بیمه بیکاری و 5 نکته ضروری درباره آن

لست سکند

تکلیف بیمه بیکاری هزاران نفری که به دلیل شیوع کرونا و رکود اقتصادی کارشان را از دست داده اند هنوز مشخص نشده است.

به گزارش کاماپرس، حدود ۹ ماه از شیوع ویروس کرونا و اپیدمی گسترده آن و البته تاثیری که در کسب و کارها و بیکاری هزاران نفر گذاشت، می گذارد. با اینکه مسئولان از همان روز اول اعلام کردند همه کسانی که به دلیل این بیماری بیکار شده اند، بیمه بیکاری می گیرند اما هنوز تکلیف خیلی از آنها مشخص نیست و نمی دانند بالاخره این بیمه بیکاری را می گیرند یا نه؟

1. روند طولانی ثبت مدارک

آبان رو به پایان است اما هنوز درخواست برقراری مقرری بیکاری خیلی از افراد ثبت نشده است. یکی از کارگران بیکار شده که هنوز در مراحل ابتدایی کار است می گوید:«تازه پس از ۸ ماه روابط پیامکی از کارشناس تامین اجتماعی که در سامانه ۱۴۲۰ پاسخ سوال می‌دهد، شنیده‌ام که باید با مدارک به شعبه تامین اجتماعی مراجعه کنم تا معرفی‌نامه صادر کنند و سوابق بیمه‌ام را احراز کنند؛ درحالیکه ۱۷ شهریور کارشناس اداره کار، پایان قردادم را تایید کرد و ۲۴ مهر یعنی روزی که وزارت کار پیامک موافقت نهایی را صادر کرد، نماینده شعبه تامین اجتماعی با اتمام قرارداد به شرط احراز سابقه تا تاریخ اخراج و داشتن سایر شرایط قانونی موافقت کرد.»

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

راز آسمان پایتخت

2. صف چند صد هزار نفری برای بیمه بیکاری و کار

به گزارش ایلنا بر اساس اعلام دولت، ۷۲۰ هزار نفر مشمول دریافت مقرری بیکاری برای اسفند، فروردین و اردیبهشت شدند. بر مبنای آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از خرداد بخش عمده‌ای از این ۷۲۰ هزار نفر، مشغول به کار شده‌اند و طبق اطلاعات ثبتی، تقریباً ۱۹۳ هزار نفر همچنان بیکار هستند. طبیعی است که افزون بر این ۷۲۰ هزار نفر، در ماه‌های گذشته عده زیادی به دلایل «غیر ارادی» از کار بیکار شده‌اند.

به نظر می‌رسد که بیکاری این عده در میان هیاهوی اختصاص ۱ میلیون یورو از محل صندوق بیمه بیکاری برای ۳ ماه پرداخت حقوق بیکاری و… گم شد.
ارزیابی از اینکه در سال جاری چه تعداد بیمه شده سازمان تامین اجتماعی که واجد شرایط دریافت مقرری بیکاری هستند، بیکار شده‌اند، وجود ندارد اما تنها تعداد افرادی که از جمع این ۷۲۰ هزار نفر همچنان نیازمند دریافت حقوق بیکاری هستند، منتشر شده است.

3. صندوق بیمه بیکاری و ماجرای ۵ هزار میلیارد تومان

یکی از کارگرانی که کارش را از دست داده و همچنان دنبال بیمه بیکاری است به ایلنا می گوید:« همه فکر می‌کردیم که منابع کافی برای حمایت از نیازمندان به حقوق بیکاری وجود دارد؛ اما آرام آرام می‌شنیدیم که آن ۵ هزار میلیارد تومانی که از محل ۱ میلیارد یورو صندوق توسعه ملی برای مصرف در صندوق بیمه بیکاری در بوق و کرنا کرده بودند، در حال کوچک شدن است.

عددی که باید به حساب متقاضیان می‌نشست هم ناچیز شد. من آن اوایل (فروردین و اردیبهشت) ۲ ماه حقوق بیکاری دریافت کردم؛ به ازای هر ماه ۱ میلیون تومان. اوایل که گفتند که این «علی‌الحساب» است و بازهم واریز می‌شود؛ اما تا امروز که ما بیکاران در به در به دنبال حقوق بیکاری هستیم، ریالی را دریافت نکرده‌ایم. »

4. وضعیت نا مشخص افراد خود اشتغال

عده‌ای هم وجود دارند که به عنوان کارگران شاغل در مشاغل غیررسمی شناخته می شوند. از آنجا که این عده مشمول قانون کار و تامین اجتماعی نیستند، از حقوق ناچیز بیمه بیکاری هم بهره‌مند نمی‌شوند. گروهی دیگر هم وجود دارند که به دلیل اینکه کارفرما آن‌ها را بیمه نمی‌کند یا اینکه «خود اشتغال» محسوب نمی‌شوند، خود را به صورت اختیاری بیمه کرده‌اند.

تمام این سه گروه تا آخر عمر از بیمه بیکاری بهره‌ای نمی‌برند و همین حداقل را هم به چشم نمی‌بینند. بنابراین در کنار افرادی که برای دریافت بیمه بیکاری صف می‌کشند و محروم می‌مانند، نباید این گروه‌ها را هم فراموش کرد.

5. کسری منابع صندوق بیمه بیکاری

بر اساس این فرمول، میانگین مقرری‌بگیران پنج سال قبل صندوق بیمه بیکاری محاسبه می‌شد تا پرداخت مقرری برای این تعداد، برعهده تامین اجتماعی باقی بماند؛ اما برای مازاد بر این تعداد مقرری بگیر، ۸۵ درصد از منابع آن را دولت و ۱۵ درصد دیگر را سازمان تامین اجتماعی از محل منابع داخلی خود فراهم کند.

از آبان ماه یعنی ماه جاری، سازمان مانند سال‌های گذشته منابع پرداخت مقرری بیکاری را فراهم می‌کند؛ اما موضوع این است که هیچ کس چشم‌انداز تاثیرهای کرونا بر تعطیلی‌های کسب و کارها را نمی‌داند؛ این امر آینده را برای شاغلان بیمه‌پرداز و سازمان تامین اجتماعی تاریک و نگران‌کننده می کند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز