تولید خودروی سمند متوقف می‌شود

لست سکند

معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو از تصمیم این شرکت مبنی بر توقف تولید خودرو سمند در شکل و شمایل کنونی خبر داد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار بازار خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، بابک رحمانی، معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو با اشاره به تصمیم گروه خودروسازی ایران خودرو مبنی بر توقف تولید سمند در شکل شمایل کنونی گفت: البته پلتفرم سمند به طور کلی از خط تولید حذف نمی‌شود، بلکه تغییراتی در ظاهر آن ایجاد خواهد شد.

در همین زمینه بخوانید:

سمند به عنوان یک سدان سایز متوسط، نخستین خودرویی است که با نام یک شرکت ایرانی در سال 1381 در ایران تولید و پس از آن در بازار ایران و سایر کشورها عرضه شد. سمند که در ادبیات فارسی ایرانی به معنای اسب زرد رنگ است، در ابتدا قرار بود بر اساس پلتفرم پژو 405 ساخته شده و جایگزین خودرو پیکان شود.

راز آسمان پایتخت

مشخصات سمند

خودروی سمند به عنوان یک سدان سایز متوسط با بدنه محکم و دارای انحنا که موجب مقاومت این خودرو در تصادفات و کنترل نیروی هوا می‌شود، خودرویی مناسب برای جاده محسوب می‌شود. به لحاظ مشخصات فنی نیز این خودرو تاحد زیادی با خودرو پژوه 405 منطبق است، به طوری که دارای یک موتور 1.8 لیتری با توانایی تولید 100 اسب بخار قدرت در ۶ هزار دور در دقیقه است.

انواع مدل‌های سمند

سمند با توجه به ویژگی‌ها و مشخصات فنی و کارایی آن به نسبت قیمت مناسب در بازار، خیلی زود به یکی از خودروهای پرفروش این شرکت تبدیل شد و شرکت ایران خودرو اقدام به تولید سمند در مدل‌ها و تیپ‌های گوناگون با آپشن‌های متعدد کرد.

سمند ال ایکس (LX) : شرکت ایران خودرو با ارتقای سمند معمولی در سال 1383 اقدام به عرضه نسخه ال ایکس این سمند کرد. ایران خودرو در نسخه ال ایکس به ارتقای قدرت فرمان‌پذیری و تجهیز  آن به ترمز ضدقفل و کیسه هوای و… راننده پرداخت.

سمند اس ای (SE) : سمند اس ای که در سال 1387 روانه بازار شد به نسبت مدل‌های قبلی از نظر فنی، تفاوت اکسل و کاهش وزن ارتقا یافته بود.

سمند سورن : سمند سورن در مقایسه با مدل‌های دیگر سمند به داشبورد جدید، سیستم تهویه اتومات، کلیدهای کنترلی بر روی فرمان، آینه های جانبی برقی، شیشه های سولار، رینگ جدید نام برد و کلاس جدید و پیشرانه توربو مجهز شده است.

سمند ای اف 7 (EF7) : خودروی سمند ای اف 7 تک سوز و پایه گازسوز، از نظر مشخصات فنی و ظاهری کاملا مطابق با نسخه ال ایکس این خودرو است و تنها در نوع پیشرانه آن متفاوت است. پیشرانه این خودرو دارای قدرت بالاتر، سوپاپ بیشتر و گشتاور بالا است. ضمن این‌که موتور این خودرو مجهز به فناوری VVti است که منجر به کاهش آلایندگی و کنترل مصرف بنزین می‌شود.

از مدل‌های دیگر این خودرو می‌توان به سمند ای ال (El)، سمند سریر و سمند توربو اشاره کرد.

 سمند از نگاه کارشناسان

کارشناسان عرصه خودرو، با بررسی ویژگی‌های فنی و مشخصات انواع خودروهای سمند و همچنین با در نظر گرفتن معایب آن مانند مصرف سوخت بالا و دید کم راننده که کارشناسان آن را علت عمده تصادفات این خودرو می‌دانند، از مدل سمند سورن LX به عنوان بهترین نوع این خودرو یاد می‌کنند.

مدل سورن ال ایکس به لحاظ ظاهری نسبت به بقیه مدل‌های خانواده سمند مدرن‌تر بوده و از نظر تجهیزات و امکانات رفاهی نیز بسیار پیشرفته‌تر از سایر مدل‌های آن است. ضمن این‌که این نسخه از سمند به موتور 115 اسب بخاری مدل ای اف سون مجهز شده که به لحاظ آلایندگی و شتاب بسیار عملکرد بهتری نسبت به سایر مدل‌ها دارد.

گفتنی است خودروی سمند ال ایکس بنزینی آخرین بار در مرحله پانزدهم قرعه کشی ایران خودرو با موعد تحویل دی الی اسفند 1400 پیش فروش شد.‌

مرتبط با : ایران خودرو
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز