جدیدترین اقدامات برای مقابله با احتکار و افزایش قیمت لاستیک

لست سکند

سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از تشدید اقدامات این سازمان برای مقابله با احتکار و افزایش قیمت لاستیک خبر داد.

به گزارش کاماپرس، خارج شدن لاستیک و مواد اولیه تولید آن از شمول تخصیص ارز دولتی طی ماه های اخیر به گرانی قیمت لاستیک انجامیده و علاوه بر افزایش قیمت رسمی و مورد تایید مراجع قانونی، گران فروشی و احتکار تایر نیز به معضل مصرف کنندگان خصوصا اقشار کم درآمد و حقوق بگیر دامن زده است.

سازمان حمایت شرکت های داخلی را ملزم ساخته است که بخشی از تولید خود را با قیمت حمایتی به صورت روزانه در بازار به فروش برسانند اما این فروش جوابگوی تقاضای موجود نیست و اغلب متقاضیان لاستیک برای تهیه تایر مورد نیاز خود باید به بازار مراجعه کرده و با قیمت های چند برابری دست و پنجه نرم کنند.

در عین حال، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با صدور بخشنامه ای به سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها بر لزوم رصد و مراقبت مستمر بازار لاستیک خودرو و برخورد قاطع با هرگونه تخلف در زنجیره تامین و توزیع کالای مزبور تاکید کرد.

استقرار بازرس در شرکت های لاستیک سازی و تشدید نظارت بر قیمت لاستیک

راز آسمان پایتخت

در بخش‌هایی از این دستورالعمل آمده است: استقرار بازرس در واحدهای تولیدی تایر در استانهای مربوطه برای بررسی وضعیت تولید، توزیع و موجودی روزانه انواع تایر و مواد اولیه و روند ورود و خروج تایر های تولیدی جهت جلوگیری از نگهداری بی‌مورد کالا در انبار، همکاری با بازرسان استاندارد در خصوص بررسی کیفیت تایر تولیدی و تذکر کتبی بازرسان با مشاهده تخلفات احتمالی در وهله نخست به مدیرعامل شرکت و تشکیل پرونده در صورت عدم توجه و کنترل مستمر در جهت عرضه مستمر، جلوگیری از احتکار و رعایت ضوابط قیمت، توزیع و اعلام موجودی در دستور کار سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها قرار گیرد .

کلیه شرکتهای تولیدی و وارداتی که اقدام به دریافت ارز رسمی برای واردات تایر سنگین نموده‌اند، موظفند نسبت به اجرای تعهدات وفق مواد ذکر شده در بخشنامه اقدام نمایند، در غیر این صورت نسبت به پیگرد قانونی واحدهای متخلف مزبور اقدام لازم معمول گردد.

براساس این بخشنامه؛ بررسی میزان ورود و کنترل روند خروج مستمر اقلام از انبارها براساس برگه های خروجی کالا و در صورت مشاهده احتکار و عدم عرضه مطابق با مواد 4 و 7 قانون تعزیرات حکومتی و ماده 60 قانون نظام صنفی اقدام می گردد.

همچنین مسئولیت نظارت بر نمایندگیها و عاملین توزیع با شرکتهای تولیدی و وارداتی می باشد ضمن اینکه در صورت مشاهده تخلف و ارسال پرونده به تعزیرات مشخصات واحدهای متخلف به معاونت بازرسی و رسیدگی به تخلفات این سازمان جهت اعلام ابطال نمایندگی یا عاملیت واحد متخلف توسط شرکت تولیدی منعکس خواهد شد.

بنابراین بخشنامه؛ کنترل و نظارت جدی بر قیمت رسمی فروش لاستیک های عرضه شده توسط نمایندگی ها و عوامل فروش با توجه به ابلاغ نرخنامه های جدید شرکتهای تولیدی و واردکننده و کنترل رعایت صدور فاکتور معتبر توسط عاملین توزیع صورت می پذیرد. همچنین کلیه شرکتهای تولید داخل و وارد کننده ملزم به درج قیمت محصولات خود در سامانه جدید 124 هستند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز