تیبا 160 میلیونی و سمند 56 میلیونی؛ دو روی عجیب سکه صنعت خودرو

تور لحظه آخری-کاماپرس

در حالی که تیبا در بازار به قیمت 160 میلیون رسیده خودروسازان در گزارش های مالی خود اعلام می کنند این خودرو را 42 میلیون تومان و پراید را حدود 30 میلیون تومان و سمند را 56 میلیون تومان به فروش رسانده اند.

به گزارش کاماپرس، گرانی افسارگسیخته و قیمت گذاری های بی حساب و کتاب، واقعیت هفته های اخیر بازار خودرو بوده و به نظر نمی رسد پایانی برای این وضعیت نابسامان حداقل در افق کوتاه مدت بتوان تصور کرد. خودروسازان طرح های پیش فروش خود را یکی پس از دیگری اجرا می کنند و تاکنون ده ها هزار خودرو به قیمت مصوب – قیمتی که هیچ ربطی به قیمت خودروها در بازار ندارد – پیش فروش کرده اند اما این پیش فروش ها تاثیر خاصی بر بازار نداشته است.

روزنامه شرق در گزارشی به وضعیت بازار خودرو پرداخته و نوشته است:  روز گذشته قیمت تیبا در بازار به بیش از 160 میلیون تومان رسیده و معلوم نیست قیمت این خودرو تا كدام نقطه بالا می‌رود.

افزایش نرخ مصوب خودرو ، قیمت خودرو را چند برابر می کند

دولت چندسالی است كه واردات خودروی خارجی را كه می‌توانست بازار را متعادل كند، متوقف كرده و حالا خودروی داخلی، گران‌تر از انواع خارجی به دست مصرف‌كننده می‌رسد. قرعه‌كشی خودرو راهكاری بود كه دولت برای تأمین نیاز مصرف‌كننده واقعی در پیش گرفت؛ اما آیا واقعا خودروی با قیمت كارخانه به دست مصرف‌كننده واقعی می‌رسد؟ آن‌طور كه شرایط بازار نشان می‌دهد، قرعه‌كشی فقط صف‌های طولانی برای خرید تشكیل داده است.

راز آسمان پایتخت

مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد‌كنندگان خودرو، در این گزارش عنوان کرده است که بازار خودرو راکد است اما مردم عملا امیدی به بازگشت قیمت‌ها ندارند. خودروسازان بارها تقاضای آزادسازی و افزایش قیمت داده‌اند. آنها هم بخواهند بهای محصولات خود را افزایش دهند، كمی كار بازار پیچیده‌تر می‌شود.به گفته دادفر وقتی خودروسازان نمی‌توانند دقیق و صحیح، نیاز بازار را پاسخ دهند، درخواست افزایش قیمت مفهومش چیست؟ چنین رفتاری چندین برابرشدن قیمت خودرو را رقم می‌زند.

کسی پراید 30 میلیونی و سمند 56 میلیونی خریده است؟

دبیر انجمن وارد‌كنندگان خودرو با اشاره به صورت‌های مالی دو شركت ایران‌خودرو و سایپا در كدال منتهی به 31 شهریور 99 عنوان می‌كند: از سوی سایپا نرخ فروش خانواده پراید، حدود 30 میلیون تومان اعلام شده است. نرخ فروش خانواده تیبا 42 میلیون تومان و سراتو 218 میلیون تومان اظهار شده است. اگر مردم با این قیمت این مدل‌ها را خریداری كرده‌اند، اعلام كنند تا بقیه هم استفاده كنند.

وی می افزاید: ایران‌خودرو هم نرخ فروش پژو را 62 میلیون تومان، سمند 56 میلیون تومان، رانا 57 میلیون، تندر ال90، 47.5 میلیون و دنا را 78 میلیون تومان اعلام كرده است. این قیمت‌ها كجاست؟

اخبار و گزارش های مهم صنعت خودرو را بخوانید:

خودروسازان  برای اصلاح هزینه ها کاری نمی کنند

فرید زاوه کارشناس صنعت خودرو نیز در انتقاد از سوء مدیریت شرکت های خودروسازی، گفته است: خودروسازان کشور هیچ اقدامی برای اصلاح هزینه‌ها نمی‌كنند. نه سایت‌های غیراقتصادی را تعطیل می‌كنند كه هزینه‌های پرسنلی پایین بیاید و نه تولید را متعارف می‌كنند كه خواب سرمایه نداشته باشند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : ایران خودروسایپا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “تیبا 160 میلیونی و سمند 56 میلیونی؛ دو روی عجیب سکه صنعت خودرو

  1. مريم گفته:

    سلام اخه چرادروغ ميگن من همين هفته پيش سمندال ايكس ازايرانخودرونودوچهارميليون٩٤ تحويل گرفتم حداقل بامردم روراست باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز