ثبت نام وام ۱۲ میلیونی بازنشستگان تا پایان آبان ماه انجام می شود

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری از آغاز ثبت نام وام ضروری ۱۲ میلیون تومانی بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق از آبان ماه ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش کاماپرس، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، میزان وام ضروری در این دوره ۱۲ میلیون تومان اعلام شده است و تنها به متقاضیانی پرداخت می‌شود که از طریق حساب بانک صادرات حقوق بازنشستگی یا مستمری دریافت می‌کنند. وام با نرخ سود ۴ درصد ارائه می‌شود و اقساط بازپرداخت آن ۳۶ ماهه یعنی مبلغ ۳ میلیون و ۵۴۳ هزار ریال در ماه خواهد بود. مبلغ وام ضروری بازنشستگان و وظیفه بگیران کشوری در دوره پیشین ۱۰میلیون تومان بود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ وام های بانکی کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

محمود مرتضایی فرد با اعلام این خبر گفت: ثبت نام اینترنتی وام ضروری مرحله اول سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق از روز شنبه، اول آبان ماه به مدت ۳۰ روز و فقط از طریق درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی sabasrm.ir انجام خواهد شد.

مرتضایی فرد با اشاره به ساز و کار این طرح افزود: متقاضیان می‌توانند در بازه زمانی اعلام شده به این سایت اینترنتی مراجعه و با وارد کردن اطلاعات سه‌گانه دفتر کل، کد ملی و شماره حساب درخواست خود را برای دریافت وام ثبت کنند.

آریاک سفر

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه تصریح کرد: پس از اتمام مهلت یک ماهه ثبت نام، سوابق متقاضیان از جمله مجموع وام‌های دریافتی، بهره‌مندی از سایر تسهیلات، میزان حقوق و … بررسی می‌شود و با اولویت‌بندی و بر اساس میزان اعتبار تخصیصی از سوی بانک صادرات و تعداد تسهیلات که ۳۰۰ هزار فقره است، واجدین شرایط تعیین و اسامی آنها از طریق درگاه خدمات الکترونیک صندوق اعلام خواهد شد.

اخبار مرتبط را بخوانید: 

مرتضایی فرد اضافه کرد: پرداخت وام ضروری ۱۲ میلیون تومانی سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به حساب واجدین شرایط به صورت ماهانه و بر اساس نوبت‌بندی که در سایت اعلام می‌شود، انجام خواهد شد که اطلاعات آن پس از مشخص شدن نتایج، اطلاع رسانی می‌شود.

بیش از ۱.۵ میلیون نفر حقوق بگیر صندوق بازنشستگی هستند

تعداد کل حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری در پایان بهار امسال بالغ بر ۱ میلیون و ۵۰۶ هزار نفر بوده است. طبق اعلام این صندوق، میانگین سن بازنشستگی ۵۱ سال است که بطور میانگین ۲۸ سال سابقه کار داشته‌اند.

بر اساس آمار صندوق بازنشستگی کشوری، مجموع بازنشستگان، ازکارافتادگان و وظیفه‌بگیران تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری تا خرداد ماه سال جاری به یک میلیون و ۵۰۶ هزار و ۸۵۰ نفر رسیده است که ۶۸ درصد آن را مردان و ۳۲ درصد را زنان تشکیل داده‌اند. از این تعداد، ۸۱ درصد بازنشسته، یک درصد نفر ازکارافتاده و حدود ۱۸ درصد وظیفه‌بگیر هستند. با مقایسه این آمار نسبت به زمان مشابه در سال قبل افزایش ۸.۶ درصدی تعداد حقوق بگیران این صندوق مشاهده می‌شود.

میانگین حقوق بازنشستگی در این فصلنامه حدود ۷ میلیون تومان عنوان شده است که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۴.۸ درصد رشد نشان می‌دهد. عمده این افزایش ناشی از اجرای طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری در پاییز ۱۳۹۹ و استمرار اجرای آن در سال ۱۴۰۰ عنوان شده است.

این در حالی است که در ابتدای مهرماه سال جاری به نظر می‌رسید نمایندگان مجلس لایحه‌ی دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را از قید دوفوریت خارج کرده و تبدیل به لایحه‌ی عادی کرده است. اما نهایتا جمعی از نمایندگان در نامه‌ای به قالیباف، رئیس مجلس خواستار در اولویت قرار گرفتن لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان در دستورکار جلسه علنی مجلس شدند. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز از موافقت بیشتر نمایندگان با تصویب لایحه دائمی شدن همسان‌سازی خبر داد.

در همین رابطه رحمت‌الله فیروزی در گفت‌وگو با ایسنا درباره مطالبه بازنشستگان مبنی بر همسان‌سازی حقوق خود با شاغلان، گفت: اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در گرو موافقت سازمان برنامه و بودجه و مدیریت برنامه‌ریزی کشور است و باید شرایط اعتبار و بودجه کشور با این طرح همخوانی داشته باشد. فضای مجلس در این باره مثبت است و بیشتر نمایندگان خواهان اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و رتبه‌بندی معلمان هستند.

در مقابل بازنشستگان مجلس را متهم می‌کنند که نمایندگان از تاریخ ۸ تیرماه که لایحه دائمی شدن همسان‌سازی به مجلس ارسال شد، قاطعانه فوریت بررسی آن را ساقط کردند تا بررسی آن در دولت سیزدهم انجام شود.

محمدعلی براتی، فعال صنفی بازنشستگان قروه کردستان در گفتگو با ایلنا، با تاکید بر لزوم توجه نمایندگان به معاش بازنشستگان گفت: نمایندگان مجلس یازدهم از ابتدای روی کار آمدن دولت جدید، شمشیر را علیه معاش بازنشستگان از رو بستند؛ یک روز گفتند افزایش مزد و مستمری تورم‌زاست و روز دیگر ادعا کردند لایحه‌ی دائمی شدن همسان‌سازی بار مالی دارد و باید از دستور کار خارج شود.

به گفته براتی، این رویکرد نمایندگان مجلس با شعارهایی که قبل از انتخاب شدن می‌دادند، متفاوت و حتی متضاد است؛ آن‌ها داعیه‌ی حمایت از محرومان داشتند و حالا حاضر نیستند تن به تصویب لایحه‌ای بدهند که در مدت پنج سال، بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی تسویه شود. با این حساب، روزها و ماه‌ها بدتری برای تامین اجتماعی و بیمه شدگان آن در راه است.

فصلنامه آماری همچنین نسبت پشتیبانی (تعداد شاغلین کسورپرداز به تعداد حقوق‌بگیران) این صندوق را در پایان بهار ۱۴۰۰، هفت دهم درصد اعلام کرده و متذکر شده است که یکی از چالش‌های اصلی این صندوق کاهش پوشش حمایتی است. زیرا که براساس تجربیات بین‌المللی، یک صندوق بازنشستگی پایدار باید دارای نسبت پشتیبانی حداقل ۳ و در سطح مطلوب ۶ تا ۷ باشد.

چه افرادی مجاز به ثبت نام برای دریافت وام ضروری نیستند؟

طبق اطلاعیه صندوق بازنشستگی کشوری، ثبت درخواست فرد متقاضی به معنی پرداخت تسهیلات نخواهد بود. بدین ترتیب بازنشستگانی که کمتر از یک از سال از صدور حکم بازنشستگی آنها گذشته باشد واجد شرایط دریافت این وام نیستند. وام ضروری به وارث ذکوری که تا سال آینده از فهرست وظیفه‌بگیران خارج می‌شود، پرداخت نخواهد شد.

متقاضیانی که حکم ترمیم حقوق در سال جاری برای آنها صادره نشده باشد نیز از این وام برخوردار نمی‌شوند.

همچنین در صورتی که چند نفر به عنوان وراث وظیفه‌بگیر باشند، وام ضروری تنها به یک نفر و به شرط جلب رضایت سایر وظیفه‌بگیران تعلق خواهد گرفت. به این منظور تکمیل فرم تعهد وراث ضروری است و تنها در صورت ارائه فرم تعهد وراث و تأیید مدیریت‌های صندوق بازنشستگی در مرکز استان درخواست ثبت نام کننده در لیست متقاضیان وام ضروری قرار خواهد گرفت. درخصوص وراث صغیر و محجور، ارائه اصل حکم سرپرستی صادره توسط دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای دریافت وام ضروری است.

در این اطلاعیه از بازنشستگان و وظیفه بگیران عزیز تقاضا شده است که ضمن مراجعه تدریجی در بازه زمانی یک ماهه، از ارائه اطلاعات بازنشستگی خود به افراد ناشناس جدا خودداری کنند. متقاضیان تا پایان آبان‌ماه می‌توانند از طریق سایت sabasrm.ir درخواست خود را ثبت کنند.

نرم افزار حسابداری
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
آریاک سفر
ایمالز
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز