بورس سودآورتر است یا مسکن و سکه؟

تور لحظه آخری-کاماپرس

مقایسه میزان سودآوری چهار بازار سرمایه‌گذاری رایج نشان می‌دهد بین سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸ بالاترین بازدهی سالیانه به میزان ۵۱ درصد به بازار سرمایه تعلق داشته است.
به گزارش کاماپرس، در تحلیلی که چند ساعت قبل توسط خبرگزاری دانشجویان ایران منتشر شد، میزان سودآوری چهار بازار سرمایه یا همان بورس، مسکن، سکه و ارز با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفت و مشخص شد: بورس، سکه و ارز به ترتیب سالانه ۵۱، ۴۲ و ۳۶ درصد رشد داشته‌اند.

بازار مسکن در قعر جدول رده‌بندی

بازار مسکن که در این 10 سال به طور متوسط ۲۶ درصد رشد داشته، در مقایسه با سایر بازارهای رقیب در جایگاه آخر قرار گرفته است.
نکته جالب توجه این تحلیل وجود یک هم‌حرکتی بین شوک‌های ارز و شوک‌های قیمت مسکن در همه سال‌های مورد بررسی است. نوسان‌ها در قیمت مسکن با یک دوره تاخیر از نوسان‌های قیمت ارز پیروی می‌کنند. تحلیل نسبت نقدینگی به قیمت مسکن نیز نشان می دهد یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن، رشد نقدینگی و انتظارات تورمی حاصل از آن است.
مطابق گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در زمانهایی که شاخص «نقدینگی به قیمت مسکن» از روند بلندمدت خود پیشی می گیرد، فشاری برای افزایش قیمت مسکن در دوره های بعدی ایجاد می کند. بر این اساس در سال ۱۳۹۷ بیشترین فشار برای افزایش قیمت مسکن از محل شوکهای ایجاد شده در شاخص «نقدینگی به قیمت مسکن» به وجود آمده است.
آثار این شوک در افزایش بسیار زیاد قیمت مسکن در سال ۱۳۹۸ قابل مشاهده است. افزایش قیمت در سال ۱۳۹۹ نیز می تواند ناشی از انتظارات تورمی حاصل از رشد نقدینگی ارزیابی شود.

راز آسمان پایتخت

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم اقتصادی، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “بورس سودآورتر است یا مسکن و سکه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز