سراتو 87 میلیون تومانی 10 برابر گران‌تر به بورس برمی‌گردد؟

لست سکند

در روزهای اخیر بحث ورود و قیمت گذاری خودرو در بورس جدی تر از پیش شده و به نظر می رسد این برنامه به زودی اجرایی شود اما بد نیست بدانیم این اولین بار نیست که بورس میزبان خودرو می شود و پیش از این نیز خودروی سراتو به قیمت حدود 82 میلیون تومان بر تابلوی بورس نشسته است.

به گزارش کاماپرس، ضرورت سامان دهی با بازار پرالتهاب خودرو که در آن قیمت ها هر روز گران تر از روز قبل می شود و قیمت گذاری نیز چارچوب صحیح و شفافی ندارد، موجب شده است که طرح های مختلفی در این زمینه ارائه شود و یکی از این طرح ها عرضه خودرو در بورس کالا است.

عرضه خودرو در بورس کالا پیش از این نیز مسبوق به سابقه بوده و خودرویی همچون سراتو به قیمت حدود 87 میلیون تومان در این بازار عرضه شده است. روزنامه ایران در گزارش امروز خود ابعاد مختلف ورود خودرو به بورس کالا را زیر ذربین برده و اشاره ای نیز به خاطره عرضه سراتو در بورس در سال 96 کرده است.

خودروسازن در سال 96 تمایلی به ادامه عرضه در بورس نشان ندادند

در این گزارش عنوان شده است که سال 1396 برای اولین بار ۵۰ دستگاه خودروی سراتو توسط شرکت سایپا با قیمت پایه ۸۷۲ میلیون و ۶۰۴هزار و ۴۴۶ ریال در بورس کالای ایران عرضه ‌شد.

راز آسمان پایتخت

نگاهی به اطلاعیه عرضه سراتو در بورس کالا حکایت از آن دارد که این خودرو ۲۰۰۰cc آپشنال EFS با رنگ‌های سفید ۲۰دستگاه، نقره‌ای ۱۰دستگاه، قرمز ۱۰دستگاه و آبی ۱۰دستگاه در بورس کالا عرضه شده است. همچنین مقرر بوده است که مبالغ مربوط به مالیات ارزش افزوده، بیمه، شماره‌گذاری و خدمات جمعاً به مبلغ ۱۱۸ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۵۵۴ ریال مازاد بر قیمت پایه از خریدار دریافت ‌شود.

در آن عرضه که اکنون به خاطره بدل شده، انتخاب رنگ به دلخواه مشتری بوده، ولی تخصیص رنگ و اولویت‌بندی براساس سفارش‌گذاری صورت گرفته  و عرضه به‌صورت نگهداری وجه بوده است. اما این نکته نیز قابل توجه است که عرضه بورسی خودرو در سال 96 ادامه دار نبود و خودروسازان تمایلی برای ادامه این کار از خود نشان ندادند.

قیمت پایه بر اساس فرمول قیمت گذاری؛ قیمت نهایی بر اساس عرضه و تقاضا

در آخرین تحول مرتبط با این حوزه، سهیل معمارباشی مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت اعلام کرده است که براساس طرح  نمایندگان مجلس شرکت‌ها ملزم به عرضه خودروهای خود فقط از طریق بورس می‌شوند.

وی می افزاید: پایه قیمت برای خودروها و براساس فرمول قیمت‌گذاری، تعیین می‌شود و پس از آن خودروها در بورس عرضه می‌شوند تا براساس عرضه و تقاضا رقابت شود. در نهایت در فرآیند عرضه و تقاضا، قیمت فروش مشخص می‌شود و خودروسازها محصولات خود را  به آن قیمت به فروش می‌رسانند.

عرضه تمام خودروهای وارداتی و داخلی در بورس

جواد فلاح مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا نیز دراین باره با اشاره به این که تمام خودرو‌های وارداتی و داخلی که تولید بالایی دارد در بورس کالا ارائه خواهد شد، گفت: درابتدا برای خودروهای مشمول یک قیمت پایه با لحاظ سود معقول برای تولید‌کننده تعیین و این قیمت به عنوان قیمت پایه و اولیه در تابلوی معاملاتی درج می‌شود.

جواد خاطرنشان کرد: پس از درج قیمت در تابلو، خریداران می‌توانند رقابت کنند که به طور قطع این قیمت با قیمت پایه اختلاف دارد و مابه‌التفاوت قیمت پایه و معاملاتی برای ارتقای صنعت خودرو و حمل و نقل اختصاص می‌یابد.

با این اوصاف باید منتظر ماند و دید آیا اکنون که قیمت سراتو در بازار به بیش از 750 میلیون رسیده و حدودا 10 برابر از آن سال ها گران تر شده ، شاهد عرضه دوباره این خودرو در بورس خواهیم بود؟ و اگر این امر محقق شود چنین عرضه هایی چه پیامدهایی بر قیمت خودروها خواهد داشت؟

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم خودرو، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : بورس کالای ایرانسایپا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “سراتو 87 میلیون تومانی 10 برابر گران‌تر به بورس برمی‌گردد؟

  1. فرهاد گفته:

    جناب به محضرتون برسونم که سراتو الان ۱ سال هست اصلا تولید نمیشه دیگ و تمام شده قرارداد کیا با سایپا .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز