بورس دیگر حباب ندارد/ محاسبه شاخص وارن بافت با دلار 4200 تومانی اشتباه است

یک تحلیل گر بازار سرمایه با بیان این که متاسفانه با وجود ضرورت حمایت از بازار شاهد چنین حمایتی نبودیم، اظهار کرد: بورس با محاسبه درست شاخص وارن بافت در حال حاضر حباب ندارد.

به گزارش کاماپرس، دکتر بهروز صیامی تحلیل گر بازار سرمایه با بیان این که متاسفانه برخی افراد از حبابی بودن بورس سخن می گویند، افزود: بررسی نسبت P به E فوروارد بسیاری از سهام های موجود در بورس نشان می دهد این سهام ها حباب ندارند. وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که برخی افراد برای حبابی بودن بورس به آن استناد می کنند شاخص وان بافت است. این شاخص از تقسیم ارزش روز بازار سرمایه به تولید ناخالص داخلی کشور به دست می آید و متاسفانه بعضی کارشناسان صحبت از نرخ های 200 و حتی 300 درصد این شاخص در کشور می کنند و این موضوع را دلیل حبابی بودن بورس قلمداد می کنند.

وی تصریح کرد: وجود نرخ های بالاتر از یک یا همان 100 درصدی لزوما به معنای حبابی بودن بازار نیست کما این که در در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا که تولیدناخالص داخلی ارتباط تنگاتنگی با بازار سرمایه آن کشورها دارد شاهد نسبت های بسیار بزرگتر از یک هستیم.

اشتباه محاسباتی در تعیین شاخص وارن بافت

صیامی حبابی دانستن بورس تهران با استناد به نرخ های شاخص وارت بافت را حاصل اشتباه فاحش محاسباتی دانست و توضیح داد: این کارشناسان GDP کشور را تماما با دلار 4200 تومانی محاسبه می کنند که بر همگان مشخص است بخش کثیری از فعالیت های اقتصادی با دلار نرخ آزاد و بخشی هم با نرخ دلار نیمایی انجام می شود و نقش دلار 4200 تومانی در فعالیت های اقتصادی چشمگیر نیست.

آریاک سفر

وی تاکید کرد : با همین معیار محاسباتی غلط نرخ شاخص وارن بافت به بیش از 200 درصد می رسد و اگر این محاسبات بر اساس میانگینی از دلار 4200 تومانی و دلار آزاد و دلار نیمایی انجام شود نتیجه بسیار متفاوت خواهد بود و نرخ شاخص وارن بافت به زیر 50 می رود.

وی با انتقاد از تخریب هایی که با ایجاد جو روانی در بازار ایجاد می شود، اظهار کرد: باید با افراد و گروه‌هایی که جو ترس به بازار سرمایه تزریق میکنند، برخورد شود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  بورس، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “بورس دیگر حباب ندارد/ محاسبه شاخص وارن بافت با دلار 4200 تومانی اشتباه است

  1. کوروش گفته:

    بورس به هیچ عنوان حباب ندارد . و اتفاقا هنوز به ارزش واقعی شرکتها نرسیدیم . در زمانی که تحریمها اجازه حتی واردات یک قلم دارو را به ایران نمیدهد کجا میشود دیگر کارخانه هایی مانند پالایشگاه اصفهان یا بندرعباس و یا فولاد مبارکه را ساخت که خدارو شکر تولید میکنند و صادر میکنند و به سهامدارانشون سود تقسیم میکنند؟ ارزش این کارخانه ها در شرایط فعلی اقتصاد ما طلاست . و سهام این کارخانه هارو بیخود به قیمت مفت از دست ندهید . دارایی خود را محکم حفظ کنید که دیگر این ابر کارخانه ها قابل ساخت مجدد نیستند و ارزش جایگزینی آنها بمراتب بالاتر و چند برابر ارزش بازاری آنهاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز