بورس در سال 1400 ؛ 7 نکته مهم که شما را به سود می‌رساند

لست سکند

کارنامه بورس در سالجاری در حال بسته شدن است اما سرمایه گذاران هوشمند بورس درس های مهمی از اتفاقات امسال بازار سرمایه گرفته اند که اگر به آنها توجه کنند سال 1400 را برای آنها سودآور خواهد کرد.

به گزارش کاماپرس، هنوز هم بسیاری از بورس بازان تازه کار اتفاقاتی را که در سال 99 برای سرمایه های آنها در بورس افتاد باور ندارند! چه بسیار سهامدارانی تازه کاری که امسال با سرمایه 2 تا 10 میلیونی وارد بازار شدند و در مدتی کمتر از 4 ماه سرمایه آنها به 20 تا 100 میلیون رسید!

در حالی که تقریبا همه می دانستند این رشد حبابی است و باید زودتر سهام خود را نقد کنند همه با هم در ریزش بازار غافلگیر شدند و آرزوی نقد کردن سهام در اوج قله قیمت تبدیل به بزرگترین حسرت زندگی سهامداران شد!

در فعل و انفعالات امسال بورس درس هایی نهفته است که می تواند چراغ راه سود آوری شما در سال 1400 باشد. زهرا رحیمی روزنامه نگار اقتصادی این درس ها را در گزارش امروز خود در روزنامه دنیای اقتصاد فهرست کرده است که در ادامه خلاصه ای از آنها را می خوانید.

1. تحلیلگران حرفه ای بورس هم اشتباه می‌کنند

راز آسمان پایتخت

‌کسی نمی‌تواند رفتار آینده بازار سهام را به دقت پیش‌بینی کند. حتی دانستن زمان اصلاح و رکود نیز ساده‌ نیست حتی برای بسیاری از تحلیلگران حرفه ای! بودند تحلیلگرانی که از همان ابتدای تابستان، افزایش بی محابای قیمت سهام و ضرورت تعمیق بازار را گوشزد می‌کردند با این حال در سمت دیگر تعداد بسیاری از کارشناسان معتقد بودند شاخص فعلا در مسیر صعودی حرکت می‌کند.

2. بازار سهام جایی نیست که در آن فقط سود کنید!

هر سرمایه گذار بورس لازم است روند بازار را بشناسد تا نوسان ذات بازار را درک کند. بی توجهی به ریسک ذاتی بورس موجب شد بسیاری با خیال چند برابر کردن پول‌های خود وارد بورس شوند اما متاسفانه این امر رخ نداد و بسیاری از آنها حالا حتی تا ۷۰ درصد نیز متحمل زیان شده‌اند.

3. در معاملات سهام از دیگران دنباله روی نکنید

هیچ‌ سرمایه گذاری در بورس نباید صرفا دنبال این باشد که دیگران چه می‌خرند و چه می‌فروشند. قرار نیست چنانچه افرادی از بازار سهام سود قابل توجهی کرده‌اند، این اتفاق برای شما هم بیفتد.

4. طمعکار نباشید!

در بازار سهام باید ریسک‌پذیر باشید ولی طمع نکنید. در این بازار باید استراتژی معاملاتی داشته باشید و حد مشخصی برای سود و زیان برای خود تعریف کنید و به خاطر داشته باشید، اگر سود شما به آن حد مشخص رسید دیگر جایی برای طمعکاری وجود ندارد.

5. به سرمایه گذاری در بورس بلندمدت نگاه کنید

تجربه نشان می دهد اگر در بازار سهام دید بلندمدت داشته باشید از نزول و زیان در بازار در امان خواهید ماند. در مقابل اگر به صورت کوتاه‌مدت به بورس نگاه می کنید، احتمال زیان شما بسیار افزایش می یابد.

6. روی یک سهم تعصب پیدا نکنید!

قطعا فراموش نکرده اید یکی از سهامی که در همین امسال عرضه شد، به یکباره در روند صعودی قابل توجهی وارد شد. برخی سهامداران چنان نسبت به این سهام تعصب داشتند که در برابر هر هشداری درباره پیشی گرفتن قیمت سهام مزبور به ارزش ذاتی آن گارد می‌گرفتند. آن متعصبان حالا با زیان قابل توجهی دست و پنجه نرم می‌کنند.

7. تحلیل بنیادی را دست کم نگیرید

فراموش نکنید که سهامی که ارزش بنیادی آن بالا باشد مسیر صعودی خود را حتی در بازار نزولی باز هم پیدا می‌کند اما در مورد سهامی که ارزش بنیادی آن پائین است ریسک ها به شدت افزایش پیدا می کنند.

اخبار مرتبط را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز