بودجه خریداران مسکن در تهران چقدر است؟

جدیدترین بررسی‏‏‌های از معاملات مسکن در اولین روزهای سال ۱۴۰۳ نشان می‏‏‌دهد که نه‌تنها سهم عرضه آپارتمان‏‏‌های نوساز و کلیدنخورده در تهران همچنان ریزش دارد، بلکه سهم فایل‏‏‌های فروش مسکن میانسال یا چندساله نیز با افت محسوس رو‌به‌رو شده است.

به گزارش کاماپرس، در این شرایط سهم فایل‏‏‌های فروش آپارتمان‌های سالخورده با عمر بیش از ۱۵ سال در بازار افزایش یافته است؛ به عبارتی بیش از ۶۰درصد فایل‌‌‌های مسکن در مناطق ۴ و ۵ تهران؛ به عنوان پرتقاضاترین مناطق آپارتمان‌‌‌های، عمر بیش از ۱۵ سال دارند.

افزایش سن بازار مسکن در تهران

این شرایط در نهایت منجر به افزایش سن بازار مسکن شده؛ مساله‌ای که بعد از ۷ سال رکود ساخت‌وساز در تهران، نه تنها در بازار فروش آپارتمان‌‌‌های نوساز، بلکه در بازار فروش آپارتمان‌‌‌های میانسال نیز نمایان شده است.

در میانه دهه 90 یعنی سال‌های قبل از شروع جهش قیمت مسکن، حدود ۵۰ درصد معاملات خرید آپارتمان‌‌ در تهران مربوط به واحدهای مسکونی نوساز با عمرحداکثر ۵ سال بود؛ آماری که ماه به ماه کاهش یافت و در نهایت به دلیل ضعف قدرت خرید مردم و همزمانی آن با رکود ساخت و ساز چندساله  به زیر ۳۰‌درصد رسید.

به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی بازار مسکن در فروردین 1403 نشان می‌دهد که علاوه بر کاهش سهم عرضه آپارتمان‌‌‌های نوساز و کلیدنخورده، افت محسوس سهم عرضه‌‌‌ آپارتمان‌‌‌های چندساله و میانسال نیز در بازار فروش مسکن کاملا مشهود است.

راز آسمان پایتخت

در مقابل بخش عمده‌‌‌ی فایل‌‌‌ها مربوط به فروش آپارتمان‌‌‌های مسن با عمربنای ۱۵ سال و بیشتر است. تحقیقات میدانی از معاملات مسکن دو منطقه پرتقاضای تهران یعنی ۴ و ۵ نیز این مساله را تایید می‌کند. در حال حاضر بین ۶۰ تا ۶۵ درصد موجودی فایل‌‌‌های بازار مسکن مربوط به آپارتمان‌‌‌های مسن یا ۱۵ ساله و بالاتر است. این آمار همچنین نشان می‌دهد که سهم آپارتمان‌‌‌های میانسال از این بازار بین ۱۵ تا ۲۰ درصد و آپارتمان‌‌‌های نوساز و کم‌‌‌سن بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است.

بیشتر بخوانید:

7 دلیل کهولت سن بازار فروش مسکن

به اعتقاد فعالان بازار مسکن، مختصات فصلی بازار مسکن، شرایط نا اطمینان، نوسانات ارزی، وضعیت قیمت‌‌‌ها در بازار مسکن و عدم تناسب آن با قدرت خرید متقاضیان، فاصله موجود بین قیمت فروش آپارتمان چندساله با آپارتمان نوساز، استفاده مالکان خانه‌‌‌های سن بالا از وضعیت کمبود عرضه سایر آپارتمان‌‌‌ها برای فروش سریع‌تر و در نهایت رکود ساخت ‌و ‌ساز و افت عرضه جدید به بازار به عنوان عوامل اصلی در افزایش سن بازار مسکن ۱۴۰۳ محسوب می‌شوند.

 بودجه خریداران مسکن تهران چقدر است؟

در شرایط کنونی، ذائقه متقاضیان خرید مسکن به دو عامل نقدینگی یا قدرت خرید و همچنین سطح قیمت‌‌‌ها بستگی دارد. همچنین در حال حاضر شاخص متراژ و موقعیت ملک بیش از سن‌‌‌ بنا برای متقاضی اهمیت دارد. به گفته فعالان بازار مسکن میانگین بودجه اکثر متقاضیان خرید مسکن در بازار بین ۵ تا حداکثر ۷ میلیارد تومان (در دو منطقه ۴ و ۵) است.

گفتنی است، افزایش سن بازار مسکن شهر تهران، پیامدهای مهمی یعنی افزایش شکاف عرضه و تقاضا، تشدید عدم تعادل در بازار و اثر مستقیم بر رشد قیمت‌‌‌ها و خطر شکل‌‌‌گیری نوع جدیدی از سوداگری ملکی در قالب خرید و فروش مکرر آپارتمان‌‌‌های سالخورده با قیمت نامتعارف بعد از بازسازی را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز