگرم

– حداکثر برد: 2 هزار و 485 کیلومتر

– تسلیحات: قابلیت حمل انواع موشک، بمب و تفنگ را دارد

بل وی-۲۴۷ ویجیلنت برای کارکردن از راه دور یا مستقل طراحی شده است و مجهز به سنسورهای پیشرفته و اویونیک برای اجرای ماموریت و آگاهی از موقعیت است.

بیشتر بخوانید:

4-ام 88 آ 3 هرکولز

این ابرخودرو در اکتبر 2018 در نشست سالانه انجمن ارتش ایالات متحده رونمایی شد و قرار است در سال 2023 عرضه شود. ابرخودروی ریکاوری ام 88 آ 3 هرکولز برای نجات تانک‌های گرفتار در میدان نبرد استفاده می‌شود. این خودرو از نظر عملکرد، پاسخگویی، حفاظت زرهی بهبود یافته برای بقا و بسیاری موارد دیگر از خودروی ریکاوری ام 88 آ 2 بسیار بهتر عمل می‌کند. اسب بخار و گشتاور این دستگاه هم ارتقا یافته است.

شرکت بی‌ای‌ئی سیستمز سازنده این دستگاه است که به سفارش ارتش ایالات متحده و سپاه تفنگداران دریایی طراحی شده است. یکی از اهداف اصلی برای ساخت هرکولس، بازیابی و تعمیر خودروهای نظامی آسیب دیده یا از کار افتاده در میدان جنگ، از جمله تانک ها، نفربرهای زرهی و سایر انواع وسایل نقلیه ردیابی و چرخدار بوده است. برخی از مشخصات کلیدی ام 88 آ 3 هرکولز به شرح زیر است:

– طول: 11.6 متر

– عرض: 3.9 متر

– ارتفاع: 3.4 متر

– وزن: 48 هزار کیلوگرم

– موتور: دیزلی کاترپیلار سی 18

– حداکثر سرعت: 80 کیلومتر در ساعت

– برد: 480 کیلومتر

– تسلیحات: ندارد

ام 88 آ 3 هرکولز به انواع ابزار و تجهیزات برای بازیابی و تعمیر خودروهای آسیب دیده از جمله جرثقیل، وینچ و انواع تجهیزات بالابر و یدک کش مجهز شده است. این دستگاه همچنین مجهز به پوشش زرهی و سایر اقدامات دفاعی برای محافظت از خدمه و خودرو در برابر آتش دشمن است. قابلیت این محصول برای ریکاوری نیروها بسیار بالا است.

5- ای سی وی آر

تفنگداران دریایی ایالات متحده قراردادی را برای تولید وسیله نقلیه با قابلیت حرکت در دریا و آب با بی‌ای‌ئی سیستمز به امضا رسانده است. ساخت این محصول در سال 2019 آغاز شده است.

این وسیله نقلیه دوزیست به گونه‌ای طراحی شده است که قابلیت مانور بالایی داشته باشد و بتواند در محیط‌های مختلف از جمله زمین‌های ناهموار، آب‌های کم عمق و مناطق شهری حرکت کند. آی سی وی مجهز به سیستم‌های ارتباطی و ناوبری پیشرفته و همچنین پوشش زرهی برای محافظت از خدمه و مسافران در برابر آتش دشمن است. برخی از ویژگی‌های دیگر این محصول به شرح زیر است:

– طول: 7.6 متر

– عرض: 3.6 متر

– ارتفاع: 3.2 متر

– وزن: 28 هزار کیلوگرم

– موتور: موتور دیزلی کاترپیلار سی 9.3

– حداکثر سرعت: 80 کیلومتر در ساعت در خشکی و 10 گره در آب

– برد: 500 کیلومتر در خشکی و 55.6 کیلومتر در آب

– تسلیحات: انواع تسلیحات مثل مسلسل کالیبر ام 2.50، مسلسل ام 240 و نارنجک‌انداز خودکار ام کا19

6- ای‌جی‌ام-۱۵۸ جی‌ای‌اس‌اس‌ام

در مارس 2016، لاکهید مارتین کار بر روی طراحی این محصول را آغاز کرد. نهایتاً، در سپتامبر 2018، قراردادی به نام «اکستریم رنج» برای ساخت ای‌جی‌ام-۱۵۸ به امضا رسید. وزن این سلاح حدود 2 هزار و 300 کیلوگرم و برد 1 هزار و 900 کیلومتری با قابلیت حمل 910 کیلوگرم محموله را دارد. این موشک که حدود 1.5 میلیون دلار قیمت دارد، به ابزارهای جدیدی مانند واحد کنترل موشک جدید، تغییرات در بال ها، پوشش رنگ متفاوت، جعبه‌های الکترونیکی، گیرنده جی پی اس و سایر الزامات حفاظتی به‌روز مجهز است.

این موشک دقیق و دوربرد، برای نیروی هوایی ایالات متحده ساخته شده است که برای شلیک از از پلتفرم‌های مختلف از جمله هواپیماهای جنگنده، بمب افکن‌ها و پرتابگرهای زمینی بهره می‌گیرد تا به اهداف دوردست اصابت کند. برخی از مشخصات کلیدی ای‌جی‌ام-۱۵۸ جی‌ای‌اس‌اس‌ام به شرح زیر است:

– طول: 4.5 متر

– قطر: 0.5 متر

– وزن: 1 هزار کیلوگرم

– موتور: توربو جت

– حداکثر سرعت: 0.8 ماخ

– برد: بیش از 1 هزار کیلومتر

این موشک کروز مجهز به سیستم های ناوبری و هدایت پیشرفته از جمله GPS/INS (سیستم موقعیت یاب جهانی/سیستم ناوبری اینرسی) و جستجوگر مادون قرمز غیرفعال است که به آن امکان می‌دهد محموله خود را با دقت به هدف برساند. همچنین، ای‌جی‌ام-۱۵۸ جی‌ای‌اس‌اس‌ام رادارگریزی بسیار پایینی دارد. انتظار می‌رود این موشک کروز در ماموریت‌های مختلف از جمله حملات استراتژیک و تاکتیکی، سرکوب دفاع هوایی دشمن و حمله دقیق مورد استفاده قرار گیرد.

7- زیردریایی توماهاک استرایک

این زیردریایی، شکل اصلاح شده موشک کروز مخصوص حملات زمینی تاکتیکال توماهاک است که برای انهدام کشتی‌های سطحی در بردهای تا 1 هزار و 600 کیلومتر طراحی شده است. مأموریت اصلی این جنگنده، مراقبت از تحرک چینی‌ها در دریای جنوب چین است. تا سال 2023، نیروی دریایی ایالات متحده قصد دارد موشک‌های جدیدی را بر روی کشتی‌ها و زیردریایی‌ها مستقر کند. نوع استرایک قابلیت انهدام هرگونه هدف دشمن را دارد.

توماهاک ساخت شرکت ریتیان تکنالوجیز که برای پرتاب از کشتی‌های سطح دریا و زیردریایی‌ها طراحی شده است  قابلیت درگیری با اهداف مختلف از جمله کشتی‌های دریایی، اهداف زمینی و اهداف زیرساختی را دارد. برخی از مشخصات این محصول به شرح زیر است:

– طول: 5.6 متر

– قطر: 0.5 متر

– وزن: 1 هزار و 300 کیلوگرم

– موتور: توربو فن

– حداکثر سرعت: 0.6 ماخ

– برد: بیش از 1 هزار و 600 کیلومتر

توماهاک استرایک مجهز به سیستم‌های ناوبری و هدایت پیشرفته از جمله GPS/INS (سیستم موقعیت یاب جهانی/سیستم ناوبری اینرسی) و جستجوگر مادون قرمز غیرفعال است که دقت آن را بسیار بالا می‌برد. رادارگریزی توماهاک هم بسیار بالا است.

توماهاک استرایک یک جزء کلیدی از قابلیت‌های حمله دوربرد نیروی دریایی ایالات متحده است و انتظار می‌رود در ماموریت‌های مختلف از جمله حملات استراتژیک و تاکتیکی، سرکوب دفاع هوایی دشمن و حمله دقیق مورد استفاده قرار گیرد.

8- موشک مافوق صوت تاکتیکی با دقت بالا

موشک ضربه دقیق یک موشک سطح به سطح یک موشک کم خطر و دوربرد است. این نسل از موشک‌‌های بالستیک به ارتش‌ها توانایی خنثی کردن انواع تهدیدات دشمن از جمله پرتابگرهای موشکی، سامانه‌های پدافند هوایی، مناطق تجمع/استقرار نیروها و مراکز فرماندهی و کنترل را می‌دهد. این سلاح قادر به انهدام اهداف با استفاده از شلیک غیرمستقیم موشک تا بیش از 499 کیلومتر خواهد بود.

موشک ضربه دقیق (PrSM) یک موشک هدایت شونده و دوربرد است که توسط شرکت ریتیان تکنالوجیز برای استفاده ارتش ایالات متحده طراحی شده است. این موشک برای پرتاب از پرتابگرهای زمینی طراحی شده است و برای درگیری با اهداف مختلف از جمله تانک ها، خودروهای زرهی، پدافند هوایی و اهداف زیرساختی در نظر گرفته شده است. برخی از مشخصات کلیدی موشک ضربه دقیق (PrSM) عبارتند از:

– طول: 4.5 متر

– قطر: 0.5 متر

– وزن: 500 کیلوگرم

– موتور: توربوجت

– حداکثر سرعت: 0.7 ماخ

– برد: بیش از 300 کیلومتر

9- ای‌جی‌ام-۸۸ هارم

این موشک جدید برد و سرعت دو برابری نسبت به نسخه «ای» دارد. شرکت لئوناردو دی‌آراس آن را برای نیروی دریایی ایالات متحده و سایر نظامی‌های آمریکایی طراحی کرده است. این موشک برای پرتاب از هواپیماها، از جمله جت‌های جنگنده و بمب افکن‌ها طراحی شده است. ای‌جی‌ام-۸۸ هارم قابلیت درگیری با سیستم‌های راداری و موشک‌های زمین به هوا را دارد. برخی از مشخصات کلیدی ای‌جی‌ام-۸۸ هارم به شرح زیر است:

– طول: 4 متر

– قطر: 0.5 متر

– وزن: 350 کیلوگرم

– موتور: توربو جت

– حداکثر سرعت: 0.9 ماخ

– برد: بیش از 100 کیلومتر

10- یواس‌اس جان اف کندی (سی‌وی‌ان-۷۹)

نیروی دریایی ایالات متحده در حال حاضر در حال ساخت دومین ناو هواپیمابر خود از کلاس جرالد آر فورد است. در سال 2023، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، انتظار می رود که عملیات آن آغاز شود. عرشه پرواز و سیستم‌های حمل سلاح در این ناو هواپیمابر اصلاح شده است. در این ناو می‌توان با تعداد خدمه کمتری به فعالیت پرداخت، چون قابلیت تولید برق از سوخت هسته‌ای را دارد.

یواس‌اس جان اف کندی (سی‌وی‌ان-۷۹) یک ناو هواپیمابر هسته ای است که توسط صنایع هانتینگتون اینگالز برای نیروی دریایی ایالات متحده توسعه یافته است. برخی از مشخصات این محصول به شرح زیر است:

– طول: 337 متر

– عرض: 78 متر

– درفت: 12.1 متر

– قابلیت‌ جابه‌جایی بیش از 100 هزار تن محموله

– سرعت: بیش از 30 گره

– برد: نامحدود (به دلیل سیستم هسته‌ای)

– خدمه: بیش از 5 هزار ملوان و تفنگدار

– قابلیت حمل 75 فروند هواپیما

یواس‌اس جان اف کندی (سی‌وی‌ان-۷۹) یک ناو هواپیمابر پیشرفته با قابلیت‌های پیشرفته از جمله عرشه پرواز مدرن، سیستم‌های تسلیحات پیشرفته و سیستم‌های ارتباطی و حسگر پیشرفته است. در نظر گرفته شده است که این ناو به عنوان یک پایگاه هوایی متحرک و سکویی برای پرتاب و بازیابی هواپیماها عمل کند و انتظار می‌رود نقش کلیدی در انواع عملیات نظامی از جمله برتری هوایی، عملیات ضربتی و امنیت دریایی ایفا کند.

 

 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “جدیدترین تجهیزات ارتش آمریکا در سال 2023

  1. رستان گفته:

    اینکه میگیم آمریکا چه تجهیزاتی داره، اینا که تجهیزات نظامی جدید آمریکا نیست. اگه جنگ بزرگ راه بیافته اونموقعه متوجه میشیم آمریکا چی داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز