بیمه بیکاری ؛ نارضایتی کارگران از تعلل دولت در پرداخت

لست سکند

در حالی که با گذشت ماه‌ها از شیوع کرونا در کشور، هزاران کارگر از استان‌های مختلف در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کرده و چشم انتظار واریز حقوق خود هستند، وزارت کار از محقق نشدن تامین مالی صندوق بیمه از سوی دولت خبر می‌دهد.

به گزارش کاماپرس، یک مقام مسئول وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از واریز 500 میلیارد تومان به حساب مشمولان بیمه بیکاری خبر داده و اعلام کرده از آنجا که دولت تامین مالی این صندوق را انجام نداده، توانایی واریز حقوق دیگر کارگران تا اطلاع ثانوی وجود نخواهد داشت.

این در حالیست که از تاریخ 23 اسفند 1398 که محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با رونمایی از پرتال ثبت نام متقاضیان بیمه بیکاری ناشی از کرونا، اعلام کرده بود کارگران بیکار شده ناشی از کرونا می‌توانند با ثبت مشخصات خود در این سامانه از 3 ماه حقوق این صندوق در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت برخوردار شوند.

اگرچه همین 3 ماه حقوق هم بعدها به تبصره‌ها و اما و اگرهای مختلف برخورد و برای برخی متقاضیان به دو ماه کاهش پیدا کرد، اما پرداختی‌های تایید شده توسط اداره کار نیز هم‌اکنون در هاله‌ای از ابهام فرو رفته؛ چرا که به نظر می‌رسد وعده دولت برای تامین مالی صندوق بیمه بیکاری صرفا تا 5 هزار میلیارد تومان محقق شده و مشخص نیست باقی این اعتبار چه زمانی تامین خواهد شد.

راز آسمان پایتخت

این موضوع که انتقادات بسیاری از کارگرانی که حدود 3 ماه خانه‌نشینی را تجربه می‌کنند را برانگیخته، موجب شد تا حامد شمس رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در توییتی، به این موضوع واکنش نشان دهد. وی در این مورد نوشته است: «برخی نمایندگان از واریز نشدن ‎بیمه بیکاری دوره ‎کرونا گلایه می‌کنند درحالیکه خبر دارند اولین پرداختی صندوق بیمه بیکاری تازه سه روز پیش توسط سازمان برنامه و بودجه به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان انجام شده، بدیهی است که صندوق برای پرداخت باید اول بودجه داشته باشد!»

با تمام این تفاسیر، با گذشت سه ماه از بیکاری بسیاری از کارکنان واحدهای تولیدی – خدماتی در کشور، مشخص نیست دولت چه برنامه‌ای برای حمایت از آن‌ها اندیشیده است. آیا مسئولین دولتی کمی با خود تامل می‌کنند که چگونه می‌توان در این شرایط اقتصادی، سه ماه متوالی را بدون ریالی حقوق گذراند؟

پایان پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز