ترکمن صحرا مقصدی بکر و پرهیجان برای نوروز

دیدنی های ترکمن صحرا
تورهای مسافرتی لحظه آخر

ترکمن صحرا در شمال شرقی ایران و در استان‌های گلستان و خراسان شمالی به‌ عنوان مقصدی بکر و فریبنده، به‌ویژه در ایام نوروز، جایگاه خوبی در بین طرفداران طبیعت برای خود دست‌وپا کرده است. این منطقه پهناور شامل شهرهای بندر ترکمن، گنبدکاووس، آق‌قلا، کلاله، مراوه‌تپه، گمیش تپه، سیمین شهر، انبار آلویم و نگین شهر است که بیش از ۴۰۰ کیلومتر امتداد دارد و از دریای خزر در غرب به ترکمنستان می‌رسد. مسافران در سفر به ترکمن صحرا با تابلو فرشی غنی از میراث‌فرهنگی و شگفتی‌های طبیعی روبرو می‌شوند که هر کدام تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را رقم می‌زنند.

کاماپرس در این گزارش، ترکمن صحرا را به عنوان مقصدی بکر و پرهیجان برای نوروز 1403 معرفی می‌کند.

ترکمن صحرا کجاست؟

ترکمن صحرا که در میان مناظر متنوع و بکری واقع شده است، ترکیبی منحصربه‌فرد از زمین‌های کوهستانی، مراتع سرسبز و بناهای تاریخی را ارائه می‌دهد و آن را به مقصدی فریبنده برای مسافرانی که به دنبال موارد فرهنگی و شگفتی‌های طبیعی هستند، تبدیل می‌کند. موقعیت استراتژیک و اهمیت فرهنگی منطقه به جذابیت آن کمک کرده و بازدیدکنندگان را از مناطق دور و نزدیک به کشف گنجینه‌های پنهان آن و تجربه مهمان‌نوازی گرم مردم ترکمن و تماشای مناظر خیره‌کننده صحرا می‌کشاند.

ترکمن صحرا مقصدی بکر و پرهیجان برای نوروز

مسیرهای سفر به ترکمن صحرا

مسیرهای سفر به ترکمن صحرا بسته به نقطه مبدأ متفاوت است و مسیرهای متنوعی را در اختیار ماجراجویان قرار می‌دهد تا سفر خود را به این منطقه آغاز کنند. برای مسافرانی که سفر خود را از تهران شروع می‌کنند، مسیر معمولاً از جاده فیروزکوه به سمت ساری آغاز می‌شود و از شهرهایی مانند نکا، بهشهر، گلوگاه و نوکنده می‌گذرد و به بندر گز و بد از آن ترکمن صحرا می‌رسد. یکی دیگر از مسیرهای شمال یا شمال غرب ایران، عبور از جاده اصلی گیلان و مازندران، عبور از رامسر، تنکابن، نوشهر، محمودآباد، قائم‌شهر، ساری، نکا و بهشهر است که در نهایت به استان گلستان و به سمت بندر ترکمن منتهی می‌شود.

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

مسافرانی که از شهرهای شرقی ایران حرکت می‌کنند، می‌توانند به مشهد و سپس قوچان رفته و به کلاله بروند و یا مسیر نیشابور به سبزوار، شاهرود، آزادشهر و گرگان را انتخاب کنند. فرودگاه‌های گرگان و نکا به‌عنوان دروازه‌های مناسب سفر هوایی به کویر ترکمن هستند، درحالی‌که مسیر ریلی تهران به گرگان یک گزینه حمل‌ونقل جایگزین برای کسانی است که سفر با قطار را ترجیح می‌دهند. این مسیرهای سفر متنوع به ماجراجویان این امکان را می‌دهد که مسیر دلخواه خود را انتخاب کنند و سفری فراموش‌نشدنی را در مناظر مسحورکننده ترکمن صحرا آغاز کنند.

بهترین زمان برای سفر به ترکمن صحرا

بهترین زمان برای سفر به ترکمن صحرا در ماه‌های بهار به‌ویژه بین فروردین تا اردیبهشت است که این منطقه باشکوه و عظمت طبیعت آراسته شده است. بهار به مسافران این فرصت را می‌دهد تا شاهد ترکمن صحرا در اوج زیبایی، با رنگ‌های زنده و هوای باطراوت در مناطق کوهستانی باشند. ازآنجایی‌که این منطقه در طول پاییز و زمستان آب‌وهوای سردی را تجربه می‌کند، بهار، اوایل تابستان و اوایل پاییز، مساعدترین شرایط را برای اکتشاف فراهم می‌کند.

در این ماه‌ها، بازدیدکنندگان می‌توانند در مناظر دلربا لذت ببرند، خود را در میراث‌فرهنگی غنی مردم ترکمن غرق کنند و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی خارق‌العاده‌ای را که در این منطقه فراوان است، کشف کنند. آب‌وهوای مطبوع و مناظر پر شکوفه، بهار را به فصل ایده‌آلی برای تجربه شگفتی‌های ترکمن صحرا تبدیل کرده و در میان مناظر خیره‌کننده آن خاطراتی ماندگار خلق می‌کند.

دیدنی‌های ترکمن صحرا

ترکمن صحرا دارای مجموعه‌ای از مناظر فریبنده است که مسافران را با زیبایی طبیعی و اهمیت تاریخی خود مسحور می‌کند. مقبره خالد نبی که در میان جاده‌های پرپیچ‌وخم صحرا قرار دارد و مناظری خیره‌کننده از تپه‌ماهور و گل‌های رنگارنگ را ارائه می‌دهد، از جمله جاذبه‌هایی است که باید ببینید.

  • یکی از دیدنی‌های ترکمن‌صحرا گورستان مرموز آن است که برای افرادی که به مسائل تاریخی و ماورایی علاقه‌مندند مناسب است. این گورستان با مجسمه‌های سنگی خاص، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.
  • سیمین شهر نیز با آثار و کارگاه‌های تاریخی خود بسیاری از گردشگران را به سمت خود می‌کشاند.
  • هزار دره ترکمن صحرا یکی از شگفتی‌های زمین‌شناسی است که توسط فرسایش آبی به شکل سازه‌های ناهموار درآمده است.
  • شهر آق‌قلا دارای پل تاریخی و بازارهای پرجنب‌وجوشی است که مردم آن جواهرات و صنایع‌دستی ترکمن را می‌فروشند.
  • اسب‌های اصیل ترکمن که به دلیل استقامت و سرعت خود شهرت دارند، در دشت‌های کویری پرسه می‌زنند و میراث‌فرهنگی غنی این منطقه را به تصویر می‌کشند.

ترکمن صحرا مقصدی بکر و پرهیجان برای نوروز

سوغات و صنایع دستی ترکمن صحرا

ترکمن صحرا به‌خاطر تنوع بالایی از سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی‌اش که هرکدام نشان‌دهنده میراث‌فرهنگی این منطقه هستند، مشهور است. زنان ترکمن مجموعه‌ای از فرش‌ها، قالیچه‌ها و نمدهای تزیین شده با نقوش هندسی الهام‌گرفته از سنت و طبیعت را تولید می‌کنند. بازارهای محلی در شهرهایی مانند بندر ترکمن و گنبدکاووس گنجینه‌ای از کالاهای دست‌ساز، از جواهرات ساخته شده با طلا و نقره گرفته تا لباس‌ها و زیورآلات سنتی ترکمن را عرضه می‌کنند. بازدیدکنندگان می‌توانند از بازارهای هفتگی آزادشهر، سیمین شهر و سایر مناطق شهری دیدن کنند، جایی که مجموعه‌ای از غذاهای لذیذ مانند شکر قرمز و ماهی‌دودی را در کنار صنایع‌دستی نفیس پیدا می‌کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : دالاهویوتوپین
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز