تقلب در بازار فرش با کپی کاری فرش ماشینی از فرش دستباف

لست سکند

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش‌قم با انتقاد از بی تفاوتی متولیان فرش کشور نسبت به مخاطرات پیش روی تجارت این کالا اظهار کرد: کارخانجات فرش ماشینی از طرح‌های فرش دستباف کپی‌برداری می‌کنند و گزارش های نگران کننده ای هم از فروش این محصولات به جای فرش دستباف به ما رسیده است.

به گزارش کاماپرس ابوالفضل رجبیان رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش‌قم در ارزیابی شرایط پیش روی صادرات فرش در سالجاری، اظهار کرد: تصور نمی‌کنم سالی که در پیش داریم سال خوبی برای تجارت و صادرات فرش ایران باشد چرا که گذشته از اپیدمی ویروس کرونا که گریبان‌گیر تمام کشورها شده – و این خود معضل بزرگی خواهد بود وتجارت جهانی را به رکود می‌کشاند – چالش‌های بزرگتری هم وجود دارد که کشور ما دست به گریبان آنهاست.

وی در این باره توضیح داد: مهمترین چالش ما نابسامانی رابطه تجاری ما با کشورهای مختلف و خصوصا بازارهای هدف صادرات فرش است. ضمنا گسترش تحریم‌ها که مانع از هر گونه تجارت ومعامله با ایران را شده است و نوسان نرخ ارز وچگونگی انتقال آن به کشور از جمله مسائلی است که افق پیش‌روی تجارت‌فرش را تیره می‌کند. وی ادامه داد: انتخابات امسال در آمریکا و دوره پس از انتخابات این کشور – بسته به این که کدام کاندیدا به ریاست جمهوری آمریکا برسد – بر اقتصاد کشورما و تجارت فرش دستباف اثرگذار خواهد بود.

در این باره بیشتر بخوانید:

تجارت‌فرش در معرض خطر تحریم و کپی کاری 

راز آسمان پایتخت

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش‌قم  درباره پیش بینی خود از وضعیت تولید فرش‌دستباف نیز گفت: درمورد تولید فرش‌دستباف نیز ‌درسال جدید به دلیل شیوع ویروس کرونا نمی توان وضعیت خوبی را متصور بود ضمن این که کارخانجات فرش‌ماشینی هم ازطرح‌های فرش دستباف کپی برداری و شبیه سازی کرده و محصول خود را به بازار عرضه می‌کنند وگزارش‌هایی – هم در ایران و هم در کشورهای دیگر – به ما رسیده که این فرش‌های کپی کاری شده در یک اقدام متقلبانه بجای فرش‌دستباف به فروش رسیده است،که این عمل بسیار لطمه بزرگی به فرش‌دستباف خواهد زد. وی تصریح کرد: اتحادیه ها پیگیر توقف این تخلفات هستند.

رجبیان خطر جایگزین شدن رقبا در بازارهای صادراتی را جدی دانست و گفت: کشورهای رقیب مثل هند، پاکستان، چین و … از کمرنگ شدن حضور ما در بازارها که ناشی از مسائل تحریمی است، استفاده می کنند و بخشی از بازار فرش‌ایران را به خود اختصاص می دهند که پس گرفتن این بازار در آینده دشوار خواهد بود.

وی در پایان با بیان این که تجار‌فرش در شرایط کنونی از دولت انتظار حمایت چندانی ندارند، خاطرنشان کرد: شاید کمک بزرگی که دولت می تواند به تجارت‌فرش انجام دهد این باشد که با قوانین مختل کننده صادرات مانع جدیدی به تجار‌فرش تحمیل نکند و به عنوان مثال ارز حاصل از صادرات فرش دستباف باید آزاد باشد و پیمان سپاری نداشته باشد که متاسفانه به این درخواست‌ها توجهی نمی‌شود.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز